Volledig scherm
Treinreizigers in Hardenberg kunnen in het vervolg in een vernieuwde wachtruimte wachten op de volgende trein. © Alex Mulder

Straks spoorknooppunt? Nu zijn er nog vaak storingen op lijn Almelo - Hardenberg

ALMELO/HARDENBERG - Het station van Hardenberg heeft een upgrade ondergaan. Het moet het beginpunt zijn van de verbetering van het stationsgebied en Hardenberg moet uitgroeien tot spoorknooppunt van Twente naar Groningen. Toch zijn er nog vaak storingen op de lijn Almelo - Hardenberg. 

Een hal in het oude, aan de buitenkant mooi gerenoveerde gebouw, is weer een uitnodigende wachtruimte geworden op station Hardenberg. ProRail en de NS investeerden een ton in de renovatie.  Als extra service naar reiziger kwam er ook een toilet. Gebruik kost vijftig cent.

Reizigersorgansatie ALMA vindt het jammer dat er nog geen concrete stappen zijn genomen voor aanpassing van het perron. In de spits zijn de treinen op de Vechtdallijnen van Arriva bomvol. ALMA is voorstander van een tunnel onder het spoor. 

„Maar er is gewoon geen geld voor”, zegt voorman Arie Willigenburg. Klachten krijgt de organisatie niet van reizigers die de perrons te vol en onveilig vinden. Wel over de treinen van Arriva op de lijn Almelo - Hardenberg, die via Vriezenveen, Daarlerveen, Vroomshoop en Mariënberg rijden. De dieseltreinen gaan geregeld stuk, weet Willigenburg. ,,Daarom zijn we voorstander van elektrische treinen op dit traject.”

De Hardenbergse wethouder Alwin te Rietstap hoopt dat Hardenberg op den duur een nieuw spoorknooppunt van het oosten kan worden. Hij ziet de Nedersaksenlijn richting het noorden van het land al voor zich. De Vechtstad kan met een doortrekking van het spoor Emmen richting Groningen via Ter Apel en Stadskanaal, moeiteloos de spil tussen Twente, Zwolle en Emmen en het noorden worden.

Almelo e.o.