article
1.6325196
BOEKELO - Ze kunnen zich langdurig concentreren, zijn in staat in korte tijd veel informatie om te zetten in daden en worden niet snel van hun stuk gebracht. De vijftien mannen en drie vrouwen van de eerste opleiding tot machinist railvervoer, die deze week begint, hebben al een pittige selectie achter de rug. Met name het concentratievermogen en de mentale stabiliteit zijn streng getest.
Pittige selectie voor nieuwe opleiding tot machinist op ROC van Twente
BOEKELO - Ze kunnen zich langdurig concentreren, zijn in staat in korte tijd veel informatie om te zetten in daden en worden niet snel van hun stuk gebracht. De vijftien mannen en drie vrouwen van de eerste opleiding tot machinist railvervoer, die deze week begint, hebben al een pittige selectie achter de rug. Met name het concentratievermogen en de mentale stabiliteit zijn streng getest.
http://www.tubantia.nl/regio/pittige-selectie-voor-nieuwe-opleiding-tot-machinist-op-roc-van-twente-1.6325196
2016-09-01T08:16:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.5951074.1462787368!image/image-5951074.JPG
roc van twente,opleiding,video,machinist
Regio
Home / Regio / Pittige selectie voor nieuwe opleiding tot machinist op ROC van Twente

Pittige selectie voor nieuwe opleiding tot machinist op ROC van Twente

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    BOEKELO - Ze kunnen zich langdurig concentreren, zijn in staat in korte tijd veel informatie om te zetten in daden en worden niet snel van hun stuk gebracht. De vijftien mannen en drie vrouwen van de eerste opleiding tot machinist railvervoer, die deze week begint, hebben al een pittige selectie achter de rug. Met name het concentratievermogen en de mentale stabiliteit zijn streng getest.

    Bijna honderd kandidaten meldden zich eerder dit jaar aan voor de eerste opleiding in zijn soort in Noord- en Oost-Nederland en nog niet een op de vijf van hen werd toegelaten. Woensdag presenteerden ze zich bij Museum Buurtspoorweg (MBS) in Boekelo.

    Achttien jongeren
    Samen met de studenten van de al bestaande mbo-opleidingen in Amsterdam en Rotterdam vormen deze achttien jongeren in meerdere opzichten de nieuwe generatie machinisten. Waar voorheen vooral de Nederlandse Spoorwegen intern treinbestuurders langdurig opleidden totdat ze als twintiger of dertiger zelfstandig treinen konden besturen, daar leveren de roc’s nu binnen twee jaar jonge machinisten rijklaar af op mbo 3-niveau. Soms al voor hun 20ste levensjaar.

    Technische ontwikkelingen
    De keuze van jeugd boven ervaring blijkt goed uit te pakken, zegt Laurens van Lier, directeur van het college voor Transport, Logistiek & Mobiliteit van het ROC van Twente. „Ook op het spoor gaan de technische ontwikkelingen heel snel. Onze studenten kunnen veel informatie verwerken en blijken de grote verantwoordelijkheid aan te kunnen om honderden passagiers tegelijk te vervoeren.”

    Streepje oor
    Mbo’ers hebben dankzij de brede opleiding soms zelfs een streepje voor. „Wij werken intensief samen met bestaande praktijkexpertise, zoals opleiders van NedTrain in Zwolle. Het is een opleiding waar je in heel Europa mee aan de slag kunt.” Studenten krijgen waarschijnlijk al tijdens de afstudeermaanden zicht op een baan. Dat komt door de grote pensioengolf onder machinisten en een toename van het aantal treinritten.