Nog één keer knallen met kolossale carbidbuskar in Aadorp

VideoAADORP - Honderd doffe dreunen in nog geen dertig seconden; de kolossale carbidbuskar van de kameraden Hans, Ludwin en Bart laat zich nog een keer gelden. In 2019 komen ze met iets nieuws. „Het wordt spectaculair.”

Het is een gigantisch ding, de carbidbuskar van kameraden Hans ten Elshof (31), Ludwin Vos en Bart Naves (beiden 32). Liefst honderd bussen - vijf rijen van twintig - zijn vakkundig boven en naast elkaar gemonteerd op een zelfgemaakt, rijdend onderstel. Vanmorgen hebben ze de creatie helemaal vanaf het ouders’ huis van Ten Elshof in Neede met de trekker (!) naar Aadorp gereden, waar hij tegenwoordig woont. Een goed uur hebben ze erover gedaan. Waarom ze niet gewoon in de Achterhoek knallen? „Hier zitten onze sponsors, he!”

Laatste keer

Het is de laatste keer dat ze die trip hebben gemaakt. De kolossale kar is bezig aan zijn laatste jaar. „We hebben hem verkocht”, zegt Ten Elshof, terwijl hij de voorbereidingen voor een nieuwe knalronde treft. „Aan iemand uit Sibculo. Die neemt de honderd gasflessen over.” Wat ze ervoor vangen, hoeft wat de drie kameraden betreft niet zo nodig in de krant. Maar: „Het is een leuk zakcentje.”  

Vier jaar hebben ze ermee geschoten. „We wilden iets bijzonders”, vertelt Ten Elshof - mobiele torenkraanmachinist van beroep - over de oorsprong van hun creatie. „Eerst schoten we met een oude dieseltank, maar dat doen anderen ook. We wilden iets aparts.” Zo ontstond het idee voor de honderd bussen tellende carbidkar. „We doen niet aan klein.” 

Volledig scherm
© Cees Elzenga / hetoog.nl

Gasbussen

Iets verderop stoppen vrachtwagenchauffeur Naves en metaalbewerker Vos de bussen met ballen. Gasbussen, benadrukt Ten Elshof. Geen melkbussen. „Gasflessen zijn betrouwbaarder. Sterker. Bij een melkbus knalt er nog wel eens een bodem uit.”

Wanneer ze alle honderd van een bal zijn voorzien, draait Ten Elshof een kraantje open en vloeit, via een buis die gekoppeld is aan een door henzelf omgebouwde, metershoge tank, het carbidgas de bussen in. Door hydrolyse wordt de combinatie carbid-water een explosief gas. Doordat dit in een tank plaatsvindt, hoeven de drie vrienden niet na iedere knal de bus te legen, omdat daar nu geen carbid in achter blijft. „Dan zouden we er wel heel druk mee worden.”

Quote

Bij een melkbus knalt er nog wel eens een bodem uit

Ten Elshof

Razend tempo

Na een waarschuwing aan de bezoekers, drukt Ten Elshof zijn gehoorbeschermers in de oren, steekt een gasbrander aan en laat in een razend tempo alle ballen tegen het groene net schieten. De honderd knallen zijn tot in de wijde omtrek te horen, een kilo carbid is er in dertig seconden doorheen. „Mooi man”, zegt Bart Naves wanneer de rust - voor even - is teruggekeerd in Aadorp. 

Maar hoe mooi die installatie ook is, ze kunnen nauwelijks wachten tot ze aan een nieuwe creatie kunnen beginnen. Het idee zit al in hun hoofd, geeft Ten Elshof geheimzinnig glimlachend toe, maar wat het gaat worden, houden ze nog even voor zich. Want ze willen anders zijn dan de rest, en dat kan alleen door plannen niet vroegtijdig prijs te geven. „Maar het wordt iets spectaculairs”, besluit Ten Elshof. „Kom volgend jaar maar weer!”

Volledig scherm
© Cees Elzenga / hetoog.nl

Almelo e.o.