Audi volgt de trend met nóg een SUV-coupé: dit is de Q5 Sportback
Audi rolt binnenkort een nieuwe variant van de Q5 de showrooms in: de Q5 Sportback heeft een sneller aflopende daklijn dan het bestaande SUV-model. De coupé-achtige vormgeving zorgt voor een wat sportievere uitstraling, maar ook voor minder bagageruimte.
Met de Sportback-versie van de Q5 haakt Audi opnieuw aan op een opmerkelijke trend in autoland: steeds meer fabrikanten smelten een SUV samen met de bevallige afgeronde daklijn van een coupé. Dat levert apart vormgegeven auto’s op die desalniettemin erg succesvol zijn: onder meer bij Porsche (Cayenne Coupé), BMW (X4 en X6) en Mercedes-Benz (GLC en GLE Coupé) spreken dit soort auto’s met succes autokopers aan.
Bij Audi zelf staan overigens ook al een aantal voorbeelden in de showroom: zo is de Q8 een sportievere versie van de Q7, bestaat de compacte Q3 al als Sportback en kun je de elektrische e-Tron eveneens met een rondere daklijn bestellen. In de toekomst volgen er nog meer modellen: zo heeft Audi al een volledig elektrische Q4 e-Tron Sportback aangekondigd. De ‘gewone’ Q5 blijft overigens leverbaar naast de nieuwe Sportback.
‘Achterbank Plus’
Aan de buitenkant onderscheidt de Sportback zich met andere bumpers met grotere luchtroosters, stoerdere zwarte elementen en lichtmetalen wielen van minimaal 18-inch – in plaats van 17-inch bij de standaard Q5. Hoewel het niet zo oogt, is het dak van de Sportback even hoog. Wel is de coupé met een lengte van 4,69 meter precies zeven millimeter langer dan de reeds bestaande versie.
Omdat de daklijn achter de hoofden van de achterpassagiers sneller omlaag loopt, past er minder bagage in de achterbak van de Sportback: met 510 liter slikt hij precies veertig melkpakken minder, al mist de auto die ruimte vooral in de hoogte. Wie de achterbank om klapt, beschikt trouwens over 1.480 liter. De Sportback is leverbaar met een verschuifbare achterbank: zo kun je kiezen tussen meer beenruimte of een grotere bagageruimte, terwijl de leuning zich ook laat verstellen.
Een beetje jammer – en typisch Audi – is dat je moet bijbetalen voor deze ‘Achterbank Plus’. Veel goedkopere auto’s zoals de Volkswagen T-Cross en Seat Arona hebben zo’n flexibele achterbank ook al, dus in een Audi van ruim 60.000 euro zou een dergelijke comfortvoorziening gewoon standaard moeten zijn. De prijzen zijn overigens nog niet bekend, maar de huidige Q5 krijg je ook al niet voor minder. Zelfs de meeste jonge Audi Q5 occasions komen niet onder de 60 mille uit. Pleister op de wonden: een elektrische achterklep is wel standaard aanwezig.
Alleen plug-ins
Hoewel Audi de Q5 Sportback ook met dieselmotoren heeft ontwikkeld, krijgen Nederlandse kopers alleen keuze uit twee versies met een plug-in hybride aandrijflijn. In deze Q5 Sportback 50 TFSIe en 55 TFSIe werkt een viercilinder turbobenzinemotor samen met een elektromotor, goed voor respectievelijk 300 pk (220 kilowatt) en 367 pk (270 kW) en een maximale trekkracht van 450 of 500 Newtonmeter. Beide versies beschikken in dit geval over quattro vierwielaandrijving.
Op termijn komt er ook weer een extra sportieve SQ5, die op ons continent voorzien is van een dieselmotor maar in onder meer Amerika een zescilinder benzinemotor in zijn neus heeft. De productie van de Q5 Sportback is inmiddels begonnen in Audi’s fabriek in Mexico, naar verwachting staan de eerste exemplaren later dit jaar in de Nederlandse showrooms.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Rij-impressie
Ook een Audi Q3 Sportback koop je met je hoofd
‘Met je hoofd koop je een gewone Q3’, zegt een man tijdens de persintroductie. De Audi-medewerker maakt zijn zin niet af, maar de strekking is duidelijk: een Q3 Sportback koop je met je hart. En toch is er ook rationeel veel te zeggen voor de nieuwe cross-over. -
PREMIUM
Kies de regenton die bij jou past en laat die regen maar komen
Planten water geven, ramen lappen en zelfs de wc doorspoelen: je kunt een hoop doen met regenwater. Maar dan moet je het wel eerst opvangen. Een regenton biedt de oplossing. -
AUTOTEST
Test Audi Q5: hybride Q5 is de perfectie nabij
Audi voorziet zijn modellen in rap tempo van hybridetechniek. Dat scheelt niet in de bijtelling, maar leidt wel tot een lagere aanschafprijs. Immers: hoe minder CO2-uitstoot, des te minder belasting. -
Koken & Eten
Bramen uit de natuur plukken? Hier moet je op letten voor je begint
In augustus en september is het bramenseizoen, wat betekent dat je ze weer in overvloed in de natuur kunt vinden. Sommige mensen gaan er dan ook op uit om ze te plukken. Maar kun je dit zonder risico’s doen? Hier moet je eerst even op letten voordat je aan het plukken slaat. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Paul (72) rijdt in een JBA, maar veel mensen kennen dat merk niet: ‘Ik zelf eerst ook niet’
Het automerk JBA. Wie kent dat nou? Paul van den Heuvel (72) eerst niet, maar nu rijdt hij er al 15 jaar in eentje. ,,Mijn vrouw haalde me over.’’ Écht verliefd zijn op je auto. Kan dat? De mensen in deze rubriek zullen volmondig ‘ja’ zeggen. Zij houden van hun auto.
-
Tikkie lanceert functie voor uitgaven van groepen: ‘We vonden dit een logische stap’
Betaaldienst Tikkie lanceert vandaag een nieuwe functie: Groepie. Daarmee kunnen groepen hun uitgaven bijhouden en de kosten van bijvoorbeeld een vrijgezellenfeest, groepsvakantie of huisboodschappen eenvoudig verrekenen met, jawel: een tikkie. -
Autotest
Kia EV6 GT: geweldenaar met manieren
Kia is trots op zijn nieuwe topmodel, maar de Tesla Model 3 Performance is sneller, minder duur en komt verder. Is de EV6 GT desondanks de betere auto? -
PREMIUM1
Dankzij deze uitvinding word je (als het goed is) nooit meer aangereden door een auto op het zebrapad
Een oversteekplaats die oplicht zodra voetgangers en fietsers er gebruik van maken: dat is een gloednieuwe uitvinding van BAM Infra Nederland uit Gouda. Die moet ervoor zorgen dat bestuurders deze kwetsbare verkeersdeelnemers niet meer over het hoofd zien.