Kok die bij brand steil en spekglad dak op klauterde: ‘Het was een impulsieve actie’

VIDEOThijs van Geffen heeft zich onsterfelijk gemaakt bij Huisje James. In de ontvangstruimte van het pittoreske restaurant in Ugchelen brak dinsdagavond brand uit. Maar dankzij het heldhaftige optreden van de 23-jarige kok liep het met een sisser af.

Hij stond die avond om iets voor negenen op zijn vertrouwde stek in de keuken toen het brandalarm afging. Schoorsteenbrand in de gastenontvangst aan de overkant. ,,We zijn meteen naar binnen gegaan om het haardvuur te doven. De houtblokken hebben we naar buiten gegooid", blikt Van Geffen terug.

Impulsief

Tot zover is zijn verhaal allesbehalve heroïsch. Dat karakter kreeg het pas daarna. Toen hij zonder nadenken met een brandblusser in zijn handen de oude schuur opklom. Met alle risico's van dien. Want het dak is niet alleen ontzettend steil, maar ook spekglad. ,,Het was echt een impulsieve actie. Gelukkig is het goed afgelopen. De brandweer was er binnen tien minuten om het van ons over te nemen. Toen zijn wij gelijk de keuken weer ingegaan.”

Volgens Van Geffen hebben de aanwezige gasten ook amper iets van het voorval gemerkt. ,,Ze hebben het brandalarm natuurlijk wel gehoord. Maar daarna hebben we ze gelijk gerustgesteld.” Uiteindelijk liep het dus ook met een sisser af. Huisje James was gisteravond gewoon geopend. 

Volledig scherm
Thijs van Geffen klom het dak van restaurant Huisje James op om een schoorsteenbrand te stoppen. © Kevin Hagens