Volledig scherm
Bewoners van Zuidbroek en Zevenhuizen pasten enkele jaren terug tijdens een informatieavond over verkeersmaatregelen tussen de twee wijkdelen niet meer in de zaal in wijkcentrum Het Kristal. © Kevin Hagens

Omstreden Apeldoorns verkeersplan binnenkort op het hakblok

Een groep bewoners gaf zaterdag in deze krant aan ongerust te zijn over de verkeerssituatie in Zuidbroek. De gemeente Apeldoorn deelt die zorgen en kwam enkele jaren terug al met een plan om de overlast tegen te gaan. Maar hoe staat het eigenlijk met dit omstreden ontwerp?

‘Verzet wordt grimmiger’ en ‘Lawine van kritiek op wegenplan’. Deze koppen verschenen in het najaar van 2016 boven artikelen over het plan van de gemeente Apeldoorn om het sluipverkeer tussen de wijken Zevenhuizen en Zuidbroek te beteugelen. Het voorstel (zie kader) viel bijvoorbeeld verkeerd bij de mensen die langs de busbaan wonen. Zij voelden zich ronduit bekocht. Nu af en toe een bus en wat fietsers; straks duizenden auto’s. Maar dat waren niet de enige wijkbewoners die in opstand kwamen. In totaal tekenden 867 mensen tekenden de petitie tegen het plan.

Versneld

Desondanks stemde de gemeenteraad kort daarna in met het voorstel van burgemeester en wethouders. Maar daarna bleef het stil. Voor de buitenwacht althans. Achter de schermen gebeurde er wel het nodige. Zo is kort voor de afgelopen kerstdagen een klap gegeven op een zogenoemd coördinatiebesluit. Daarmee kunnen alle juridische procedures in één keer gedaan worden. Hiermee moet de totstandkoming van het project versneld worden.

Consequentie is dat bezwaarmakers maar één kans hebben om in beroep te gaan: rechtstreeks bij de Raad van State. Gemeentewoordvoerder Kirsten Harleman gaat er vanuit dat zij dat vanaf komende maand kunnen doen. Het is de bedoeling dat de besluiten dan gepubliceerd worden. ,,Hoe snel daarna met de uitvoering kan worden gestart, is afhankelijk van de eventuele zienswijzen die binnenkomen.”

Zorgen

De gemeente weet de wijkraad Zevenhuizen-Zuidbroek in ieder geval achter zich. ,,Het heeft lang geduurd. Maar wij zijn blij dat er eindelijk een besluit is genomen en dat de meeste wegen openblijven’’, reageert voorzitter Harry Elzinga. De wijkraad heeft er immers altijd voor gepleit dat beide wijken met elkaar verbonden blijven. ,,We maken ons nog wel enige zorgen over over de situatie bij het Kristal. Als de busbaan strak open is voor alle verkeer, nodigt dat wel uit om via die route van en naar de A50 te rijden. Het is afwachten hoe dat zich ontwikkelt, maar de gemeente heeft al aangegeven er voor open te staan om daar eventueel over te praten.”

Wat was het plan ook alweer?

Om het sluipverkeer in de wijk te verminderen, is het de bedoeling dat Zuidbroek drie ‘voordeuren’ krijgt. Verkeer kan de wijk in via de Laan van de Leeuw en de Sluisoordlaan; de busbaan wordt opengesteld voor het verkeer. Later komt er nog een weg vanaf de Deventerstraat, waar de wijk De Wellen ontwikkeld wordt.

De Anklaarseweg tussen de Symphoniestraat en de Pythagorasstraat wordt gesloten voor gemotoriseerd verkeer. Voor de Laan van de Dierenriem tussen het bedrijvenpark Apeldoorn-Noord en Zuidbroek geldt dat van maandag tot en met zaterdag van 6.00 tot 8.00 uur en van 16.00 tot 18.00 uur.

  1. Wat haalt een lagere snelheid op de snelweg  nou uit voor plaatsen die er dichtbij liggen?
    Vraag van de week

    Wat haalt een lagere snelheid op de snelweg nou uit voor plaatsen die er dichtbij liggen?

    De snelheid op delen van de A1 en A50 gaat omlaag naar 100 kilometer per uur, als het aan de politiek in Apeldoorn ligt. Ook sommige provinciale politici willen lagere limieten op snelwegen, D66 bepleit het landelijk. Dat is beter voor het milieu, veiliger, en gezonder voor de directe omgeving. Hoeveel precies? Dat is niet eenvoudig te zeggen - want afhankelijk van meerdere factoren.