article
1.6425613
DEURNINGEN - Zelfrijdende vrachtwagens spelen de hoofdrol in de voorstelling Groot Wild zaterdagavond op de parkeerplaats van Frans op den Bult. Vanaf een tribune, beveiligd met betonblokken, kan het publiek het spektakel bekijken.
Spektakelstuk met twee vrachtwagens in de hoofdrol in Deurningen
DEURNINGEN - Zelfrijdende vrachtwagens spelen de hoofdrol in de voorstelling Groot Wild zaterdagavond op de parkeerplaats van Frans op den Bult. Vanaf een tribune, beveiligd met betonblokken, kan het publiek het spektakel bekijken.
http://www.tubantia.nl/regio/oldenzaal-en-omgeving/dinkelland/spektakelstuk-met-twee-vrachtwagens-in-de-hoofdrol-in-deurningen-1.6425613
2016-09-22T04:33:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6425654.1474489141!image/image-6425654.JPG
Dinkelland
Home / Regio / Oldenzaal en omgeving / Dinkelland / Spektakelstuk met twee vrachtwagens in de hoofdrol in Deurningen

Spektakelstuk met twee vrachtwagens in de hoofdrol in Deurningen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    DEURNINGEN - Zelfrijdende vrachtwagens spelen de hoofdrol in de voorstelling Groot Wild zaterdagavond op de parkeerplaats van Frans op den Bult. Vanaf een tribune, beveiligd met betonblokken, kan het publiek het spektakel bekijken. 

    De meest spectaculaire scene? Mieke Fliers van theatergroep Afslag Eindhoven hoeft er niet lang over na te denken. „Er is een moment waarop de hoofdrolspeler (acteur Huub Smit) letterlijk tussen twee rijdende trucks hangt. Het is de ultieme verbeelding van waar de voorstelling over gaat: de strijd tussen mens en machine.”

    Blij
    Uitgesproken blij is ze met de plek waar de voorstelling zaterdag om 19.30 uur te zien is. Vier voetbalvelden asfalt langs de snelweg: een mooiere plek voor een theaterstuk over vrachtwagens dan Frans op den Bult is er in Nederland vermoedelijk niet te vinden. Na de première in Eindhoven is de Twentse parkeerplaats de tweede en tevens laatste locatie waar Groot Wild te zien is.

    „Onze roots liggen in Zuid-Nederland. Contacten met Scania brachten ons naar Twente. Hun kantoor staat naast de parkeerplaats. Van hen lenen we ook de vrachtwagens die we in de voorstelling gebruiken. Fantastisch ook dat de eigenaar van Frans op den Bult zo loyaal heeft meegewerkt. Hij mag dan gewend zijn aan vrachtwagens, een theatervoorstelling over die dingen is toch weer iets heel anders.”

    200 mensen
    Zo’n 200 mensen kunnen er tot het parkeerterrein worden toegelaten, zegt Fliers. „Die ontvangen we in het restaurant. Vervolgens lopen we naar de tribune. Omdat de vrachtwagens letterlijk rond het publiek rijden, mag niemand meer van zijn plek.” Rondom de voorstelling gelden speciale veiligheidseisen. Daarover zijn afspraken gemaakt met de gemeente.

    Betonblokken
    „Het moet geen Haaksbergen worden, en dat zal het ook niet worden. Door de aanwezigheid van betonblokken kunnen de trucks nooit in de tribune rijden. Ze rijden maximaal 30 kilometer per uur. Dat lijkt weinig, maar gezien de grootte van de wagens en het lawaai is dat hard genoeg.”

    Twee vrachtwagens, drie acteurs en een elektrisch autootje spelen de hoofdrol. In combinatie met de verlaten parkeerplaats, op de grens van avond en nacht, vormen ze de ingrediënten voor een spektakelstuk van ruim een uur dat wat Fliers betreft veel verder gaat dan het lawaai van motoren en spectaculaire stunts.

    Techniek
    „Vrachtwagens en auto’s die zelf rijden: het is niet langer utopie, maar werkelijkheid. De snelle groei van de techniek roept de vraag op hoe we straks met al die zelfdenkende machines omgaan. Een van onze mensen stond eens op een parkeerplaats naast zo’n grote vrachtwagen. De nietigheid die je dan voelt: dat is zo herkenbaar. De vergelijking met groot wild dringt zich dan vanzelf op. Ten opzichte van die grote machines verhouden we ons als de dompteur tot zijn leeuwen. Uiteindelijk gaat het maar om één vraag: houden we de controle of worden ze ons de baas?