article
1.6223061
DELDEN - In de Stationsweg en de Van Nispenweg geldt al een poos dat er niet harder dan 30 kilometer gereden mag worden. De inrichting van beide wegen is echter dusdanig, dat het voor veel bestuurders onduidelijk is dat zij in een 30-kilometerzone rijden. Met als gevolg dat het gaspedaal (onbedoeld) te hard wordt ingetrapt. Dat moet anders, vindt de gemeente. Die wil de twee straten opnieuw inrichten en heeft daar een plan voor gemaakt, dat nog tot 9 augustus ter inzage ligt op het gemeentehuis.
Werk aan de weg in Delden: 2 nieuwe drempels en versmalling
DELDEN - In de Stationsweg en de Van Nispenweg geldt al een poos dat er niet harder dan 30 kilometer gereden mag worden. De inrichting van beide wegen is echter dusdanig, dat het voor veel bestuurders onduidelijk is dat zij in een 30-kilometerzone rijden. Met als gevolg dat het gaspedaal (onbedoeld) te hard wordt ingetrapt. Dat moet anders, vindt de gemeente. Die wil de twee straten opnieuw inrichten en heeft daar een plan voor gemaakt, dat nog tot 9 augustus ter inzage ligt op het gemeentehuis.
http://www.tubantia.nl/regio/hengelo-en-omgeving/hof-van-twente/werk-aan-de-weg-in-delden-2-nieuwe-drempels-en-versmalling-1.6223061
2016-07-27T07:37:01+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.4308773.1468852709!image/image-4308773.jpg
Delden,Verkeer en vervoer
Hof van Twente
Home / Regio / Hengelo en omgeving / Hof van Twente / Werk aan de weg in Delden: 2 nieuwe drempels en versmalling

Werk aan de weg in Delden: 2 nieuwe drempels en versmalling

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    DELDEN - In de Stationsweg en de Van Nispenweg geldt al een poos dat er niet harder dan 30 kilometer gereden mag worden. De inrichting van beide wegen is echter dusdanig, dat het voor veel bestuurders onduidelijk is dat zij in een 30-kilometerzone rijden. Met als gevolg dat het gaspedaal (onbedoeld) te hard wordt ingetrapt. Dat moet anders, vindt de gemeente. Die wil de twee straten opnieuw inrichten en heeft daar een plan voor gemaakt, dat nog tot 9 augustus ter inzage ligt op het gemeentehuis.

    Het opnieuw inrichten van de straat is ook nodig om te kunnen handhaven op snelheid op de Stationsweg en de Van Nispenweg. Dat kan nu niet, omdat de inrichting van beide wegen niet in overeenstemming is met hoe een 30-kilometerzone er wettelijk uit moet zien.

    Drempels
    Om dit op te lossen, wil de gemeente de bestaande fietssuggestiestroken verbreden en in rood uitvoeren. Hierdoor lijkt de weg optisch smaller. Verder wordt een 'busvriendelijk' plateau aangelegd op de kruising met de Werdmüller von Elggstraat. Ook komen er twee drempels, de ene ter hoogte van het station en de tweede tegenover de westelijke parkeerplaats aan de Stationsweg.

    Zienswijzen
    Mensen met op- en aanmerkingen op het voorlopige ontwerp kunnen die nog tot en met 9 augustus kenbaar maken aan de gemeente. Die gaat aan de hand van alle zienswijzen een definitief ontwerp maken voor de inrichting van de 30-kilometerzone.

    Kosten
    De gemeente hoopt dat de werkzaamheden aan de wegen halverwege september kunnen beginnen. Het inrichten van de 30-kilometerzone is een onderdeel van het zogeheten Gemeentelijk Mobiliteitsplan, dat de raad onlangs heeft vastgesteld. Verwacht wordt dat het op orde brengen van de weginrichting ongeveer 55.000 euro gaat kosten.

    Het opnieuw inrichten van de straat is ook nodig om te kunnen handhaven op snelheid op de Stationsweg en de Van Nispenweg. Dat kan nu niet, omdat de inrichting van beide wegen niet in overeenstemming is met hoe een 30-kilometerzone er wettelijk uit moet zien.

    Om dit op te lossen, wil de gemeente de bestaande fietssuggestiestroken verbreden en in rood uitvoeren. Hierdoor lijkt de weg optisch smaller. Verder wordt een 'busvriendelijk' plateau aangelegd op de kruising met de Werdmüller von Elggstraat. Ook komen er twee drempels, de ene ter hoogte van het station en de tweede tegenover de westelijke parkeerplaats aan de Stationsweg.

    Opmerkingen
    Mensen met op- en aanmerkingen op het voorlopige ontwerp kunnen die nog tot en met 9 augustus kenbaar maken aan de gemeente. Die gaat aan de hand van alle zienswijzen een definitief ontwerp maken voor de inrichting van de 30-kilometerzone.

    De gemeente hoopt dat de werkzaamheden aan de wegen halverwege september kunnen beginnen. Het inrichten van de 30-kilometerzone is een onderdeel van het zogeheten Gemeentelijk Mobiliteitsplan, dat de raad onlangs heeft vastgesteld. Verwacht wordt dat het op orde brengen van de weginrichting ongeveer 55.000 euro gaat kosten.