Volledig scherm
De grootste kans voor Berkelland is het grootste infrastructuurproject ooit in de regio: de N18, die nu aangelegd wordt en volgend jaar in gebruik wordt genomen. © Rijkswaterstaat

'Onze wereld in Berkelland verandert als N18 er vanaf 2018 ligt'

BORCULO - Als de nieuwbouw van woningen aan banden wordt gelegd, dan laat Berkelland kansen voorbij gaan. Kansen die door de nieuwe N18 ontstaan in bijvoorbeeld Neede.

D66 ziet enorme mogelijkheden door de nieuwe N18, zelfs in een krimpgemeente als Berkelland. ,,Want de economie trekt aan'', zegt het democratische raadslid Erik Slotboom. ,,Veel bedrijven hebben vacatures en ze moeten zelfs opdrachten weigeren. Het aantal banen zal de komende jaren alleen maar toenemen.'' 

Hij noemt het industrieterrein Russchemors, gelegen aan de ooskant van Neede en grenzend aan het bestaande bedrijvencomplex Wheemergaarden, als een goed voorbeeld van deze ontwikkeling. ,,Ruim twaalf jaar gebeurde daar niets, maar momenteel is er sprake van een grote toename van aanvragen door ondernemers die zich er willen vestigen.''

Achterhoek ontdekken

Slotboom ziet huizenprijzen gigantisch stijgen in de grote steden, waar goede woningen dan ook schaars worden. ,,Voor de prijs van een tweekamerappartement in Amsterdam heb je in Berkelland een ruime eengezinswoning. Ook dichterbij in de Twentse steden zijn huizen veel duurder dan bij ons. Daardoor ontdekken inwoners van bijvoorbeeld Enschede de Achterhoek, vooral als ze hier als forens werken. Het beeld over Berkelland verbeterde al flink doordat we de rotte kiezen grotendeels uit onze dorpscentra hebben gehaald.''

De D66'er signaleert nog een positieve verwikkeling: de aanleg van de nieuwe N18, de Twenteroute die de reistijden tussen Enschede en de Achterhoek na de voltooiing volgend jaar drastisch zal bekorten. ,,De grootste kans voor Berkelland ligt bij dit grootste infrastructuurproject ooit in onze regio. In 2018 gaat die weg al open. Dan gaat voor Berkellanders de hele wereld veranderen en niet alleen voor hen. Ook Enschedeërs die hier werken maken er dan gebruik van. Die nemen de afslag bij de McDrive richting Neede. Als ze dan in het dorpshart zijn aangekomen denken ze: goh, wat een leuke plaats is dit, laat ik hier gaan wonen. Lekker dicht bij het werk en de huizen zijn er veel goedkoper dan in Enschede.''

Anders boot missen

Daarom wil Slotboom dat in de nieuwe structuurvisie voor onder meer Neede de woningbouw niet meteen aan banden wordt gelegd. Vooralsnog wenst de gemeente binnen een jaar de voorontwerpbestemmingplannen vast te stellen. D66 vermoedt dat dit tot een keurslijf leidt voor het realiseren van nieuwe huizen. Daarom wil de partij een ruimere periode van drie jaar hiervoor hanteren. Slotboom: ,, Anders gaan we de boot missen. Dan rijden de mensen door naar Groenlo of andere plaatsen in onze omgeving, omdat ze daar wel een woning mogen neerzetten.''

De fracties van GemeenteBelangen en VVD voelen wel voor de suggestie van D66. Verantwoordelijk wethouder Patricia Hoytink (CDA) denkt daar heel anders over. 

,,De komst van de nieuwe N18 zorgt niet noemenswaardig voor meer nieuwe woningen in Berkelland'', reageert ze. ,,En het doel van de structuurvisies tot 2025 voor onze vier grote woonkernen Borculo, Eibergen, Neede en Ruurlo is juist om te komen tot een flexibel en vernieuwend woonbeleid. We denken tegenwoordig niet meer in het uitbreiden van die kernen met alleen maar twee-onder-een-kaphuizen, zoals twintig jaar geleden. Als extra ruimte nodig is voor woningbouw in onze gemeente, dan kunnen we die creëren. De provincie zal dan daaraan beslist willen meewerken. Maar onze grootste opgave ligt bij het aanpassen van bestaande huizen.''