article
1.6095022
HENGELO - Het spoor in Oost-Nederland moet zo snel mogelijk geschikt gemaakt worden voor meer goederenvervoer. Dat zegt Ad Toet, directeur van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), organisatie voor onder andere het spoorgoederenvervoer. Uitbreiding van het spoor is, aldus Toet, de enige mogelijkheid om de toename van het railvervoer van gevaarlijke stoffen door Oost-Nederland in goede banen te leiden.
Vervoerders: meer spoor in Oost-Nederland
HENGELO - Het spoor in Oost-Nederland moet zo snel mogelijk geschikt gemaakt worden voor meer goederenvervoer. Dat zegt Ad Toet, directeur van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), organisatie voor onder andere het spoorgoederenvervoer. Uitbreiding van het spoor is, aldus Toet, de enige mogelijkheid om de toename van het railvervoer van gevaarlijke stoffen door Oost-Nederland in goede banen te leiden.
http://www.tubantia.nl/regio/vervoerders-meer-spoor-in-oost-nederland-1.6095022
2016-06-10T04:30:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6095033.1465498351!httpImage/image-6095033.jpg
Hengelo,Delden,Goor,Verkeer en vervoer,Spoor,Goederentreinen
Regio
Home / Regio / Vervoerders: meer spoor in Oost-Nederland

Vervoerders: meer spoor in Oost-Nederland

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf

    HENGELO - Het spoor in Oost-Nederland moet zo snel mogelijk geschikt gemaakt worden voor meer goederenvervoer. Dat zegt Ad Toet, directeur van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), organisatie voor onder andere het spoorgoederenvervoer. Uitbreiding van het spoor is, aldus Toet, de enige mogelijkheid om de toename van het railvervoer van gevaarlijke stoffen door Oost-Nederland in goede banen te leiden.

     

    Zoals onlangs gemeld worden door de toename de wettelijke ‘risicoplafonds’ fors overschreden. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) laat dit onderzoeken en dreigt de vervoerders met sluiting van het spoor voor gevaarlijke stoffen wanneer er geen oplossing komt.

    Gebrek aan capaciteit
    Toet vindt dat dreigement van de bewindsvrouw niet realistisch. Volgens hem wordt het Nederlandse spoor op dit moment al optimaal benut. De overschrijding van wettelijke risicoplafonds is, zegt hij, een gevolg van het gebrek aan capaciteit. Wat betreft uitbreiding van die capaciteit: de KNV- directeur geeft de voorkeur aan de aanleg van de zogenoemde Noordtak, die gekoppeld is aan de Betuwelijn.

    Beperking via Goor
    Ook de ombouw van de Twentekanaallijn - via Elst, Delden en Goor naar Hengelo - is wat hem betreft een optie. ,,Maar ik begrijp natuurlijk ook de mensen die langs de lijn wonen en die dat niet willen.” Deze Twentekanaallijn heeft nog capaciteit voor vervoer van gevaarlijke stoffen, maar daar ligt weer een beperking op vanwege de geluidshinder door treinen.

    Zak geld
    Op een bijeenkomst van verontruste provinciebestuurders gaf Dijksma afgelopen maandag al aan ‘niet met een zak geld te zijn gekomen’. „We willen wel economische groei en welvaart, maar niet investeren in infrastructuur”, reageert Toet.