article
1.6495373
OLDENZAAL - Om de aantrekkelijkheid van de Deurningerstraat te vergroten, is de kans groot dat autoverkeer weer wordt toegelaten in deze winkelstraat. Maar de status van aanloopstraat is een bron van irritatie en frustratie voor ondernemers en vastgoedeigenaren in dit deel van de Oldenzaalse binnenstad.
Ondernemers in Deurningerstraat knokken voor hun toekomst
OLDENZAAL - Om de aantrekkelijkheid van de Deurningerstraat te vergroten, is de kans groot dat autoverkeer weer wordt toegelaten in deze winkelstraat. Maar de status van aanloopstraat is een bron van irritatie en frustratie voor ondernemers en vastgoedeigenaren in dit deel van de Oldenzaalse binnenstad.
http://www.tubantia.nl/regio/oldenzaal-en-omgeving/oldenzaal/ondernemers-in-deurningerstraat-knokken-voor-hun-toekomst-1.6495373
2016-10-05T15:03:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6495404.1475679536!image/image-6495404.jpg
Oldenzaal,Economie,Lokaal Thema TT,Politiek Lokaal TT,Sociaal en maatschappij,huurprijzen,verkeer,aanloopstraat,Deurningerstraat,parkeren
Oldenzaal
Home / Regio / Oldenzaal en omgeving / Oldenzaal / Ondernemers in Deurningerstraat knokken voor hun toekomst

Ondernemers in Deurningerstraat knokken voor hun toekomst

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Zonder luifelbakken zou het pand Deurningerstraat 18 er al een stuk authentieker uitzien.
      Fotograaf
    OLDENZAAL - Om de aantrekkelijkheid van de Deurningerstraat te vergroten, is de kans groot dat autoverkeer weer wordt toegelaten in deze winkelstraat. Maar de status van aanloopstraat is een bron van irritatie en frustratie voor ondernemers en vastgoedeigenaren in dit deel van de Oldenzaalse binnenstad. 

    De terugkeer van de automobilist in de Deurningerstraat (maar ook de Steenstraat) kan met een beetje voortvarendheid en goede nog dit jaar geregeld worden. Minder consensus is er over de vraag hoe vervolgens het kort parkeren in deze aanloopstraten invulling moet krijgen. Want wat is kort? Twee minuten, een kwartier, dertig minuten of zelfs anderhalf uur?
    Een vraag die deze week niet eensluidend werd beantwoord op een bijeenkomst in het stadhuis. Ondernemers en vastgoedeigenaren werden daar bijgepraat over de ideeën voor de Deurningerstraat. Het afgelopen half jaar is nagedacht over drie thema’s die van belang zijn voor de toekomst van deze veelbesproken straat. Hoe kan de ruimtelijke kwaliteit van de straat een impuls krijgen, op welke wijze kan de leegstand worden verminderd en wat zijn de wensen als het gaat om verkeer en parkeren?

    Instapprijs
    In de gezamenlijke strijd tegen de huidige leegstand, zo kon René Jansink melden, hebben de vastgoedeigenaren hun huurprijzen al ‘radicaal verlaagd’. Met een ‘instapprijs’ van €75/m2 zijn de tarieven met 35 tot 50 procent verlaagd. De ondernemer Jansink hamerde erop dat het tweede deel van de Deurningerstraat (van Christoffels tot Beter Horen) zijn retailfunctie moet behouden. „Daar moeten we ons sterk voor maken.” Teveel woningen doen afbreuk aan het karakter van de winkelstraat.

    Onbedoeld gooide wethouder Alida Renkema olie op het vuur. Zij stelde nog eens vast dat de Deurningerstraat buiten het kernwinkelgebied valt. Formeel is dit een aanloopstraat. Vastgoedeigenaren die hun winkelpand een woonfunctie willen geven, kunnen rekenen op steun van de gemeente. Dat detailhandel alleen (met subsidies) gestimuleerd wordt in het kernwinkelgebied zorgt voor veel irritatie bij de eigenaren van winkelpanden in de aanloopstraten.