article
1.6312567
DELFT - Hij wordt de toiletprofessor genoemd. Daarom klopte de NS ook bij de in Deurningen geboren en getogen Johan Molenbroek aan voor wc-advies. Zijn vakgroep maakte het basisontwerp voor de nieuwe trein-wc.
'Toiletprofessor' uit Deurningen heeft oplossing voor vieze trein-wc's
DELFT - Hij wordt de toiletprofessor genoemd. Daarom klopte de NS ook bij de in Deurningen geboren en getogen Johan Molenbroek aan voor wc-advies. Zijn vakgroep maakte het basisontwerp voor de nieuwe trein-wc.
http://www.tubantia.nl/regio/oldenzaal-en-omgeving/dinkelland/toiletprofessor-uit-deurningen-heeft-oplossing-voor-vieze-trein-wc-s-1.6312567
2016-08-29T16:19:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6312608.1472481082!image/image-6312608.JPG
Dinkelland
Home / Regio / Oldenzaal en omgeving / Dinkelland / 'Toiletprofessor' uit Deurningen heeft oplossing voor vieze trein-wc's

'Toiletprofessor' uit Deurningen heeft oplossing voor vieze trein-wc's

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Johan Molenbroek in het studiemodel van de nieuwe trein-wc Foto: Guus Schoonewille
    DELFT - Hij wordt de toiletprofessor genoemd. Daarom klopte de NS ook bij de in Deurningen geboren en getogen Johan Molenbroek aan voor wc-advies. Zijn vakgroep maakte het basisontwerp voor de nieuwe trein-wc.
    Het is geen opzet. Mannen plassen naast de pot omdat ze bijvoorbeeld slechtziend zijn

    Het treintoilet zou een stuk frisser kunnen zijn als mannen zittend zouden plassen in de wiebelende trein. Maar dat vertikken ze. „Al sinds mannen jagen, plassen ze staand tegen een boom”, zegt Johan Molenbroek van de TU Delft. 

    Molenbroek is geboren en getogen in Deurningen en woonde ook in Hengelo en Enschede. 

    Toiletprofessor
    Molenbroek doet al dertig jaar onderzoek naar wc’s en is een begrip in de toiletwereld. Hij richtte de Dutch Toilet Organisation op, een stichting die strijdt voor betere openbare toiletten in Nederland en in de derde wereld. Tot uit Australië komen onderzoekers bij hem op de koffie met hun wc-problemen.

    „Ze noemen me de toiletprofessor”, zegt Molenbroek. Daarom klopte de NS ook bij de TU aan voor wc-advies. Molenbroeks vakgroep Industrieel Ontwerpen aan de TU maakte het basisontwerp voor de nieuwe trein-wc met urinoir.

    Maar ja, dat staand plassen dus. Mannen mikken niet goed. „Ook mevrouw Molenbroek moppert er weleens over.” Maar ondergesproeide openbare toiletpotten zijn onoverkomelijk smerig voor veel mensen.

    'Geen opzet bij mannen'
    „Het is geen opzet. Mannen plassen naast de pot omdat ze bijvoorbeeld slechtziend zijn. En je moet wel kunnen zien waar het terechtkomt voor je kunt bijsturen. Sommige mannen zijn dik en kúnnen helemaal niks zien beneden. Soms zijn het heel lange mannen en dan spettert het sowieso. Tel daar slechte verlichting en een bewegende trein bij op en dan weet je het wel.”

    Maar ook gerichte plassers gaan niet vrijuit, bewijzen metingen. De straal van de secure plasser verspreidt een mist van druppeltjes die op de bril en de vloer belanden. Het resultaat als er niet wordt schoongemaakt: een plakkerig, stinkend hokje. Vooral vrouwen gruwen ervan, ondervonden de onderzoekers van de TU Delft.

    Liever dorst dan plassen in trein
    Molenbroek en Marian Loth (zij hoopt te promoveren op de trein-wc) stellen dat 41 procent van de vrouwen voorafgaand aan een treinreis niets drinkt uit angst dat ze moeten plassen tijdens de rit. Dan maar liever dorst.

    „Alleen als het per se moet gaan mensen in de trein naar de wc. Vrouwen proberen dan zo weinig mogelijk aan te raken en ze hangen boven de wc of bekleden de wc-bril met toiletpapier. Treinreizigers vinden het er zo vies dat veel mensen hun handen niet wassen. Ze vertrouwen het water niet eens.”

    Rapportcijfer: 4,1
    Een schamele 4,1 kreeg het treintoilet in het onderzoek van de TU Delft. Volgens Molenbroek kan dat cijfer voor de urinoir-trein gemakkelijk een 7,5 worden. „Mits het goed wordt schoongehouden, anders is het zo weer een 5.”

    In het toilet van de intercity dubbeldekker zit behalve een urinoir ook een babytafel. Het oogt fris en wit met op de wanden grafische afbeeldingen van bomen en vlinders. Het hokje is een halve vierkante meter groter.

    De NS is nog niet helemaal overtuigd van het urinoir. Afhankelijk van de ervaringen van de reiziger wordt besloten of de nieuwe treinen die over vijf jaar worden geleverd ook een urinoir krijgen.

    Kritiek
    Wc’s zijn een gevoelig onderwerp voor de vervoerder. Het bedrijf ging in 2011 ongenadig over de knie nadat er sprinters en stoptreinen op het spoor waren gekomen zonder toilet. Dat was goedkoper. Een kwartiertje – zolang duurt een gemiddeld ritje in een stoptrein – de behoefte ophouden is goed te doen, vond het bedrijf. Gehandicapten en zwangere vrouwen dachten daar anders over.

    Het ongenoegen groeide snel. Op Utrecht Centraal werd gedemonstreerd en de NS werd beschimpt vanwege het alternatief: met een plaszak in het hokje van de conducteur voor wie het écht niet op kan houden.

    Wc-motie in Tweede Kamer
    De Tweede Kamer nam zelfs een wc-motie aan en eiste dat de regering ingreep. Uiteindelijk floot minister Schultz de NS-top terug. De sprinters krijgen de komende jaren hun wc terug, maar dan wel zónder urinoir, want daarvoor wordt de wc in de stoptrein onvoldoende gebruikt.