Auto's roesten weer en deze tien modellen zijn het kwetsbaarst
Autofabrikanten investeren vooral in ‘klimaat’ en ‘duurzaamheid’. Maar het lijkt erop dat dit ten koste gaat van de roestbescherming. Verschillende rapporten komen met dit oordeel. Zelfs Tesla doet te weinig aan corrosiepreventie.
De tijd dat auto's spreekwoordelijk al roesten in de folder ligt gelukkig ver achter ons, maar dat wil niet zeggen dat alle autofabrikanten hun corrosiepreventie op orde hebben. Sterker nog, de laatste jaren blijkt dat een aantal fabrikanten op dat gebied flink heeft bespaard.
In tijden van volledig verzinkte carrosserieën en de hoogste kwaliteitscontroles bij de autoproductie denken veel chauffeurs dat roest geen probleem meer is. Maar het lijkt erop dat dit beeld niet meer klopt. Een rapport uit 2016 uit Zweden toonde al aan hoe vatbaar veel moderne auto’s zijn voor corrosie.
Vooral oudere auto's
Dat kwam destijds vooral door bepaalde ontwerpkenmerken die het roesten bevorderen. In het rapport uit Zweden stond dat zelfs Volvo’s, die als oersterk worden beschouwd, weer gevoeliger waren geworden voor corrosie. De uitkomsten van dat rapport worden bevestigd door actuele gegevens van de Duitse testorganisatie GTÜ, die cijfers beschikbaar stelde aan het gezaghebbende Duitse autoblad Auto Motor & Sport.
Sinds de fabrikanten zijn gaan besparen op roestbescherming en zijn overgegaan op gedeeltelijk verzinken, is roest weer een probleem geworden, zegt het tijdschrift. Van de 6,66 miljoen voertuigen die sinds 1 januari 2020 aan de GTÜ zijn aangeboden voor een voertuigkeuring, hadden 441.000 auto’s roestproblemen. Dit betrof vooral voertuigen van meer dan tien jaar oud, aldus Auto Motor & Sport.
Bijna 13 procent van de 3,46 miljoen oudere auto’s had roestproblemen. Volgens de GTÜ-gegevens zijn dit de tien auto’s die het vaakst door corrosie worden getroffen: Ford Transit, Lada 4x4 (Niva), Seat Alhambra, Ford Galaxy, Suzuki Jimny en Baleno, Daihatsu Cuore, Opel Vectra, Subaru Legacy en Ford Ka.
Ook Tesla is niet smetteloos wat dat betreft. Op social media verschenen al eerder berichten over Tesla’s die in besneeuwde streken al na één winterseizoen flink waren verroest. Auto Motor & Sport heeft een Tesla Model 3 met slechts 300 kilometer op de teller laten nakijken door roestexpert Ralf Rößler. Het resultaat doet volgens hem denken aan de Alfasud uit de jaren 70: holtes werden gevuld met constructieschuim. ,,Dat schuim gaat water opzuigen", verwacht Rößler. ,,Over een half jaar is het roestig, over zes jaar compleet verroest.”
Lichtgewicht bouwen
Volgens technisch directeur Marco Oehler van GTÜ heeft ook de trend naar lichtgewicht bouwen, wat nodig is bij elektrische auto's om de zware accu’s te compenseren, een negatief effect op de roestgevoeligheid van moderne auto’s. Aluminium en magnesium hebben namelijk last van zogeheten ‘galvanische corrosie’ wanneer ze in contact komen met andere materialen. ,,Als er vocht bij bepaalde verbindingen komt, kunnen de verbindingen van binnenuit gaan roesten. Het duurt vrij lang voordat dit aan de buitenkant zichtbaar wordt", zo waarschuwt Marco Oehler.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Door deze veelgemaakte fouten slijt je auto bovenmatig snel
Tijdens de autorijlessen wordt ons vooral geleerd hoe je schadevrij door het verkeer komt, maar niet of nauwelijks hoe je moet rijden om slijtage aan je auto te voorkomen. Als je deze slechte gewoontes afleert, gaat je auto langer mee. -
met video
Jakkes! De eigenaar van deze beschimmelde spookauto moet snel poetsen of betalen
Wie er de komende weken nog langsloopt kan beter geen blik werpen in de oude Opel op een parkeerterreintje in Zoetermeer: overal zit schimmel. De eigenaar moet nu poetsen of betalen.Zoetermeer -
AUTO-EXPERT1
Richting aangeven op een rotonde: zó hoort het
Veel automobilisten lijken er hun eigen gewoontes op na te houden als het gaat om het aangeven van richting op een rotonde. ‘Maar is het niet zo dat je alleen bij het verlaten van de rotonde richting moet aangeven?’, vraagt lezer Marjolijn Kremer zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
PREMIUM
Zo krijgt jouw auto de beste wasbeurt: ‘Afwasmiddel is niet geschikt’
Modder, vogelpoep, regen of juist felle zon: de lak van je auto heeft het zwaar te verduren. Na de vakantie heeft die wel wat zorg verdiend. Zes vragen aan Yves De Boeck, docent carrosserie bij opleidingsinstituut Syntra in Mechelen, over het reinigen van ex- én interieur van de auto.
-
PREMIUM
‘Leukemie is vaak domme pech, zelfs mensen die supergezond leven kunnen het krijgen’
De termen leukemie, bloedkanker en beenmergkanker worden vaak over één kam geschoren. Maar het gaat hier dus niet over één en dezelfde vorm van kanker. Sébastien Anguille, hoogleraar hematologie aan de Universiteit Antwerpen (UA) en hoofd hematologie van het UZ Antwerpen (UZA), geeft duiding. Hoe kan je herkennen of je leukemie hebt? En wat zijn de overlevingskansen? -
-
-
Te koop: de roestigste Ferrari ter wereld
Een Ferrari Dino 308 GT4 uit 1978, die momenteel voor een spotprijs op Ebay wordt verkocht, is vermoedelijk de roestigste Ferrari op aarde. De grote vraag is natuurlijk hoe de auto zo ver kon wegteren zonder dat iemand zich erom bekommerde. -
Frankrijk is alweer klaar met trajectcontroles
In België neemt het aantal trajectcontroles sterk toe, maar in Frankrijk zijn ze er alweer klaar mee. De officiële reden is dat ze te duur zijn in onderhoud, maar dat is volgens een Franse belangenclub van automobilisten niet de werkelijke reden.