Volledig scherm
© Rikkert Harink

Deze reclamecampagnes zetten Bolletjes' beschuit in de markt

ALMELO - De beschuit raakt uit. Elk jaar worden er enkele honderdduizenden rollen beschuit minder verkocht. De oorsprong van de Bolletje-beschuit ligt in 1867, in de jaren daarop groeit de beschuit uit tot een landelijk begrip. Niet in de laatste plaats dankzij opmerkelijke reclamecampagnes. 

De kreet ‘Ik wil Bolletje!’ wordt in 2002 door reclamemakers verkozen tot slogan van de eeuw. Maar zelfs in de jaren '50 waren de reclames van Bolletje al opvallend, maar vooral humoristisch.

Volledig scherm
Reclame uit 1954 © Bolletje.nl

Bolletje speelde een aantal decennia later handig in op de populaire show uit die tijd: de Dik Voormekaarshow. Dat was een radio- en tv-programma in de jaren '70 en '80 met komiek André van Duin. In 1983 was daar de Bolletje Ontbijt-op-Bedshow. André speelde hierin Karin Kraak.

In latere tv-reclames laten bekende Nederlanders als ex-judoka Anton Geesink, de voetbaltweeling Van der Kerkhof en een Johan Cruyff lookalike, de kreet ‘Ik wil Bolletje’ gepaard gaan met een harde klap op tafel. Maar ook andere slagzinnen uit Bolletje-reclames worden vanwege de ‘dubbele bodem’ onderdeel van het dagelijks taalgebruik. Wat bijvoorbeeld te denken van de campagne met met bevallige jongedames als Froukje de Both en Marijne van der Vlugt onder het motto ‘Daar zou ik wel eens een beschuitje mee willen eten’?

Bij Bolletje weten ze teruggang te vertragen met producten als boerenbeschuit en speltbeschuit. Zandbergen: “Binnenkort komen we nog met een extra vezelrijke beschuit, maar ondanks die nieuwe beschuitproducten daalt de beschuitmarkt met een procent of drie per jaar.” De laatste jaren werd er vooral reclame gemaakt voor die nieuwe producten. Eén ding is duidelijk, Bolletje houdt nog steeds vast aan de humoristische aanpak.

De campagnes en vooral de productinnovaties maken Bolletje tot de best presterende A-merken van Nederland. Het levert het Almelose bedrijf in 2015 het predicaat 'A-merk van het Jaar' op en vorig jaar eindigde het in dezelfde verkiezing als tweede. Maar tv-reclame voor beschuit is nu uit. Bolletje zet in zijn meest recente campagnes in op de toekomst, zoals op de deze maand geïntroduceerde krokante ontbijtgranen. Want producten als muesli en gebakken ontbijtgranen zijn tegenwoordig bij jongeren favoriet.

In samenwerking met indebuurt Almelo

Almelo e.o.

Poll

Bevrijdingsmonument in Almelo kwijnt weg bij oude stadhuis

  • Schande! Dat monument moeten ze snel opknappen (27%)
  • Opknappen en nog voor alle festiviteiten verplaatsen naar een prominentere plek (62%)
  • Ik heb niks met dat monument. Wat mij betreft doen ze er niets aan (11%)
1690 stemmen