article
1.6676060
OLDENZAAL - Met een receptie in stadstheater De Bond neemt Jan Morsink (64) woensdag 30 november afscheid van de stichting Konot en het katholiek basisonderwijs in Noordoost-Twente. Zijn conclusie na meer dan veertig jaren onderwijs: ,,Als je durft los te laten, krijg je meer terug dan je ooit had verwacht."
Jan Morsink neemt afscheid van Konot in Oldenzaal
OLDENZAAL - Met een receptie in stadstheater De Bond neemt Jan Morsink (64) woensdag 30 november afscheid van de stichting Konot en het katholiek basisonderwijs in Noordoost-Twente. Zijn conclusie na meer dan veertig jaren onderwijs: ,,Als je durft los te laten, krijg je meer terug dan je ooit had verwacht."
http://www.tubantia.nl/regio/oldenzaal-en-omgeving/oldenzaal/jan-morsink-neemt-afscheid-van-konot-in-oldenzaal-1.6676060
2016-11-24T14:39:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6676096.1479998232!httpImage/image-6676096.jpg
Oldenzaal,De Lutte,Borne,Onderwijs en wetenschap,Konot,afscheid,basisonderwijs,Jan Morsink
Oldenzaal
Home / Regio / Oldenzaal en omgeving / Oldenzaal / Jan Morsink neemt afscheid van Konot in Oldenzaal

Jan Morsink neemt afscheid van Konot in Oldenzaal

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Jan Morsink neemt woensdag 30 november officieel afscheid als bestuurder van het katholiek basisonderwijs in Noordoost-Twente.
      Fotograaf
    OLDENZAAL - Met een receptie in stadstheater De Bond neemt Jan Morsink (64) woensdag 30 november afscheid van de stichting Konot en het katholiek basisonderwijs in Noordoost-Twente. Zijn conclusie na meer dan veertig jaren onderwijs: ,,Als je durft los te laten, krijg je meer terug dan je ooit had verwacht."

    Morsink, geboren in De Lutte maar thans woonachtig in Borne, is van mening dat de voorbeeldrol die ze hebben door veel leerkrachten wordt onderschat: ,,Op de basisschool wordt de basis gelegd voor je latere leven, daar wordt je gevormd. Leerkrachten moeten zich daar bewust van zijn. Maar ze mogen er ook trots op zijn. Sommigen realiseren zich namelijk niet hoe belangrijk ze zijn voor de kinderen."

    Leerkrachten moeten er volgens hem voor waken dat ze per se het beste uit hun leerlingen willen halen. In dat geval dreigt het gevaar dat ze dat beste eruit moeten ‘trekken’. „Het kind moet zelf kunnen groeien. Als leerkracht moet je daarvoor de juiste voorwaarden scheppen. Vroeger was het onderwijs heel sterk op de methode gericht. Nu staan de leerlingen meer centraal. Het is zo belangrijk dat ze hun eigen identiteit kunnen ontdekken, dat ze kunnen groeien. Een goede leerkracht moet kunnen luisteren, observeren en durft het gesprek aan te gaan met kind en ouders. Als je durft los te laten, krijg je meer terug dan je ooit had verwacht.”

    Ganzen
    Schoolbestuurders moeten niet de fout maken dat ze, zoals Morsink het uitdrukt, de ganzen willen voeren: „Je moet mensen niet iets door de strot duwen. Als bestuurder hoef je alleen maar te harken. Anderen gaan zaaien en dan moet je kijken wat er opkomt. Leerkrachten moeten gretig zijn om hun vaardigheden te ontwikkelen. Je moet de dingen ook niet moeilijker voorstellen dan ze zijn. Je moet ’t gewoon ervaren.” Spijt voor zijn keuze voor het onderwijs? „Never, nooit! Ik had nooit iets anders willen doen.”