article
1.6570909
ENSCHEDE/NIJMEGEN – De Radboud Universiteit Nijmegen (RU) heeft met het Max Planck Instituut een zeldzame microbe ontdekt in een monster uit het Twentekanaal. Dat maakte de universiteit maandag bekend op de eigen website.
Wetenschappers ontdekken zeldzame 'spookmicrobe’ in Twentekanaal
2016-10-25T09:32:00+0000
Twentekanaal,opmerkelijk,wetenschap,Nijmegen,ontdekking
Regio
Home / Regio / Wetenschappers ontdekken zeldzame 'spookmicrobe’ in Twentekanaal

Wetenschappers ontdekken zeldzame 'spookmicrobe’ in Twentekanaal

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    ENSCHEDE/NIJMEGEN –  De Radboud Universiteit Nijmegen (RU) heeft met het Max Planck Instituut een zeldzame microbe ontdekt in een monster uit het Twentekanaal. Dat maakte de universiteit maandag bekend op de eigen website.

Een microbe die zowel methaan als ijzer ‘opeet’: microbiologen verwachtten dat hij bestond, maar konden het beestje nergens vinden.

Onderzoekers van de RU bleken het al jaren in hun verzameling te hebben. De recent ontdekte ‘spookmicrobe’ is de op één na laatste uit tien organismen, waarvan onderzoekers denken dat ze bestaan, simpelweg omdat ze kúnnen bestaan. “De evolutie laat zelden een niche onbezet”, zegt de RU in hun aankondiging.

Twentekanaal
    Dat je soms juist dicht bij huis moet zoeken, is gebleken. “Nota bene in onze eigen verzameling monsters”, zegt microbioloog Mike Jetten van de Radboud Universiteit in het persbericht. “We ontdekten ze in ophopingsculturen uit het Twentekanaal die we al jaren hadden. We konden een hele cultuur opkweken door ze te voeren met nitraat en ijzer, een stof die we normaal nooit in grote hoeveelheden in onze tanks stoppen."

Bijzonder wezen
    Het eencellige organisme (de archaea) speelt een belangrijke rol in de kwaliteit van de ‘natte’ natuur, omdat het water zuivert. De microbe eet ijzer, breekt dit af zodat het voor andere bacteriën weer eetbaar is en maakt tegelijkertijd stoffen onschadelijk.

“Het is echt een bijzondere ontdekking”, aldus Jetten. “We hopen die laatste bacterie binnenkort te vinden, maar Australische en Amerikaanse onderzoekers zitten ons op de hielen in die zoektocht, dat wordt dus spannend.”