Volledig scherm
PREMIUM
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat verrichte woensdagmiddag de openingshandeling van de werkzaamheden langs de A1. De bijeenkomst vond plaats in Epse, nabij de oprit Deventer van de snelweg. © FOTO HISSINK

Apeldoorn vreest voor problemen na verbreding A1

Apeldoorn vreest voor grote infrastructurele problemen nu de A1 wordt verbreed tussen Azelo en Apeldoorn-Zuid. Die zorgen heeft wethouder Jeroen Joon van de gemeente Apeldoorn woensdag kenbaar gemaakt aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens Joon ontstaat er een ‘flessenhals-situatie’ rondom Apeldoorn, omdat er niet overal evenveel rijbanen zullen zijn.

Joon vroeg de minister om een gesprek. Dit deed hij na afloop van de officiële startbijeenkomst van de verbredingswerkzaamheden aan en langs de snelweg, georganiseerd door Rijkswaterstaat. Bij die bijeenkomst in Epse, nabij de oprit van de A1, was de minister de speciale gast. Zij had ‘goed nieuws’ te melden, werd eerder op de dag al duidelijk. Er is door haar besloten om de verbreding versneld uit te voeren: ,,We gaan al in 2020 aan de slag met deze weg tussen Deventer en Deventer-Oost en tussen Rijssen en Azelo in plaats van in 2024, zoals was gepland. Dat betekent minder lang overlast voor omwonenden en automobilisten en sneller, veel betere doorstroming op de A1.”

  1. Wat haalt een lagere snelheid op de snelweg  nou uit voor plaatsen die er dichtbij liggen?
    Vraag van de week

    Wat haalt een lagere snelheid op de snelweg nou uit voor plaatsen die er dichtbij liggen?

    De snelheid op delen van de A1 en A50 gaat omlaag naar 100 kilometer per uur, als het aan de politiek in Apeldoorn ligt. Ook sommige provinciale politici willen lagere limieten op snelwegen, D66 bepleit het landelijk. Dat is beter voor het milieu, veiliger, en gezonder voor de directe omgeving. Hoeveel precies? Dat is niet eenvoudig te zeggen - want afhankelijk van meerdere factoren.