Volledig scherm
Intercity in Apeldoorn. D66 wil dat de stad wordt aangesloten op het netwerk waar in de toekomst iedere tien minuten een intercity vertrekt. © Cees Baars

D66: Apeldoorn aansluiten op snel intercitynetwerk

Waarom wordt Apeldoorn overgeslagen bij het creëren van een ring van grote steden waartussen iedere tien minuten intercity's rijden? Nu staatssecretaris Van Veldhoven de Tweede Kamer daar toekomstvisie op het openbaar vervoer heeft geschetst, moet er razendsnel een lobby op gang komen om Apeldoorn en Oost-Nederland te laten aansluiten op dat snelle netwerk, vindt de Apeldoornse D66-fractie.

De partij roept het Apeldoornse college van burgemeester en wethouders op om de problematiek op de agenda te zetten bij de Cleantech Regio Stedendriehoek en de provincie Gelderland en ook in Den Haag zelf te gaan lobbyen.

Accelereren

Volledig scherm
Dennis Russchen (D66 Apeldoorn). © Gemeente Apeldoorn

Zwolle heeft wel een plek in de toekomstvisie van Van Veldhoven. Apeldoorn valt echter buiten het netwerk van negen grote steden waar in de toekomst iedere tien minuten intercity's vertrekken. ,,De verbinding Apeldoorn-Amersfoort is echter bij uitstek geschikt om gereed te maken voor snellere treinverbindingen (250 km/uur). Dat is een lang en rechtlijnig traject waarop treinen goed kunnen accelereren en kent weinig stations’’, stellen de raadsleden Jeroen Slikker en Dennis Russchen. 

Gemiste kans

Dat Apeldoorn buiten het OV-netwerk met een ‘brede stedelijke centrumring’ valt waarin hoogfrequent intercity’s gaan rijden vinden ze een gemiste kans. Ze wijzen op uitspraken van ProRail-baas Pier Eringa in de Stentor, die ook pleitte voor snellere verbindingen naar het noorden, zuiden en oosten van het land en burgemeesters van deze regio’s opriep om bij premier Rutte een gesprek hierover te eisen. Apeldoorn moet daarbij aanhaken, vindt D66.

Dat Apeldoorn buiten de boot valt in het toekomstbeeld van de staatssecretaris is onder meer vanwege de aanname dat Apeldoorn ‘een laag economisch potentieel heeft voor toekomstig openbaar vervoer'. Slikker en Russchen willen weten wat het college van burgemeester en wethouder gaat doen om daar verandering in te brengen.  Ze vinden een goede aansluiting op het openbaar vervoerstelsel van groot economisch belang voor Apeldoorn.