article
1.6603626
ENSCHEDE - De bereikbaarheid van Twente per spoor staat al jaren ter discussie. Nog steeds kan er niet rechtstreeks van Enschede naar Amsterdam Centraal worden gereisd. Een reis van meer dan twee uur moet voor lief worden genomen, met daarbij één of twee keer overstappen. Het nieuwe dienstrooster van de Nederlandse Spoorwegen, dat ingaat op 11 december, laat wederom geen verbetering zien.
‘Per spoor sneller naar Twente, het moet kunnen’
ENSCHEDE - De bereikbaarheid van Twente per spoor staat al jaren ter discussie. Nog steeds kan er niet rechtstreeks van Enschede naar Amsterdam Centraal worden gereisd. Een reis van meer dan twee uur moet voor lief worden genomen, met daarbij één of twee keer overstappen. Het nieuwe dienstrooster van de Nederlandse Spoorwegen, dat ingaat op 11 december, laat wederom geen verbetering zien.
http://www.tubantia.nl/regio/per-spoor-sneller-naar-twente-het-moet-kunnen-1.6603626
2016-11-03T05:33:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.1699920.1404831383!image/image-1699920.jpg
Regio
Home / Regio / ‘Per spoor sneller naar Twente, het moet kunnen’

‘Per spoor sneller naar Twente, het moet kunnen’

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    ENSCHEDE - De bereikbaarheid van Twente per spoor staat al jaren ter discussie. Nog steeds kan er niet rechtstreeks van Enschede naar Amsterdam Centraal worden gereisd. Een reis van meer dan twee uur moet voor lief worden genomen, met daarbij één of twee keer overstappen. Het nieuwe dienstrooster van de Nederlandse Spoorwegen, dat ingaat op 11 december, laat wederom geen verbetering zien.

    „De afstand Amsterdam-Twente is 150 kilometer en dat moet sneller kunnen worden afgelegd dan in die twee uur”, zegt Twenteboard-voorzitter Geert Braaksma. „Een spoorverbetering Twente-Amsterdam zal de aantrekklelijkheid van deze regio onder hoogopgeleiden flink vergroten.” Een lobby die zijn weerga niet kent moet volgens de Twenteboard het verschil maken. Nu er met de Tweede Kamerverkiezingen de komst van een nieuw kabinet aanstaande is, moet de Twentse lobby alles op alles zetten.

    Duitsland
    „De regiobestuurders steunen dat”, stelt Jan Bron, wethouder in Hengelo en portefeuillehouder mobiliteit van de Regio Twente. „We zijn daar met de provincies Overijssel en Gelderland continu mee bezig. Onlangs heb ik nog met andere wethouders het project OV 2040 besproken. Daarin proberen we de noodzaak van snellere spoorverbindingen op de agenda te krijgen. Niet alleen naar Amsterdam, maar ook richting Duitsland.”

    Bron erkent niettemin dat de treinreis Twente-Amsterdam de laatste jaren langer is geworden, de voortschrijdende techniek met op papier snellere treinen ten spijt.