‘Achter het stuur e-mails of een boek kunnen lezen, daar zijn we echt niet ver meer vandaan’
interviewHet gaat goed met BMW. In het eerste halfjaar versloeg het merk zijn aartsrivaal Mercedes-Benz in de wereldwijde markt voor premium auto’s. Onze autoredactie sprak met de Nederlander Pieter Nota, lid van de raad van bestuur van BMW AG, over zijn plannen voor de toekomst, zoals de zelfrijdende auto: ,,Achter het stuur e-mails of een boek kunnen lezen, daar zijn we echt niet ver meer vandaan.‘’
Niek SchenkLaatste update:15-10-21, 17:45
Dit najaar staan de nieuwe elektrische BMW’s iX en i4 bij de dealers en er komen nog meer elektrische modellen aan. Maar wat wordt, naast elektrificatie, de volgende grote stap in de strategie van BMW? ,,Dat zal allereerst de software zijn. Daarmee kunnen we de interactie tussen mens en auto verbeteren en de auto gebruiksvriendelijker en intuïtiever maken, ook dankzij kunstmatige intelligentie. Intelligente software zal ons ook helpen om de auto nog meer zelfrijdende functies te geven. En we gaan nog meer werk maken van over-the-air updates van software, zodat de klant hiervoor niet meer naar de dealer hoeft.
Verder zullen we de mogelijkheden uitbreiden voor het achteraf, softwarematig bijbestellen van accessoires en functies, voor bijvoorbeeld de verlichting of geluidseffecten in auto’s. Voor de geluiden in elektrische auto’s werken we samen met de beroemde filmcomponist Hans Zimmer en je kunt zijn creaties in jouw BMW bijbestellen.
We gaan ook meer doen met de Drive Recorder: de ingebouwde camera die alles in en om de auto kan registreren en voor allerlei doeleinden kan worden ingezet. Je kunt daar bijvoorbeeld digitale foto’s mee maken voor je vakantiealbum tijdens een mooie rit door de bergen.’’
Dat achteraf bestellen van accessoires, hebben BMW-rijders daar wel behoefte aan? Je weet toch wat je wilt op het moment dat je een auto koopt? Waarom zou je iets later willen toevoegen? ,,Als je nu een gebruikte auto hebt, kan je daar weinig meer aan veranderen. Misschien had de vorige bezitter geen behoefte aan bepaalde accessoires, maar jij wel. Dankzij de elektronica en over-the-air updates kan je straks nog van alles en nog wat bijbestellen, ook in jouw gebruikte auto. Denk aan autonoom rijden. Dat is dan misschien niet vanaf de fabriek geactiveerd, maar je kunt het op elk moment alsnog laten activeren, tegen bijbetaling.
Dat soort functies gaat dan enkele tientjes tot meer dan honderd euro per maand kosten. En het mooie is: je kunt ze ook tijdelijk aanschaffen. Bijvoorbeeld als je iets extra’s wilt tijdens de vakantie. Stel je gaat op wintersport, dan zal jouw auto adviseren of je misschien een keer stuurverwarming wilt uitproberen. Vergelijk het met je smartphone. Die koop je ook in een bepaalde conditie, maar je kunt later allerlei nieuwe functies toevoegen met apps en updates.‘’
Maar loopt BMW dan niet het risico dat mensen langer in hun auto blijven doorrijden, omdat ze hem op deze manier eenvoudig up-to-date kunnen houden? De verleiding om een nieuwe te kopen, wordt dan geheid minder. ,,Nee, dat gevaar zie ik niet. Want intussen blijven we ook de hardware van onze auto’s telkens vernieuwen en verbeteren.‘’
Onze autoredactie heeft de nieuwe BMW's i4 en iX al aan de tand gevoeld. Klik hier voor de test.
Op de autoshow in München onthulde BMW onlangs een circulaire auto. Die wordt uitsluitend uit hergebruikte materialen gebouwd en kan zelf ook weer volledig hergebruikt worden. Hoe realistisch is dat studiemodel, met als doelstelling het jaar 2040? ,,BMW komt de komende jaren met veel nieuwe, elektrische modellen om het autorijden milieuvriendelijker te maken, maar we willen veel verder gaan. Onze doelstelling voor 2030 is 80 procent reductie van de CO2-uitstoot in de productiefase en 50 procent reductie tijdens het gebruik van de auto. En die besparing is dan ten opzichte van het jaar 2019.
