Auto moet vanaf 2021 reëel verbruik doorgeven aan EU: mogelijk extra CO2-belasting voor hardrijders
Autofabrikanten moeten vanaf 2021 het praktijkverbruik van auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen doorgeven aan de Europese Commissie. Alle nieuwe voertuigen moeten vanaf dat moment voorzien zijn van een speciale zogenoemde OBFCM-meter.
Delen per e-mail
OBFCM staat voor On-Board Fuel Consumption Meter. De software van dit systeem registreert het brandstofverbruik van verbrandingsmotoren en het energieverbruik van elektrische auto’s of plug-inhybrides. Alle nieuwe auto's moeten vanaf 2021 in staat zijn hiermee verbruiksgegevens permanent te registreren en desgevraagd door te geven.
De verordening maakt deel uit van de nieuwe emissietest WLTP. Het doel van de commissie is ervoor te zorgen dat de door de fabrikant opgegeven cijfers voor het brandstofverbruik niet langer verschillen van het werkelijke brandstofverbruik. Volgens een studie van het International Council on Clean Transportation (ICCT) was het werkelijke brandstofverbruik van nieuwe personenauto’s eerder gemiddeld 39 procent hoger dan het testverbruik dat door de voertuigfabrikanten werd opgegeven.
De grote fabrikanten zijn al voorbereid op de verandering. Mercedes-Benz heeft naar eigen zeggen al modellen met OBFCM in het programma. Het is nog onduidelijk hoe de toekomstige gegevensoverdracht technisch moet worden vormgegeven. ,,De exacte procedure voor het verzenden, evalueren en gebruiken van de OBFCM-gegevens is nog niet vastgesteld”, zegt een woordvoerder van Volkswagen tegen het Duitse opinieblad Der Spiegel.
Met de nieuw verzamelde gegevens kunnen volgens Der Spiegel niet alleen de fabrikanten ter verantwoording worden geroepen, maar kunnen in de toekomst ook bestuurders worden gedwongen zuinig te rijden. Volgens deskundigen zou het bijvoorbeeld denkbaar zijn om een CO2-verbruiksbelasting in te voeren. Bestuurders die bijzonder zuinig rijden, zouden dan een belastingenkorting kunnen krijgen en bestuurders met een zware voet kunnen in theorie extra belast worden.
Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Amerikaanse verkeersautoriteit dreigt Tesla met terugroepactie
De Amerikaanse autoriteit voor de verkeersveiligheid (NHTSA) heeft autofabrikant Tesla gevraagd om 158.000 auto’s van de Model S en Model X terug te roepen. Mankementen in de boordcomputer kunnen tot onveilige situaties leiden. -
Wegverkeer veroorzaakt 17 procent CO2-uitstoot
Het wegverkeer heeft vorig jaar 17 procent van de emissie van kooldioxide (CO2) in Nederland veroorzaakt. Kooldioxide is een broeikasgas dat ontstaat bij de verbranding van de koolstof in brandstoffen. De totale CO2-uitstoot van het wegverkeer lag vorig jaar 2 procent hoger dan in 2017. Vergeleken met bijvoorbeeld 1990 is de uitstoot met ruim 28 procent toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over het wegverkeer in 2018. -
Dronken automobilisten in België ontvangen sleutelhanger met naam doodgereden kind
Automobilisten die komend weekend in België bij alcoholcontroles worden betrapt, krijgen een sleutelhanger met de naam van een in het verkeer overleden kind. De angstaanjagende campagne wordt uitgevoerd door de politie en is een initiatief van de organisatie Ouders van Verongelukte Kinderen, met steun van het verkeersinstituut Vias. -
Is een elektrische auto echt goedkoper in onderhoud?
‘Een elektrische auto heeft bijna geen onderhoud nodig’: een uitspraak die we al vaak gehoord hebben als argument om zo snel mogelijk over te stappen op een EV. Maar klopt dit ook? -
Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro
De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd.
-
VRAAG & ANTWOORD ‘Mogen wij als Nederlanders ook met een Duits kenteken rijden?’
,,Mag je als Nederlander in Nederland met een auto met Duits kenteken rijden of mogen alleen bewoners in de grensstreken dat?”, vraagt lezer G. Hofmans. -
Ook in Brabantse steden rijden hybrides nu automatisch elektrisch
BMW introduceert vandaag drie nieuwe eDrive Zones buiten de randstad. Voortaan zullen plug-in hybrides ook in Breda, Tilburg en Eindhoven automatisch op volledig elektrisch rijden overschakelen, zodra zij het stadscentrum binnenrijden. -
Zoveel extra brandstof kost het gebruik van je radio, stoelverwarming en telefoonoplader
Zaken als stoelverwarming, verwarmde buitenspiegels en stuurwielverwarming zijn in de winter welkome comfortfuncties in de auto. Maar ze verbruiken extra energie en dus brandstof. De Duitse ANWB heeft omgerekend hoeveel extra je betaalt voor deze stroomverbruikers.