Autofabrikanten houden het voor gezien in de Formule E
Steeds meer autofabrikanten houden het voor gezien in de Formule E: de elektrische variant van de Formule 1. Na Audi stopt nu ook BMW met deelname aan het elektrische racekampioenschap.
Delen per e-mail
Slechts enkele dagen nadat Audi meldde dat het na het komende seizoen stopt met haar Formule E-deelname, laat BMW weten eveneens de handdoek te werpen. Na het seizoen van 2020/2021 is het over en uit. BMW heeft er dan zeven jaar in de raceklasse op zitten, waarin het met haar BMW i Andretti Motorsport-team meermaals won en podiumplaatsen pakte.
De raceklasse is volgens BMW van grote waarde geweest voor de ontwikkeling van elektrische personenauto’s. In de de Formule E werken autofabrikanten vooral aan energiemanagement. De opgedane inzichten en innovaties op dat gebied kunnen niet alleen de FE-auto verbeteren, maar ook worden overgeheveld naar productiemodellen. De technici achter de Formule E-auto nemen hun kennis mee naar de R&D-centra van het merk. Volgens BMW heeft de Formule E hierin inmiddels haar meerwaarde wel bewezen en is dit nu ‘volledig benut’. Meer valt er kort gezegd niet te halen voor BMW, zo impliceert men. Ongetwijfeld speelt het kostenplaatje stiekem ook wel een rol bij het aanstaande vertrek.
De afgelopen twee seizoenen waren het meest succesvol voor het aan BMW gelinkte Andretti-team. In het seizoen 2018/2019 eindigde het als vijfde bij de constructeurs. Afgelopen seizoen boekte het team ook drie overwinningen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Carjacking: man met vuurwapen bedreigd en bestolen van zijn auto terwijl hij voor stoplicht staat
Een inwoner van Barneveld is dinsdagavond in het centrum van zijn woonplaats het slachtoffer geworden van een gewapende autoroof. De man is onder bedreiging van een vuurwapen bestolen van zijn Volvo V40. -
AUTOTEST
Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
Politie met splinternieuwe terreinwagen direct muurvast in de modder
Met een splinternieuwe politieauto - met vierwielaandrijving - het bos in gaan en toch vast komen te zitten. Het overkwam zondagmiddag een aantal agenten die in de buurt van Delden een gewonde wandelaar wilden redden. -
Op dit circuit kun je zelf in een echte Formule 1-auto rijden
Het Britse bedrijf TrackDays biedt iedereen de kans om zich even een Formule 1-coureur te voelen. Voor iets meer dan 1000 euro kun je in de Jordan EJ12 F1-auto rijden, die ooit bestuurd werd door Takuma Sato. -
Met 620 km/u in de trein: China werkt eraan
China heeft een trein ontwikkeld die met zijn duizelingwekkende topsnelheid van 620 km/u de Europese hogesnelheidstreinen ver achter zich laat. De trein maakt gebruik van een nieuwe technologie die high-temperature superconducting (HTS) wordt genoemd. Het is alsof de trein zweeft boven de magnetische velden van het spoor.
-
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Eindelijk weer iets te kiezen: de Citroën (ë)C4 is prettig anders
In een wereld die vooral gedomineerd wordt door rationele keuzes, moet je opvallen om een rol van betekenis te spelen. Met de nieuwe C4, die meteen ook als elektrische ëC4 beschikbaar komt, heeft Citroën die ‘kunst van het anders zijn’ weer als vanouds in de vingers. -
Dit zijn de beste auto's ter wereld volgens vrouwelijke journalisten
Om de vrouwelijke stem in de autojournalistiek kracht bij te zetten, bestaat er een verkiezing van de Auto van het Jaar met uitsluitend vrouwelijke juryleden. Zij maakten deze week hun shortlist bekend voor wat uiteindelijk dé auto van 2021 wordt. -
Rij-impressie
Plankgas met de elektrische Jaguar I-Pace e-Trophy racewagen
Jaguar wil meer publiciteit voor zijn elektrische raceklasse e-Trophy, die het voorprogramma vormt van de Formule E. Daarom besloot het merk een beperkt aantal journalisten zelf te laten racen op het circuit. Onze autoredactie was erbij.