Audi's nieuwe RS3 is nu wél spannend en in balans
AutotestAudi heeft van de RS3 de rijdersauto gemaakt die het altijd al had moeten zijn. Een revolutionair sperdifferentieel en koolstofvezel remmen bleken de missende ingrediënten. Liefhebbers kunnen er nu zelfs mee driften.
Sportieve Audi’s als de RS6 en de RS3 staan bekend als pijlsnelle bolides die dankzij hun vierwielaandrijving menig concurrent achter zich laten tijdens het accelereren. Maar als er een bocht opduikt, hebben ze het moeilijker. De RS6 door zijn enorme gewicht en de RS3 doordat de balans van de auto gewoon niet helemaal klopt. De auto had de neiging om in een bocht ‘onderstuurd’ rechtdoor te schieten: een gewoonte die door de elektronica deels werd onderdrukt, maar het kwam de balans niet ten goede.
Om te tonen dat bij de nieuwe RS3 deze problemen zijn geëlimineerd, mochten we op een bochtig circuit kijken waartoe de auto in staat is. En het antwoord luidt: veel. Dat komt in belangrijke mate door een zogeheten ‘torque splitter’ bij het achterste differentieel. Hierdoor heeft de RS3 een extra sportief weggedrag. Deze voorziening zit tussen de achterwielen en kan de aandrijfkrachten tussen de wielen razendsnel verdelen en aanpassen, waardoor de auto meer tractie houdt in snel genomen bochten. In een bocht naar rechts krijgt het linkerachterwiel bijvoorbeeld extra ‘duwkracht’, waardoor de neus makkelijker de bocht om gaat. Het systeem is perfect geïntegreerd in de elektronica van de auto, zodat alle systemen doen wat jij als bestuurder wilt, namelijk zo snel en veilig mogelijk een bocht te ronden.
Ook waren de remmen niet helemaal op hun taak toegerust. Op het circuit of een bochtig bergparcours leidde het er soms toe dat de remmen na verloop van tijd gingen ‘faden’. In dat geval wordt de werking minder doordat de temperatuur te snel oploopt en dat wil je niet als je bezig bent om een snelle ronde neer te zetten. Ook dat probleem werd getackeld en wel door het monteren van optionele Brembo-remklauwen met vier zuigers. De remmen zijn gretig, goed te doseren en schieten zelden tot nooit in de ABS.
Dat geeft vooral veel vertrouwen, zo blijkt als we onder begeleiding voluit mogen gaan. Dan blijkt pas hoe gemakkelijk je hard kunt en durft te rijden met de nieuwe A3: iedereen met een beetje aanleg kan binnen enkele ronden het maximale uit de auto halen. En het mooiste is: de RS3 is niet langer onderstuurd, maar juist overstuurd. Dat wil zeggen dat de achterwielen uitbreken en je al na enkele ronden half driftend door de bocht durft. Het oogt spectaculair en is eenvoudig te corrigeren door tegen te sturen.
Er is nog een leuke gimmick ingebouwd: een zogeheten Drift Mode. Die helpt je - op een afgesloten terrein - om met rokende achterbanden driftcirkels te ronden. Het ziet er wederom spectaculair uit, maar doordat de RS3 is voorzien van een turbomotor - met een bijbehorend ‘turbogat’ is het doseren van de aandrijvingskracht even wennen. Maar als het eenmaal lukt kun je binnen vijf minuten voor honderden euro's aan achterbanden oproken.
Het uiterlijk van de RS3 is er ook enorm op vooruitgegaan. Van een afstandje lijkt de auto behoorlijk op een te heet gewassen Audi RS6 door de gitzwarte grille. De wielen staan verder uit elkaar en ook de nieuwe flanken dragen bij aan het dynamische uiterlijk. Het zijn geen loze gebaren, want als er een RS3 achter je zit, kun je maar beter je instinct volgen en rustig de rechterbaan opzoeken.
De 2,5 liter metende vijfcilinder motor klinkt iets minder spectaculair dan de vijfcilinders uit het verleden doordat er onder meer fijnstoffilters zijn toegepast, maar het uitlaatgeluid is nog altijd een feest voor liefhebbers. Bovendien zijn de kleppen in het uitlaatsysteem volledig variabel, zodat je als bestuurder zelf kan kiezen hoe indringend het geluid is. Hoe verder de kleppen zich openen, hoe harder het geluid. Bovendien levert Audi een optioneel RS-sportuitlaatsysteem ‘dat de vijfcilinder-soundtrack nog sterker aanzet’.
In de RS3 is de motor met 400 pk (294 kW) sterker dan ooit. Dankzij de tractie van de vierwielaandrijving accelereert de Audi van 0-100 km/u in 3,8 seconden. Standaard rijdt de RS3 maximaal 250 kilometer per uur, maar tegen bijbetaling rekt Audi de elektronisch geregelde begrenzer op naar 270. Wie het RS Dynamic-pakket en de peperdure keramische remmen aanvinkt op het bestelformulier, mag van Audi zelfs doorstomen tot 290 kilometer per uur.
