Volledig scherm
Beelden van de expositie die de komende maanden in de centra van TMZ te zien is. © Petra Meulman

Tentoonstelling bij TriviumMeulenbeltZorg: 'De liefde stopt nooit'

Het is, nog steeds, een taboe: ouderen en seksualiteit. TriviumMeulenbeltZorg (TMZ) pakt de uitdaging op. Met een tentoonstelling op alle locaties. ,,Zichtbaarheid helpt om een taboe bespreekbaar te maken.'' De foto's laten zien dat behoefte aan intimiteit niet stopt bij deur van het verpleeghuis.

Een oud portret op een dressoir. In elkaar verstrengelde handen. Twee ouderen die elkaar onder een abstract schilderij zoenen op de bank. Zo maar wat foto's die Karin Jobse, verpleegkundig specialist van het TMZ, raakten toen ze ze voor de eerste keer zag.

Fotoserie

"Ik was echt ontroerd. Opeens zie je dan voor je wat we diep in ons hart allemaal wel weten. Dat de liefde nooit stopt, ook al heeft de tijd zijn onbarmhartige werk gedaan en is je leven totaal anders dan voorheen." De foto's hingen in een verzorgingshuis in Groningen. Ze vertellen, samen met levensverhalen en gedichten, het verhaal van negen ouderen. Een verhaal over liefde, ouderdom, opnieuw beginnen en een behoefte aan intimiteit die niet stopt bij de deur van het verpleeghuis.

Jobse is er, samen met collega en geestelijk verzorgster Marielle Vlasblom, verantwoordelijk voor dat de tentoonstelling vanaf dinsdag te zien is in Twente. "Wij dachten meteen: dit moet iedereen kunnen zien. Niet alleen cliënten en zorgverleners, maar ook mensen van buiten. Binnen TMZ zijn we nu twee jaar bezig om het thema op de agenda te zetten. Het leven in onze instellingen moet zo normaal mogelijk zijn. In het verleden kon, afhankelijk van afdeling of verpleegkundige, wel eens worden gezegd: seksualiteit, dat doe je thuis. Maar nu zeggen we: het hoort er gewoon bij. Dat je partner in een tehuis komt, mag nooit het einde betekenen van een lichamelijke relatie."

Inge Nicolaij

De foto's, gemaakt door Inge Nicolaij, leggen de nimmer stoppende behoefte aan intimiteit op soms confronterende wijze bloot. Het gaat om 45 portretten en stillevens. Van Yne die zijn vrouw verloor en op latere leeftijd voor het eerst echt verliefd werd, in zijn geval op een man. Of van Johannes die Bauke ontmoette en haar zijn liefde verklaarde nadat hij zijn eigen vrouw in het verpleeghuis zag verdwijnen.

Marielle Vlasblom: "Elk verhaal is weer anders. Maar wat al deze negen mensen bindt, is dat ze nog steeds de vlinders in hun buik voelen. Soms word je geraakt door hun eenzaamheid." Vlasblom en Jobse hopen dat de expositie iets in gang zet bij TMZ. Een groot symposium vorig jaar in mei over het thema in het Theaterhotel in Almelo was een keerpunt, vinden ze. Meer dan 800 zorgverleners deden eraan mee. "Het probleem is vaak niet het thema zelf, maar de manier waarop je het ter sprake brengt. Veel mensen vinden dat nog steeds lastig. Ze zijn bang te raken aan iets dat privé is. Maar, te beginnen met de intakegesprekken die we hier met alle cliënten voeren, is het gewoon een onderwerp dat aan de orde moet komen. Als TMZ faciliteren we dat mensen bij elkaar kunnen slapen, ook al levert dat soms praktische problemen op. Bij het symposium hebben we ons nog gericht op de medewerkers. Met de expo richten we ons op de betrokkenen zelf."

Volledig scherm
© Petra Meulman

Alle locaties

Te beginnen met Het Meulenbelt in Almelo, De Weemelanden in Vriezenveen en Het Dijkhuis in Borne is de expositie tot en met 12 januari op alle locaties van TMZ te zien. Om de instelling over de volle breedte te bereiken wordt de tentoonstelling gesplitst. Per locatie zijn steeds vijftien foto's op een centrale plek geëxposeerd. Jobse: "Niemand zal eromheen kunnen. Wat we hopen? Dat mensen worden geraakt en zelf worden uitgedaagd om hun verhaal te vertellen. Daarom leggen we ook folders bij elke expositie. Hopelijk zijn we dan volgend jaar in staat om onze eigen tentoonstelling te maken. Zie het als een olievlek die zich steeds verder verspreidt. Iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken, of je dat nu leuk vindt of niet."

Volledig scherm
© Petra Meulman
Volledig scherm
© Petra Meulman