Volledig scherm
Een vrachtwagen op de Deventer Kunstweg, die sinds enkele jaren 60 kilometerzone is met suggestiestroken voor fietsers. © Peter Zandee

Deze toegangsweg naar de A1 krijgt 49 procent meer verkeer te verwerken

BORCULO/HAARLO/BELTRUM - Met de N18 volop in aanleg zou je denken dat het met de bereikbaarheid van regionaal bedrijventerrein Laarberg op de grens van Groenlo nauwelijks beter kan. Maar verkeerskundigen weten wel beter. 

Sinds TomToms en andere slimme navigatieapparatuur chauffeurs de kortste routes wijzen, blijven sluiproutes trekken.

De nieuwe N18 biedt een prima Noord-Zuid-verbinding, maar van oost naar west blijft het behelpen. De gevolgen kunnen dramatisch zijn. Geschat wordt dat in 2030 de Deventer Kunstweg vanaf Laarberg naar Haarlo-Borculo 49 procent meer verkeer te verwerken krijgt richting A1 en vice versa. De Vredenseweg naar Zwillbrock-Vreden richting de Duitse autosnelweg A31 zal 33 procent meer verkeer trekken.

Vertegenwoordigers van de gemeenten Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk zijn in april bij elkaar geweest om te overleggen over een 'Strategische economische studie Oost-West ontsluiting Noordoost Achterhoek'. De gemeenten vragen nu aandacht voor de conclusies bij de Regio Achterhoek en grensoverschrijdend samenwerkingsverband Euregio.

Brug

 Inmiddels hebben ook de Duitse buurgemeente Vreden en buurgemeente Lochem aangehaakt. Want hoe het verkeer via Zwillbrock langs Vreden richting A31 beweegt, is ook een punt van aandacht. Net als de brug over het Twentekanaal bij Lochem, waar momenteel verkeerslichten regelen dat steeds maar in één richting de brug wordt gepasseerd.

Bomen

Voor Berkelland is als kortste route de Deventer Kunstweg en aansluitend de Batendijk de voornaamste zorg. "De Deventer Kunstweg is jaren geleden 60 kilometerzone gemaakt, maar zonder fysieke aanpassingen", zegt wethouder Patricia Hoytink. Ze wijst op de suggestiestroken voor fietsers aan beide zijkanten. De weg is zo smal dat twee vrachtwagens elkaar slechts omzichtig kunnen passeren. In combinatie met langzaam verkeer vergt dat de nodige voorzichtigheid. Het gegeven dat de bochtige weg links en rechts door bomen wordt geflankeerd, maakt dat weer opwaarderen van de Deventer Kunstweg tot 80-kilometerweg niet zomaar kan. De rechte Batendijk lijkt massieve eiken nog een fractie smaller. 

Ooit is de optie gepasseerd oostelijk om de Hambroekplas een weg aan te leggen richting de Nettelhorsterweg/N825 richting Lochem. Dat idee is terzijde gelegd.