Het interieur is typisch Audi: donker en sportief, met lekkere sportstoelen waar je het uren in kunt volhouden. Toch komt de aandrijflijn op de snelweg het minst tot zijn recht. De combinatie motor/aandrijflijn voelt wat vlak en op sommige momenten hadden we toch liever nog wat meer koppel gehad óf een sneller reagerende automaat. Wanneer je de auto in sportmodus zet wordt het een stuk beter, maar dat wil je ook niet altijd omdat de auto daar weer net te nerveus van wordt. Ook had de besturing fractioneel zwaarder en directer gemogen voor onze smaak.
De RS3 heeft desondanks reuzenstappen gezet. De meeste winst is geboekt op het vlak van de bochten. Waar je de auto in het verleden door de gebrekkige balans min of meer de bocht om moest worstelen, is alles er nu op gericht om je te helpen in plaats van tegen te werken. Simpel gezegd: stuur de auto de kant op waar je naartoe wilt, trap het gaspedaal in en de auto zorgt dat het voor elkaar komt - zonder dat het kunstmatig aanvoelt. De RS3 engageert in plaats van frustreert en dat is precies wat je mag verwachten van zo’n prachtige pretmachine. Zeker gezien het feit dat de auto minimaal € 92.467 kost.
Meer informatie over de Audi A3 en RS3 vind je hier bij AutoWeek.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit betaal je aan tol voor een autovakantie naar Kroatië
-
Rauw, luid en karaktervol: waarom de Audi RS3 een ‘uitgestorven’ benzinemotor krijgt
De zojuist onthulde Audi RS3 krijgt opnieuw een benzinemotor met vijf cilinders. De 400 pk sterke 2.5 TFSI heeft indrukwekkende cijfers en maakt de sportiefste A3 bloedsnel, maar waarom houdt Audi als één van de laatste automakers vast aan dit bijna verdwenen motortype? -
PREMIUMhuisarts vertelt
Niet zelden ga ik op zoek naar gevonden voorwerpen in de vagina
Een patiënt komt in paniek de spreekkamer van huisarts Rutger Verhoeff binnen. Het condoom is kwijt en zou nog in haar vagina moeten zitten. Hij schrijft erover in de rubriek Huisarts Vertelt. -
PREMIUM
Audi lanceert brulbeest RS3 en daar baalt de gemeente Rotterdam enorm van
Autofabrikanten van snelle maar vooral luidruchtige bolides moeten door het Rijk worden aangesproken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat wil de gemeente Rotterdam, die bezig is met een ‘zomeroffensief’ tegen deze geluidsoverlast. Het pas gelanceerde brulbeest RS3 van Audi baart zorgen. -
PREMIUMautotest
Test Audi Q8 e-tron: de pionier verliest zijn voorsprong
De vernieuwde Audi e-tron heet voortaan Q8 e-tron en moet met de nodige updates opboksen tegen concurrenten die in de basis nieuwer zijn. De elektrische SUV is aangenaam ruim en stil, maar onder het strakke uiterlijk – inclusief ‘lichtwaterval’ – beginnen de jaren te tellen. Onze autoredactie heeft hem getest.
-
PREMIUM
'Hoewel ik duizend keer mijn excuses heb gemaakt voor mijn slippertje, blijft mijn vrouw boos’
-
-
-
PREMIUM
Rechters en justitie ergeren zich aan bureaus die boetes aanvechten: 'Ze verdraaien de feiten’
Juridische adviesbureaus die verkeersboetes ‘gratis’ aanvechten schieten als paddenstoelen uit de grond. Het aanvechten van boetes tot in hoger beroep levert het gerechtshof elk jaar duizenden zaken op. De Tweede Kamer en Veilig Verkeer Nederland willen dat er paal en perk aan wordt gesteld. ,,Het gaat hen meer om het innen van belastinggeld dan het dienen van de belangen van mensen.” -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste vouwfietsen
Ingenieus in te klappen, en vaak rijden ze nog soepel ook: e-vouwfietsen. Fabrikanten proberen ze steeds lichter te maken, want je moet ze de auto of de trein in kunnen tillen. Lastige taak, want een accu alleen al is best zwaar. Soms zijn deze fietsen dan ook nog niet geschikt voor intensief - bijvoorbeeld dagelijks - gebruik. Maar vaak ook wel. Hieronder introduceren we ook dé onafhankelijke autoriteit op het gebied van e-bikes: Kees Bakker, alias TestKees, consumentenvoorlichter van de Fietserbond. Zijn reviews staan bij de keurmerken Best getest en Beste Koop. Tester Arjen van Stel, die jaarlijks op de hoogte probeert te blijven van de ontwikkelingen, probeerde eens zo’n vouwfiets.