Een Tesla Model 3 aan een ABB Terra AC Wallbox op de onderzoeksafdeling van het Zweeds-Zwitserse elektronicabedrijf ABB op de TU Delft Campus. Technici ontwikkelen hier oplaadsystemen voor personenauto’s, bestelwagens, bussen, trucks en machines.
Volledig scherm
Een Tesla Model 3 aan een ABB Terra AC Wallbox op de onderzoeksafdeling van het Zweeds-Zwitserse elektronicabedrijf ABB op de TU Delft Campus. Technici ontwikkelen hier oplaadsystemen voor personenauto’s, bestelwagens, bussen, trucks en machines. © ANP

Aantal elektrische auto’s in Nederland neemt snel toe

De elektrische auto wordt in Nederland steeds populairder. In 2020 nam het aantal stekkerauto’s met 38 procent toe tot een totaal van 273.000, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Onder stekkerauto’s vallen voertuigen die helemaal elektrisch zijn en geen emissie veroorzaken en de plug-in hybrides, auto’s die ook nog een brandstofmotor hebben.

  1. Lachgas afgelopen jaren gevonden bij 1800 ongelukken: ‘Zorgwekkend hoog aantal’
    VIDEO

    Lachgas afgelopen jaren gevonden bij 1800 ongelukken: ‘Zorgwek­kend hoog aantal’

    Er zijn de laatste jaren tientallen doden en gewonden gevallen bij verkeersongelukken waarbij lachgas in het spel was. Dat blijkt uit een inventarisatie van de politie op verzoek van de NOS. Bij 63 dodelijke ongevallen en bij 362 ongevallen met (ernstig) letsel werd lachgasgebruik geconstateerd. Demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie) noemt het hoge aantal verkeersongelukken veroorzaakt door lachgas ‘schokkend’ en ‘zorgwekkend’.
  2. ‘Waarom zijn de achterlichten van een auto rood in plaats van groen?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom zijn de achterlich­ten van een auto rood in plaats van groen?’

    ‘Waarom is nooit besloten om achterlichten van een auto groen te maken?’, vraagt lezer John van Raaij in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Groen staat in de regel voor veiligheid en rood voor gevaar. Wanneer ik nu in het donker onderweg ben, zie ik maar één kleur: rood. Wanneer automobilisten op de rem trappen, wordt het rood weliswaar feller, maar bij sommige auto’s is er geen verschil meer te zien. Als ik achter allemaal groene achterlichten zou rijden, valt het gegarandeerd meer op wanneer iemand op de rem trapt en zijn achterverlichting rood zou kleuren.’