Audi onder vuur na ‘seksistische' advertentie van klein meisje dat banaan opeet
De Duitse autofabrikant Audi gaat diep door het stof voor het plaatsen van een controversiële afbeelding van een klein meisje dat al leunend tegen de voorkant van een rode sportwagen een banaan opeet. De foto, die is bedoeld om de nieuwe Audi RS4 te promoten, is na felle kritiek van de site van Audi verwijderd. ,,We bieden onze oprechte excuses aan voor dit ongevoelige beeld”, laat het miljardenbedrijf weten.
Delen per e-mail
Audi plaatste de advertentie afgelopen weekend op sociale media en ligt sindsdien hevig onder vuur. Tegenstanders stellen dat het beeld seksueel suggestief is, omdat het is voorzien van de tekst ‘laat je hart sneller kloppen, in elk aspect’. De combinatie van bananen en sportwagens valt eveneens verkeerd, omdat dit volgens critici symbolen zijn van mannelijke lust. Anderen stellen juist dat de houding van het kind provocerend is en levensgevaarlijke reacties uitlokt.
Zo zou de bestuurder van de sportwagen het kleine meisje van die afstand niet kunnen zien. ,,Dit is een angstaanjagend beeld dat getuigt van het feit dat zulke enorme snelheidsmachines een gevaar vormen voor onze kinderen en niet thuishoren in de straten met onze kinderen in de buurt. Mijn maag draait om als ik hiernaar kijk”, schrijft iemand. ,,Een auto proberen te verkopen met hulp van een kind? Zo diep is Audi waarschijnlijk nog nooit gezonken”, briest een ander.
Excuses
In een reeks berichten op Twitter biedt Audi haar verontschuldigingen aan. ,,Wij horen jullie en laten we voor eens en voor altijd duidelijk maken: wij zorgen goed voor kinderen. We bieden onze oprechte excuses aan voor dit ongevoelige beeld en zorgen ervoor dat het in de toekomst niet meer wordt gebruikt.”
De Duitse autofabrikant gaat onderzoeken hoe en waarom de advertentie in deze vorm is gepubliceerd. Overigens is lang niet iedereen het eens met de kritiek. ,,Alles wordt tegenwoordig als gevoelloos beschouwd. Ik vind de advertentie juist vertederend. Een motivatie voor kleine meisjes om hun dromen na te jagen, zodat ze op een dag hun eigen Audi kunnen krijgen”, schrijft iemand.
Soortgelijke rel
In mei raakte de Duitse autogigant Volkswagen, eigenaar van Audi, verwikkeld in een soortgelijke rel. De autogigant publiceerde een commercial voor de nieuwe VW Golf, waarin een zwarte man wordt voortgeduwd door een enorme blanke hand en waarin kort het woord ‘neger’ te zien is. Volkswagen verontschuldigde zich direct voor de commercial.
,,We kunnen begrijpen dat de clip bij veel kijkers tot verontwaardiging en woede leidt. We distantiëren ons ervan en verontschuldigen ons ervoor’’. Volkswagen zette direct een eerste excuus op Instagram. ,,Zoals je je kunt voorstellen, zijn we verrast en geschokt dat ons Instagram-verhaal zo verkeerd begrepen kan worden.”
Bekijk hier onze meest bekeken video's van dit moment:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze extreem snelle auto moet alle records gaan verbreken
Hij stijgt nog net niet op, maar verder moet de Aussie Invader alle snelheidsrecords op het land gaan verbreken. Een Australisch ontwikkelingsteam van kundige ingenieurs, onder leiding van een coureur, heeft een bizar voertuig ontwikkeld dat de grenzen op snelheidsgebied moet verleggen. -
Leeuw overleeft het nieuwe merklogo van Peugeot
Peugeot heeft een nieuw merklogo gepresenteerd. Een leeuw blijft natuurlijk altijd een leeuw, maar de koning der dieren kan op vele manieren worden getekend. -
Deze auto stond tien jaar in een veld en dertig jaar in een schuur, maar is toch tonnen waard
Toen zijn baas hem een Britse sportwagen beloofde, hoopte Connie Moore dat het een Jaguar of MG zou zijn. Het werd een Aston Martin, een merk waarvan hij nooit had gehoord. Ruim drie decennia en een flinke laag stof later, neemt hij afscheid van zijn DB4. -
De geur van nieuwe auto’s is lekker, maar er zit wel een heel naar luchtje aan
De geur van nieuwe auto’s is zo kenmerkend en blij makend, dat er zelfs luchtverfrissers bestaan die deze geur weer aan je auto kunnen toevoegen wanneer deze is verdwenen. Helaas kunnen de stoffen die deze lucht veroorzaken kankerverwekkend zijn, zo blijkt uit recent onderzoek. -
Man vergeet twee maanden lang dat zijn autoraam nog openstaat
Een inwoner van Hamburg kreeg de schrik van zijn leven toen hij ontdekte dat hij was vergeten om zijn autoruit dicht te doen. Zijn Volkswagen Lupo had twee maanden lang in weer en wind buiten gestaan.
-
Minstens 13 doden in Californië nadat auto met 25 inzittenden op oplegger botst
Bij een botsing tussen een auto en een oplegger zijn in het zuiden van Californië minstens dertien mensen om het leven gekomen. Het ongeval gebeurde nabij El Centro, op zo'n zestien kilometer van de Mexicaanse grens. -
Volvo: alleen nog volledig elektrische auto's
Volvo wil marktleider worden in de snelgroeiende markt voor ‘premium’ elektrische auto’s, waar Tesla de afgelopen jaren een stevige positie veroverde. Daarom heeft de Zweedse autofabrikant besloten om vanaf 2030 nog uitsluitend volledig elektrische modellen te verkopen. Zelfs de hybride modellen verdwijnen dan van het toneel. -
De showrooms zijn weer open, maar ‘Proefrit aan huis is een blijvertje’
Hoewel het weer is toegestaan om fysiek autoshowrooms te bezoeken – zij het beperkt en op afspraak – zal een proefrit aan huis populair blijven. Dat verwacht autozoekwebsite AutoTrack.nl naar aanleiding van een onderzoek onder autokopers. ‘Corona was de aanleiding voor dit idee, maar steeds meer mensen kiezen voor service en gemak van een proefrit op locatie.’