1. ‘Goede zithouding achter het stuur? Cruise-control biedt uitkomst’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Goede zithouding achter het stuur? Crui­se-con­trol biedt uitkomst’

    Veel lezers reageerden op de vraag van eerder deze maand over scheef zitten achter het stuur. Zo schrijft lezer Arthur Bastiaanse: ,,Als fotojournalist van het ANP reed ik in de jaren 80 zo’n 55.000 kilometer per jaar en liep ik een hernia op. Het belangrijkste advies voor herstel: zo veel mogelijk rechtop in de autostoel zitten. Maar ik merkte dat er altijd een spanningsboog is tussen het ingedrukt houden van het gaspedaal en de rug, waardoor scheef zitten bijna onvermijdelijk is. Uiteindelijk leverde cruise-control een belangrijke bijdrage aan de juiste zithouding.”
  2. ‘Waarom geldt er niet dezelfde maximumsnelheid voor personenauto’s én vrachtwagens?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom geldt er niet dezelfde maximum­snel­heid voor personenauto’s én vrachtwa­gens?’

    ,,We rijden nu al een tijdje overdag 100 km/u op de snelweg. Ik vind het heerlijk ontspannend en merk dat er ook minder files zijn. Maar wat wel opvalt: vaak stroopt het verkeer op als er een vrachtwagen opdoemt. Die mag maximaal 80 km/u. Waarom niet gekozen voor één maximumsnelheid (100 of 90 km/u) voor álle voertuigen, zodat het allemaal nog beter doorstroomt?” vraagt lezer Ad Maas.