article
1.6657448
MARKELO - De formatie Radio Days uit Markelo viel al op bij de Britse band Coldplay en het programma De Wereld Draait Door. Een album leek het logische vervolg. Het werd 'slechts' een single. Een bewuste keuze: de band merkte dat voorheen seeds maar een nummer van een EP (mini-album) een succes werd...
Weg met de albums! Deze band uit Markelo brengt alleen nog singles uit
MARKELO - De formatie Radio Days uit Markelo viel al op bij de Britse band Coldplay en het programma De Wereld Draait Door. Een album leek het logische vervolg. Het werd 'slechts' een single. Een bewuste keuze: de band merkte dat voorheen seeds maar een nummer van een EP (mini-album) een succes werd...
http://www.tubantia.nl/regio/hengelo-en-omgeving/hof-van-twente/weg-met-de-albums-deze-band-uit-markelo-brengt-alleen-nog-singles-uit-1.6657448
2016-11-18T13:56:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6657602.1479476984!image/image-6657602.JPG
Hof van Twente
Home / Regio / Hengelo en omgeving / Hof van Twente / Weg met de albums! Deze band uit Markelo brengt alleen nog singles uit

Weg met de albums! Deze band uit Markelo brengt alleen nog singles uit

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Radio Days, met rechtsonder Ruben Jason.
    MARKELO - De formatie Radio Days uit Markelo viel al op bij de Britse band Coldplay en het programma De Wereld Draait Door. Een album leek het logische vervolg. Het werd 'slechts' een single. Een bewuste keuze: de band merkte dat voorheen seeds maar een nummer van een EP (mini-album) een succes werd...
    Gaaf te zien dat door Spotify grenzen vervagen. Zo zien we dat onze single populair is in Toronto

    Begin deze maand bracht het viertal van Radio Days een single: Higher. Wanneer de plaat dan uitkomt? ,,Daar zijn we niet mee bezig, misschien komt die er wel niet”, zegt drummer Ruben Jason. De ‘tactiek’ hebben ze afgekeken van de hiphop- en dancescene. Daar worden al bijna geen albums meer geproduceerd.

    Omgekeerde volgorde
    Normaal volgt na het schrijven van nummers eerst een EP en daarna een album. Maar de Markelose band merkte dat er telkens maar een nummer van de EP’s écht in de smaak viel. ,,We zaten steeds een half jaar te zweten op vijf nummers, terwijl er maar naar een nummer geluisterd werd. De rest van de EP werd haast niet gedraaid, dat vonden we zonde.”

    Daarom focust de band nu op een single. ,,En wordt de single geen succes dan brengen we weer een nieuwe uit. Het hoeft niet langer twee jaar te duren voor er een album ligt.”

    'Album? Misschien wel uit de mode'
    Jason noemt het de wisseling van de wacht. Oud versus nieuw. „Misschien is een album uitbrengen wel een beetje uit de mode. Het aanbod is tegenwoordig zo groot. Ga je drie kwartier aan mijn band besteden, of luister je in de tussentijd liever naar 35 verschillende bands?”

    Wisselende reacties
    De reacties in de muziekwereld lopen uiteen. ,,Een tof idee, maar ook een risico”, vindt Rens Ottink, drummer van psychedelische rockband PAUW. ,,Een album moet het verhaal van een band vertellen, dat mis je nu.”

    Ook de herkenbaarheid van een band speelt hierin een rol. ,,Een plaat heeft altijd een typerende sound, waardoor je zegt: hé dat is die band!”

    Frank Satink, eigenaar van Goomah Music en programmeur voor onder meer Metropool en de Zwarte Cross, herkent de werkwijze van Radio Days wel. „Er is een tijd geweest dat de albums belangrijker waren dan de singles, maar dat is nu niet meer zo. Je ziet tegenwoordig meer poppy-acts die alleen singles uitbrengen, maar over het algemeen komt er altijd wel een album achteraan. Eigenlijk net als vroeger.” Via streamingdiensten als Spotify brengen bands nu hun muziek aan de man.

    Johan Dollekamp, eigenaar van platenzaak PopEye in Hengelo, denkt dat de groep uit Markelo dom bezig is. „De promotie van upcoming bands begint in de platenzaak, bij de echte muziekliefhebber. Via Spotify bereik je misschien een bepaald publiek, maar de liefhebber mis je. De liefhebber die nog geld uitgeeft aan muziek en dit ook fysiek in zijn bezit wil hebben.”

    60.000 keer beluisterd
    Maar tot op heden bevalt het de Markeloërs wel zo. De nieuwe plaat is al bijna 60.000 keer beluisterd via Spotify en dat aantal stijgt elke dag met duizenden. „Gaaf om te zien dat door Spotify de grenzen vervagen. Zo kunnen we bijvoorbeeld precies zien dat Higher momenteel erg populair is in Toronto.”

    Of het alleen uitbrengen van singles een succes wordt in de bandwereld durft Jason niet te zeggen. ,,Die wereld is best een traditionele, maar we hopen dat we dat kunnen doorbreken. We zien wel wat er gebeurt.”


    foto

    Davine Vleerbos

    Davine Vleerbos (1992) is internetredacteur bij De Twentsche Courant Tubantia. Altijd op zoek naar de nieuwste bands. Is in de zomer te vinden op de (regionale) festivals.

    foto foto