1200 kilometer zonder tanken? Mercedes ziet het gebeuren
Een elektrische auto die veel meer dan duizend kilometer kan rijden zónder te stoppen om te laden. Volgens autofabrikant Mercedes-Benz wordt dat al in de nabije toekomst werkelijkheid. Het merk werkt zelfs aan een auto die van Peking naar Shanghai kan rijden op een volle acculading. Dat is een afstand van ruim 1200 kilometer.
Met die opvallende belofte – onderdeel van de toekomstplannen van het merk – mengt Mercedes-Benz zich in de nieuwe krachtmeting binnen de auto-industrie. Waar het lang ging over welke fabrikant de krachtigste motoren bouwde of de snelste sportwagens wist te ontwikkelen, buitelen automakers tegenwoordig over elkaar heen om te zeggen hoe goed hun toekomstige elektrische auto’s zullen zijn. Daarbij lijkt één graadmeter boven alles uit te steken: hoe ver komt zo’n model zonder bij te laden.
De directeur van de Zweedse fabrikant Volvo baarde onlangs al opzien met de belofte dat toekomstige modellen duizend kilometer per laadbeurt kunnen halen, aan de hand van de Volvo Concept Recharge. De auto's moeten dat onder meer gaan waarmaken door het gebruik van vooruitstrevende ‘vaste-stof-accu’s’, die een hogere energiedichtheid hebben dan bestaande batterijsoorten.
EQXX
Mercedes-Benz doet daar dus nog een schepje bovenop. Door middel van een spraakmakend studiemodel, de EQXX, onthulde het Duitse concern hoe het de komende jaren ‘de meest efficiënte auto ooit’ wil ontwikkelen. Om een rijbereik van zo’n 1200 kilometer te halen, wil het bedrijf alles uit de kast trekken op het gebied van aerodynamica (ofwel de gestroomlijnde vorm van een auto), gewichtsbesparing en – eveneens – verbeterde batterijtechnieken.
Volgens topman Ola Källenius werken alleen de beste en meest gemotiveerde technici van het bedrijf aan die toekomst, waaronder mensen afkomstig uit het Formule 1-team van het merk. Tot 2030 pompt het concern in totaal meer dan 40 miljard euro in de ontwikkeling van elektrische mobiliteit, claimt Källenius.
Als de productieversie van het EQXX-studiemodel daadwerkelijk zo’n riante actieradius krijgt als beloofd, komt hij nog veel verder dan de huidige Mercedes EQS. Dat elektrische vlaggenschip van Mercedes-Benz redt nu ongeveer 780 kilometer per laadbeurt en geldt als één van de meest efficiënte elektrische auto’s van het moment.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
video
Platforms voor elektrische auto's: zoek de verschillen
Autofabrikanten gebruiken tegenwoordig ‘platforms’ voor hun automodellen. Voor elektrische auto’s is het gebruik van platforms nog belangrijker, vanwege de plaatsing van de accucellen, liefst ook nog eens modulair, zodat er ruimte is voor meer of minder capaciteit. De redactie van techsite Tweakers heeft drie verschillende platforms nader bestudeerd en daarbij de voor- en nadelen van elk platform uitgelicht. -
Dit kun je zelf doen tegen letterlijk oogverblindende koplampen
De koplampen van sommige nieuwe auto’s zijn een groot gevaar voor andere automobilisten, blijkt uit Brits onderzoek. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt vaker last te hebben van verblindingsverschijnselen dan voorheen. -
PREMIUM
Dit zijn de handigste apps voor op de fiets
Met het lenteweer in het vooruitzicht springen veel mensen op de fiets. Maar je wil niet verdwalen en wel wat zien onderweg. Met deze fietsapps kom je (bijna) altijd goed uit en mis je niks. -
Volvo: elektrische auto's krijgen meer dan 1000 kilometer rijbereik
Volvo wil al binnen enkele jaren het rijbereik van elektrische auto's vergroten naar meer dan 1000 kilometer. Dat moet nog ruim voor 2030 realiteit worden dankzij een nieuwe generatie solid-state-accu's. Verder zullen Volvo's in toenemende mate het werk van de bestuurder uit handen nemen. De nieuwe XC90, die volgend jaar debuteert, neemt het voortouw en wordt de eerste Volvo met een in het dak geïntegreerde lidar (laserradar). -
PREMIUM
‘Ga niet met de hogedrukspuit over het terras met groene aanslag’
Last van algen op tegels, schutting en bloempotten in de tuin? Wacht even met de hogedrukspuit, zegt hovenier Bert Moelee van De Tuinexpert. Hij heeft een betere oplossing.
-
PREMIUMEnergierekening
Robert: ‘Afgelopen jaar verbruikten we 21.000 kWh aan stroom en wekten we 18.900 kWh op’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Robert Schrijvers (53) uit Maria Hoop in Limburg. -
-
-
PREMIUM
Een schimmelauto is zo weer schoon: ‘Bloed en braaksel zijn pas erg’
De blauwe Corsa vol schimmel die vorige week landelijke bekendheid kreeg, is niet de enige vieze auto in Zoetermeer. Er zijn nóg twee smerige schimmelbakken ontdekt. Hoe krijg je zulke interieurs ooit weer toonbaar? Geen probleem, zegt autopoetser Mark Algera.Zoetermeer, Den Haag -
PREMIUM
Open Huizen Dag: zo prik je door de verkooptrucjes heen
Wil je meerdere huizen die in de buurt te koop staan bekijken? Dat kan op 1 april tijdens de Open Huizen Dag van NVM. Met de tips van Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis ga je goed voorbereid op huizenjacht.