article
1.6675634
ENSCHEDE - De verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en knooppunt Azelo moet versneld worden uitgevoerd. Daarvoor pleiten Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO, de twee belangrijkste transport- en vervoersorganisaties van het land. TLN en EVO willen dat het kabinet de miljoenen eerder investeert zodat de verbreding van de A1 al in 2024 klaar is en niet pas in 2028, zoals nu op de planning staat.
‘Maak vaart met verbreding van de A1’
ENSCHEDE - De verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en knooppunt Azelo moet versneld worden uitgevoerd. Daarvoor pleiten Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO, de twee belangrijkste transport- en vervoersorganisaties van het land. TLN en EVO willen dat het kabinet de miljoenen eerder investeert zodat de verbreding van de A1 al in 2024 klaar is en niet pas in 2028, zoals nu op de planning staat.
http://www.tubantia.nl/regio/maak-vaart-met-verbreding-van-de-a1-1.6675634
2016-11-24T12:51:51+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6675400.1479987840!image/image-6675400.JPG
Deventer,Rijssen-Holten,Apeldoorn,Verkeer en vervoer,A1,verbreding,top
Regio
Home / Regio / ‘Maak vaart met verbreding van de A1’

‘Maak vaart met verbreding van de A1’

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De A1 bij Bathmen
      Fotograaf
    ENSCHEDE - De verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en knooppunt Azelo moet versneld worden uitgevoerd. Daarvoor pleiten Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO, de twee belangrijkste transport- en vervoersorganisaties van het land.  TLN en EVO willen dat het kabinet de miljoenen eerder investeert zodat de verbreding van de A1 al in 2024 klaar is en niet pas in 2028, zoals nu op de planning staat.

    „Wij vragen het kabinet hun investering naar voren te halen en niet nog jaren te wachten met het aanpakken van het laatste deel van dat traject”, zegt woordvoerder Raymond Mens van EVO. „Als dat niet gebeurt, dan zal de economische schade door vertragingen flink toenemen”, verwacht hij. 

    Megaklus
    Begin september is Rijkswaterstaat bij knooppunt Beekbergen gestart met het verbreden van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo. De megaklus, die circa 400 miljoen euro kost, ligt tussen 2020 en 2024 echter vier jaar stil omdat het rijk pas vanaf 2024 wil investeren in verbreding van de A1. Omdat de provincies Overijssel en Gelderland een deel voorfinancieren, kon dit jaar al een begin worden gemaakt met de werkzaamheden.

    5 miljoen schade
    De A1 tussen de knooppunten Beekbergen en Azelo staat in de top 20 van grootste verkeersknelpunten van Nederland met de meeste economische schade door files. Dat blijkt uit een gisteren gepubliceerd onderzoek van TNO. In 2015 bedroeg de economische schade op dit traject 4,8 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 2,7 miljoen. TLN en EVO verwachten dat de economische schade dit jaar nog veel groter zal zijn, gezien de groei van het aantal files de afgelopen maanden. In totaal leed de Nederlandse economie volgens het TNO in 2015 ruim 1,1 miljard euro schade. Een jaar eerder bedroeg de schadepost nog 875 miljoen. Maandag praat de Tweede Kamer over de verdeling van de infra-miljoenen die de komende jaren in het wegennet worden gepompt.