article
1.6368699
DEURNINGEN - Werkzaamheden om spoorwegovergang te vervangen door een tunnel duurt nog een jaar. Weg gaat tussendoor drie tot vier weekeinden helemaal dicht voor het verkeer
Tunnel moet drukte op Vliegveldstraat in Deurningen doen afnemen
DEURNINGEN - Werkzaamheden om spoorwegovergang te vervangen door een tunnel duurt nog een jaar. Weg gaat tussendoor drie tot vier weekeinden helemaal dicht voor het verkeer
http://www.tubantia.nl/regio/oldenzaal-en-omgeving/dinkelland/tunnel-moet-drukte-op-vliegveldstraat-in-deurningen-doen-afnemen-1.6368699
2016-09-10T08:53:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6368723.1473497555!httpImage/image-6368723.jpg
Dinkelland
Home / Regio / Oldenzaal en omgeving / Dinkelland / Tunnel moet drukte op Vliegveldstraat in Deurningen doen afnemen

Tunnel moet drukte op Vliegveldstraat in Deurningen doen afnemen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    DEURNINGEN - Werkzaamheden om spoorwegovergang te vervangen door een tunnel duurt nog een jaar. Weg gaat tussendoor drie tot vier weekeinden helemaal dicht voor het verkeer

    Het doorgaande verkeer op deze drukke weg kan bijna al die tijd gebruik blijven maken van de route. Alleen in drie of vier weekeinden is de weg afgesloten, terwijl in de zomer van 2017 de weg voor een periode van negen dagen dicht is. Dan wordt de weg verlegd naar het nieuw te bouwen viaduct dat naast de bestaande spoorwegovergang komt te liggen. Ook treinverkeer is op die momenten niet mogelijk.

    Verkeersveiligheid
    De klus wordt uitgevoerd door het bedrijf Van Spijker Infrabouw uit Meppel. Opdrachtgever is ProRail. „We willen zoveel mogelijk af van de gelijkvloerse kruisingen”, zegt bouwmanager Sander van Rijn. „Dat gebeurt vooral in het kader van de verkeersveiligheid.” In normale omstandigheden wordt de weg onder het spoor gelegd. In dit geval is dat echter niet mogelijk, vertelt Van Rijn. „Net voor het spoor ligt al een viaduct over autosnelweg A1. We sluiten het nieuwe viaduct over de spoorweg straks aan op de bestaande brug over de rijkssnelweg.”

    Uitdagende klus
    Voor het bedrijf Van Spijker is het realiseren van een viaduct een uitdagende klus. „Niet zozeer de omvang is bijzonder voor ons, wel de omstandigheden”, zegt Gerwin Boersma, projectleider namens Van Spijker. „We hebben te maken met een natuurgebied dat valt onder Natura2000, er loopt hier een grote gasleiding, er is een waterloop en in de directe nabijheid ligt de verkeersader A1 met een grote parkeerplaats. Allemaal zaken waarmee we rekening moeten houden.”

    Boersma geeft een voorbeeld: „Aan een kant ligt het Lonnekermeer, een Natura2000- gebied. Daar mogen we dus niet komen. Het betekent dat we de werkzaamheden allemaal aan de andere kant van de weg moeten doen. Lastiger, maar het lukt wel.” En dat geldt ook voor de gasleiding. „Daar zullen we omheen moeten. Geen onoverkomelijke klus maar we hebben er natuurlijk wel rekening mee te houden.”

    Beperkingen
    Toch zijn de beperkingen van Natura2000 en de aanwezigheid van een gasleiding, de waterloop en de A1 niet de reden waarom de klus anderhalf jaar gaat duren. Boersma: „Dat heeft ermee te maken dat de weg al die tijd open moet blijven. Dat heeft natuurlijk consequenties voor de werkzaamheden. Anders had de weg een half jaar dicht gemoeten.”