article
1.6604784
ENSCHEDE – "Je blijft maar kijken. Je loopt alles af. Instagram, Snapchat, Facebook, WhatsApp, Youtube, games. Berichten die je krijgt, gaan eigenlijk nergens over. Vooral als je in bed ligt. Maar je wilt niks missen", vertellen Tom Stam (17), Lars te Pas (17) en Job Koehorst (18).
Video | Zo voorkom je slapeloze nachten door je smartphone
ENSCHEDE – "Je blijft maar kijken. Je loopt alles af. Instagram, Snapchat, Facebook, WhatsApp, Youtube, games. Berichten die je krijgt, gaan eigenlijk nergens over. Vooral als je in bed ligt. Maar je wilt niks missen", vertellen Tom Stam (17), Lars te Pas (17) en Job Koehorst (18).
http://www.tubantia.nl/regio/video-zo-voorkom-je-slapeloze-nachten-door-je-smartphone-1.6604784
2016-11-03T10:08:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6604796.1478167414!httpImage/image-6604796.jpg
verslaving,twente,jongeren,smartphone
Regio
Home / Regio / Video | Zo voorkom je slapeloze nachten door je smartphone

Video | Zo voorkom je slapeloze nachten door je smartphone

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      vlnr Job Koehorst, Lars te pas en Tom Stam
      Fotograaf
    ENSCHEDE – "Je blijft maar kijken. Je loopt alles af. Instagram, Snapchat, Facebook, WhatsApp, Youtube, games. Berichten die je krijgt, gaan eigenlijk nergens over. Vooral als je in bed ligt. Maar je wilt niks missen", vertellen Tom Stam (17), Lars te Pas (17) en Job Koehorst (18).

    De drie leerlingen van ROC van Twente kijken onafgebroken op het schermpje van hun smartphone. Zo gaat dat overdag maar ook een deel van de nacht, zeggen ze. "Meestal ben ik wel tot een uur of drie met dat ding bezig", zegt Lars.

    Herkenbaar
    Dat neurologen van ZGT en MST in deze krant waarschuwden voor het overmatig gebruik van sociale media kunnen ze zich wel voorstellen. In de Twentse ziekenhuizen meldden zich jaarlijks enkele honderden jongeren met ernstige slaapproblemen doordat ze tot diep in de nacht turen naar het blauwe schermpje van hun smartphone. Het is herkenbaar voor veel leeftijdsgenoten.

    Behandeling
    Het zou goed zijn smartphoneverslaving officieel te erkennen, meent psychiatrisch-verpleegkundige Rob Teeuwsen van Tactus. "Zolang dat het niet het geval is, is het lastig een behandeling onder te brengen bij zorgverzekeraars. Die stellen zich nogal eens op het standpunt dat als het niet als ziektebeeld bestaat er ook niet voor betaald hoeft te worden. Als smartphoneverslaving officieel wordt benoemd, is het ook makkelijker om in campagnes te wijzen op de gevaren.

    Voor ouders wordt het dan eenvoudiger regels te stellen aan het gebruik van smartphones en kinderen te verbieden hun mobieltje mee te nemen naar bed."

    Maar wat kunnen jongeren zelf al doen om slapeloosheid te voorkomen?

    - Kijk vanaf twee uur voor slaaptijd niet meer naar heldere schermen.
    - Gebruik Nightshift van Apple of een andere app om het licht op je telefoon geel of rood in plaats van blauw te laten kleuren.
    - Zet je telefoon in vliegtuigstand om geen nieuwe berichten te horen.
    - Oefen overdag met het regulier checken van berichten in plaats van als er een nieuw bericht is. Zo conditioneer je jouw geest om je telefoon te negeren.
    - Zoek overdag helder licht op, dat verbetert je slaap 's nachts en het houdt je overdag scherp en vrolijk.

    Bekijk hier de videoreportage