article
1.6395246
BORNE - Waar de gemiddelde amateurrijder niet veel meer nodig heeft dan een partytent, een bus met onderdelen en een auto, is de Hellendoorn Rally voor de professionele teams een enorme logistieke operatie per vrachtwagen.
Dit heb je nodig om de Hellendoorn Rally te winnen
BORNE - Waar de gemiddelde amateurrijder niet veel meer nodig heeft dan een partytent, een bus met onderdelen en een auto, is de Hellendoorn Rally voor de professionele teams een enorme logistieke operatie per vrachtwagen.
http://www.tubantia.nl/sport/sport-regionaal/dit-heb-je-nodig-om-de-hellendoorn-rally-te-winnen-1.6395246
2016-09-15T13:47:00+0000
http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.6395275.1473945598!httpImage/image-6395275.jpg
Hellendoorn Rally,race,Dennis Kuipers
Sport regionaal
Home / Sport / Sport regionaal / Dit heb je nodig om de Hellendoorn Rally te winnen

Dit heb je nodig om de Hellendoorn Rally te winnen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    BORNE - Waar de gemiddelde amateurrijder niet veel meer nodig heeft dan een partytent, een bus met onderdelen en een auto, is de Hellendoorn Rally voor de professionele teams een enorme logistieke operatie per vrachtwagen.

    Bornenaar Dennis Kuipers (30), die vrijdag en zaterdag jacht maakt op zijn vierde titel op rij, licht toe wat het Ferm World Rally Team nodig heeft en verbruikt in twee dagen Hellendoorn, om een kans te maken op de eindoverwinning.

    1. Acht tot twaalf banden
    ,,We hebben een behoorlijke voorraad banden", zegt Dennis Kuipers. "Hoeveel we er mee hebben, weet ik niet precies. Je moet met je bandenkeuze kunnen inspelen op alle mogelijke weersomstandigheden. Wat we per Hellendoorn Rally verbruiken, ligt tussen acht en twaalf banden. Bij een proef bij droogte of op een industrieterrein heb je meer slijtage dan bij onverhard en regen. Het gebeurt ook wel eens dat we tijdens een klassementsproef een band kapotrijden. Die moeten we dan zelf verwisselen. Daar doen we, inclusief uitstappen en het bevestigen van de gordels, 1 minuut en 20 seconden over."

    2. Reserveauto voor onderdelen
    ,,We hebben alle onderdelen standaard op reserve", vertelt Kuipers. "Verder hebben we een tweede auto mee. Dat is een kopie van degene waarmee we rijden. We mogen niet switchen van auto tijdens de rally, maar die extra auto gebruiken we voor de onderdelen. Mochten we tijdens een klassementsproef een deur verliezen, dan kunnen we die één op één overplaatsen. Bovendien gaat er heel wat gereedschap mee."

    3. Pacenotes voor elke bocht
    ,,Met de voorbereiding, inclusief het testen van de auto, beginnen we weken van tevoren", weet Kuipers. "Robin Buysmans, mijn navigator, heeft een zeer verantwoordelijke taak in zowel de voorbereiding als tijdens de rally. Daar staan mensen misschien niet altijd bij stil. Hij maakt de pacenotes (exacte beschrijving van de route, red.), die we via videobeelden ook nog eens samen nalopen. Bovendien is Robin ervoor verantwoordelijk dat de timing bij alles klopt, zodat ik me volledig kan concentreren op het rijden."

    4. 40 liter brandstof, weinig olie
    Dennis Kuipers: ,,Bij elke service wordt getankt. Hoeveel liter brandstof er doorheen gaat, is volledig afhankelijk van de afstanden van de klassementsproeven en de verbindingswegen. Maar het zal zo'n 40 liter brandstof zijn, schat ik. Het oliepeil wordt ook bij elke servicebeurt gecontroleerd, maar bijvullen is normaal gesproken, als het peil goed is, niet nodig. Wel wordt de olie na de eerste rallydag ververst."

    5. Zes man personeel ter ondersteuning
    Dennis Kuipers: "Standaard gaan er vier monteurs mee, en een engineer. De vier monteurs zijn allround en worden ingedeeld op een hoek van de auto: rechtsvoor, rechtsachter, linksvoor en linksachter. Eén daarvan heeft ook nog eens de functie van 'vliegende kiep'. De engineer houdt zich puur bezig met motormanagement. Verder is er een teammanager mee, voor de algemene zaken. In totaal zes dus."