Vanaf 2025 hebben we een compleet nieuwe, volledig elektrische architectuur voor onze auto’s en daar zitten al veel aspecten van dat circulaire in. Denk aan materiaalkeuze en een doordacht beleid dat al begint bij het design en dat je ook in de productie zal terugzien.‘’
Nu al bestaat 30 procent van een nieuwe BMW uit hergebruikte materialen
Pieter Nota, BMW AG
,,Het gaat er bijvoorbeeld ook om hoe je verschillende hergebruikte materialen aan elkaar bevestigt om ze later, aan het einde van het autoleven, ook weer gemakkelijk uit elkaar te kunnen halen. Ook het gebruik van minder onderdelen speelt hierbij een rol. Het studiemodel heeft zelfs geen lak meer. Zijn carrosserie bestaat uit aluminium dat op een bepaald manier bewerkt is, waardoor het glanst als lak.
Nu al bestaat 30 procent van een nieuwe BMW uit hergebruikte materialen, zoals de kunststoffen, de bekleding of bepaalde metalen. Op heel korte termijn gaan we naar 50 procent en het studiemodel laat zien dat uiteindelijk zelfs 100 procent mogelijk is. Dat zullen we niet op heel korte termijn bereiken, maar meer dan de helft is dus zeker haalbaar en is ook al een grote verdienste voor het milieu.
Maar begrijp ons goed: je zult bij BMW nooit te hoeven inboeten op luxe of rijplezier. Ook de mensen die van sportief rijden houden, zullen bij ons nooit worden teleurgesteld. Ondanks alle doelstellingen en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid zal je bij BMW nooit op een houtje hoeven te bijten.‘’
Hoe is het eigenlijk met de volledig zelfrijdende BMW, had die er niet al moeten zijn? ,,Ik rij nu zelf een iX en merk dat de rijhulpen, zoals rijstrookbewaking, al zeer geavanceerd zijn. Maar een van de grootste beperkingen is nog de wetgeving: hoe lang mag je geautomatiseerd rijden? Dat wordt bepaald door EU-regelgeving en daar hebben we ons aan te houden. Het is reëel dat de overheid veiligheidseisen stelt, maar de techniek is inmiddels verder dan de wet.
We willen met het autonoom rijden zo snel mogelijk naar het zogenaamde Level 3 gaan. Dan kan de bestuurder zijn aandacht van de weg halen, door e-mails of een boek te lezen. Daar zijn we echt niet ver meer vandaan.‘’
Andere grote autofabrikanten, zoals Volkswagen en Hyundai, zien ook een rol weggelegd in het toekomstige openbaar vervoer. Zij werken aan robottaxi’s die je straks on demand kan bestellen. Is BMW daar ook in geïnteresseerd? ,,Nee, wij zijn gespecialiseerd in individuele mobiliteit en dat blijft zo.‘’
Auto’s online kopen, daar zet BMW de komende jaren ook fors op in. Is de consument daar al aan toe? ,,Ja. Natuurlijk zijn er nog veel steeds klanten die een auto willen zien, aanraken, beleven. Maar tijdens de coronacrisis hebben we de gelegenheid aangegrepen om onze strategie ten aanzien van marketing en sales nog eens flink te herzien. De digitalisering is in die tijd alleen maar toegenomen: contactloos een auto kopen werd ineens heel groot.
We zien dat ook in andere sectoren consumenten bereid zijn veel stappen in het aankoopproces digitaal te zetten: zij oriënteren zich op een nieuwe auto via internet en daarom hebben we bijvoorbeeld onze online configurator, waarmee je jouw auto naar persoonlijke wens kunt samenstellen, veel intuïtiever gemaakt. Het resultaat kan je vervolgens meenemen naar de de dealer. Daar kan je auto’s nog steeds zien, voelen en beleven. Maar wil je het aankoopproces volledig digitaal afwikkelen, dan kan dat ook.
,,We willen het de consument vooral gemakkelijker maken. Tegelijkertijd zal de dealer bij BMW altijd een belangrijke rol blijven spelen. Vaak wordt verondersteld dat wij willen opereren achter de rug van de dealers om. Maar dat is absoluut niet waar en ook niet nodig. De dealer hebben we ook nodig voor service en hij is nodig als klanten een auto fysiek willen zien.‘’
Van Philips naar BMW
Pieter Nota is lid van de raad van bestuur van BMW Groep en verantwoordelijk voor Klant, Merken en Verkopen. Hij maakte in 2018 de overstap van Philips naar BMW AG. Bij Philips was hij jarenlang Chief Marketing Officer en Executive Vice President van de divisie ‘Personal Health’, waar het vooral draait om consumentenproducten op het gebied van gezondheid. Voordat Nota bij Philips aan de slag ging, was hij bij Beiersdorf AG als directeur verantwoordelijk voor marketing en innovatie. Hij bekleedde in het verleden ook verschillende bestuursfuncties bij Unilever.
Onze excuses
Helaas kunnen wij deze social post, liveblog of anders niet tonen omdat het één of meerdere social media-elementen bevat. Aanvaard de social media-cookies om deze inhoud alsnog te tonen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.