Autofabrikanten Toyota, Tesla, Ford, GM en Jaguar Land Rover willen beademingsapparaten produceren
Verschillende autofabrikanten reageren positief op een oproep om beademingsapparatuur te gaan produceren in de strijd tegen het coronavirus. Het gaat onder meer om Ford, Tesla en General Motors (GM) in de VS en Jaguar Land Rover en Toyota in Groot-Brittannië.
Delen per e-mail
De Britse en Amerikaanse overheden hebben deze week een oproep gedaan aan bedrijven om beademingsapparatuur te gaan produceren, vanwege het tekort op de intensive care-afdelingen van ziekenhuizen.
Tesla-topman Elon Musk meldde op Twitter dat zijn bedrijf klaar staat om bij te springen in het geval van tekorten. Zijn boodschap kreeg grote bijval op Twitter. GM-topvrouw Mary Barra heeft ook al gezegd bereid te zijn de helpende hand toe te steken. Ook Ford zou inmiddels in overleg zijn met de overheid. Jaguar Land Rover en Toyota hebben in Groot-Brittannië eveneens positief gereageerd op een oproep van de Britse premier Johnson. Ook luchtvaart-toeleverancier Meggitt reageerde op de oproep. Dat bedrijf maakt onder meer zuurstofsystemen voor vliegtuigen.
De meeste Amerikaanse en Europese autofabrikanten hebben inmiddels aangekondigd hun fabrieken tijdelijk te sluiten vanwege het coronavirus. De vrijgekomen capaciteit kan ingezet worden voor de productie van beademingsapparatuur.
Mondkapjes
Ook in China heeft de auto-industrie zich de afgelopen maanden flexibel opgesteld in de strijd tegen het coronovavirus. BYD, een van de grootste autofabrikanten en in Nederland bekend als leverancier van de elektrische bussen op de luchthaven Schiphol, schakelde over op de productie van mondkapjes. BYD, dat overigens ook andere producten maakt, zoals smartphones, werd daarbij in een klap de grootste producent van mondkapjes ter wereld. Het bedrijf claimt op dit moment een productiecapaciteit te hebben van 5 miljoen mondkapjes per dag.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom je nu nieuwe autobanden moet kopen
Autobanden zijn het wc-papier van de toekomst. Hamsteren dus, want een dodelijke ziekte onder rubberbomen en een traag aantrekkende markt door de coronacrisis zorgen voor snel oplopende prijzen en wachttijden. -
PREMIUM
Inzittenden van gecrashte Lamborghini nog steeds niet gevonden: ‘Hij kan z’n leven lang gaan betalen’
De inzittenden van de Lamborghini die woensdagavond crashte op de N3 in Dordrecht zijn nog niet gevonden. Na de crash gingen zij er te voet vandoor en ondanks de inzet van een politieheli werden ze niet gepakt. -
PREMIUM
Chauffeur Hans vangt vrouw op met dak van zijn vrachtwagen: ‘Hij heeft de dood in de ogen gekeken’
Een Bemmelse chauffeur heeft een zelfdoding en een mogelijk ernstig ongeval voorkomen. Met het dak van zijn vrachtwagen ving hij in Brabant een vrouw op die van een viaduct was gesprongen. -
Boze Tesla-rijdster verstoort autoshow
Een ontevreden Tesla-rijdster is tijdens de internationale autoshow van Sjanghai op het dak van een Tesla Model 3 geklommen. De vrouw droeg een shirt met - vrij vertaald - de tekst ‘rem werkte niet’. Ook schreeuwde zij letterlijk: ,,De rem van de Tesla werkte niet.” Een en ander valt te zien op een filmpje van het Chinese staatsmedium Global Times. -
Dronken automobilist gaat op de vuist met agent: ‘Hij blies 505 ug/l, terwijl 220 ug/l de limiet is’
Een dronken automobilist is afgelopen nacht op de vuist gegaan met een agent. ,,Terwijl onze collega bezig was de handboeien bij de bestuurder aan te brengen, verzette de verdachte zich hevig en begon te vechten met de agent.”
-
Audi presenteert kleinere en goedkopere elektrische auto's : Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron
Na de VW ID.4 en Skoda Enyaq iV komt Audi met een elektrische auto op dezelfde basis: de Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron. Ze staan in juni in de Nederlandse showrooms en hun rijbereik is maximaal 528 kilometer. -
Waarom er vaak een ‘kattenluikje’ in vrachtwagens zit
Vrachtwagens en opleggers van vrachtwagencombinaties hebben vaak een soort kattenluik aan de achterkant. Maar waar dient deze voor en waarom hebben ze er niet allemaal een? -
PREMIUM
Oorlog op het fietspad door hardrijders en ruimtegebrek
Steeds meer fietsen en steeds meer verschillende snelheden: fietsers zitten elkaar nogal eens in de weg. Wat zijn eigenlijk de gedragsregels op het fietspad? Daar is nog veel onduidelijkheid over.