article
1.6541121
HENGELO – Hoe hard mag je rijden op de A1/A35 tussen knooppunt Azelo en knooppunt Buren? Een eenduidig antwoord is er niet meer, want Rijkswaterstaat heeft op dit traject een ‘dynamische snelheidsaanpassing’ ingesteld.
Te druk op de A1/A35? Snelheid omlaag!
HENGELO – Hoe hard mag je rijden op de A1/A35 tussen knooppunt Azelo en knooppunt Buren? Een eenduidig antwoord is er niet meer, want Rijkswaterstaat heeft op dit traject een ‘dynamische snelheidsaanpassing’ ingesteld.
http://www.tubantia.nl/regio/te-druk-op-de-a1-a35-snelheid-omlaag-1.6541121
2016-10-17T18:32:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.5105187.1464097871!image/image-5105187.jpg
a1,a35,snelheid,snelweg
Regio
Home / Regio / Te druk op de A1/A35? Snelheid omlaag!

Te druk op de A1/A35? Snelheid omlaag!

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    HENGELO – Hoe hard mag je rijden op de A1/A35 tussen knooppunt Azelo en knooppunt Buren? Een eenduidig antwoord is er niet meer, want Rijkswaterstaat heeft op dit traject een ‘dynamische snelheidsaanpassing’ ingesteld.

    Een hele mond vol, maar het komt er eigenlijk op neer dat de maximaal toegestane snelheid van 120 kilometer wordt verlaagd als dat nodig is. In het verleden gebeurde dat alleen bij dreigende filevorming, vertelt Raymond Vermijs, adviseur verkeer en vervoer bij Rijkswaterstaat. “En alleen richting Hengelo. Sinds deze week ook de andere kant op richting Almelo.”

    Als de verkeerscentrale constateert dat het op de A1/A35 druk is of de snelheden te grote verschillen vertonen, dan kan de snelheid worden verlaagd. De ene dag mag je er daarom harder rijden dan de andere.

    Overdag
    Om verwarring te voorkomen, wordt de eventuele snelheidsverlaging aangegeven op borden langs en boven de weg. De maatregel wordt alleen overdag toegepast tussen zes uur ’s ochtends en tien uur ’s avonds. Rijkswaterstaat hoopt zo de doorstroming te verbeteren. Vermijs: “Mensen vinden het onrustig op dit wegvak. Die hectiek willen we verminderen. En met de aangegeven toegestane snelheden op de borden kan de politie nu ook handhaven.”

    Te druk
    Want het is druk op de weg. Te druk. Op het wegvak tussen de knooppunten Azelo en Buren richting het oosten komen twee verkeersstromen bij elkaar: de A1 vanuit Deventer en de A35 vanuit Almelo. De samenvoeging van verkeer levert door alle weefbewegingen op dat wegvak problemen op voor de doorstroming en de verkeersveiligheid.

    Oplossing?
    Het probleem is duidelijk, maar is een ‘dynamische snelheidsaanpassing’ de oplossing? Verkeer is geen exacte wetenschap, zegt Vermijs daarover. “We hebben te maken met mensen achter het stuur, maar we hopen de onrust op de weg te verminderen en de verkeersveiligheid te verbeteren.” Rijkswaterstaat meet de komende tijd of dat lukt met deze maatregel. Een tijdslimiet is er niet. “Want om een gefundeerde uitspraak te kunnen doen over het effect van deze aanpassing, hebben we wel tijd nodig.”