Autorijden op lucht? ‘Spotgoedkoop, brandschoon en tanken duurt maar vier minuten’
Een Nederlands bedrijf heeft een bestelbus ontwikkeld die op lucht rijdt. De techniek staat nog in de kinderschoenen, maar de schone ‘persluchtmotor’ kan het definitieve einde betekenen van verbrandingsmotoren. ,,Lang laden aan een stroompaal is ook niet nodig: binnen vier minuten ‘tank’ je genoeg lucht voor de volgende 600 kilometer’’, beweert het bedrijf.
De opzienbarende technologie van het Nederlandse bedrijf SolutionAir uit Barendrecht zit verstopt in een omgebouwde Renault Master. De bestaande brandstofmotor werd grondig aangepast om de bestelwagen op samengeperste lucht te kunnen laten rijden.
Normaal gesproken draait een verbrandingsmotor als het ware op kleine ontploffingen: wanneer het mengsel van benzine en lucht ontbrandt, komen de zuigers ín de motor in beweging. Die explosies ontbreken in een luchtmotor, want hier is het voldoende om alleen de lucht onder hele hoge druk in de motor te pompen om vooruit te komen.
Die aanpak geeft dit type motor meteen een groot voordeel: er komen geen vieze luchtjes of vervuilende stoffen uit de uitlaat. Het omgebouwde Renault-busje heeft drie gastanks van in totaal 600 liter aan boord, waarmee een afstand van zo’n 600 kilometer overbrugd kan worden. Dat bereik zou zelfs 1000 kilometer worden zodra er een vierde tank wordt toegevoegd, meent het bedrijf.
De tanks weer opvullen neemt slechts vier minuten in beslag, belooft de organisatie. Daarmee trekt de ‘luchtdrukmotor’ een lange neus naar huidige elektrische auto’s: die stoten tijdens het rijden weliswaar ook geen vervuilende stoffen uit, maar staan vaak veel langer aan een stroompunt om weer verder te kunnen. Een praktisch punt is wel dat er op dit moment nog nauwelijks ‘tankstations’ bestaan waar je op hele hoge druk lucht kunt bijvullen. Ook ten opzichte van waterstofmodellen heeft rijden op lucht voordelen: waar waterstof met veel energie moet worden geproduceerd, is lucht in principe overal ‘gratis’ beschikbaar.
Niet nieuw
Het idee van de persluchtmotor, afkomstig van de Italiaanse uitvinder Vito Truglia, is op zich niet nieuw. Diverse automerken hebben in het verleden al eens aan het principe gesnuffeld, maar tot op heden is de luchtmotor nog nooit in productie gegaan. Zo trok het moederbedrijf van Peugeot en Citroën in 2015 nog de stekker uit het project ‘Hybrid Air’, omdat het te ingewikkeld zou zijn. Ook de Renault van SolutionAir is een prototype waarvan slechts één exemplaar bestaat.
Toch voorspelt het Nederlandse bedrijf – dat naar eigen zeggen tien jaar aan de technologie heeft gewerkt – dat dit type motor een goede oplossing is om bestaande bestelwagens om te bouwen. Hierdoor hoeven bestaande dieselbusjes niet te worden gesloopt en zit je als eigenaar van een dergelijke bus niet vast aan dure elektrische alternatieven.
Het inbouwen van de tanks en de persluchtmotor zou volgens SolutionAir gemiddeld zo‘n 12.000 euro kosten, terwijl een nieuwe elektrische bus al gauw meer dan 30.000 euro moet opbrengen. In principe kunnen alle auto’s worden omgebouwd, zo lang zij beschikken over een moderne ECU (Electronic Control Unit, een computer die zaken zoals de brandstofinspuiting regelt).
Voor personenauto’s lijkt de techniek vooralsnog minder geschikt, omdat de luchttanks veel ruimte innemen. Wel ziet SolutionAir kansen voor onder meer vrachtwagens, de scheepvaart en andere grote voer- en vaartuigen. Volgens het bedrijf hebben onder meer grote fabrikanten zoals Fiat, Renault en Bosch interesse getoond.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wat is een normaal bedrag voor op je spaarrekening? ‘In veel gevallen is 10 procent te weinig’
Budgetteren, sparen en rondkomen: dagelijks hoort budgetcoach Carolien Vos van haar klanten hoe moeilijk dat is en waar mensen tegenaan lopen. Ze deelt deze zomer haar beste tips. Vandaag: een financiële buffer. -
Koken & Eten
Dit gebeurt in je lichaam als je 's avonds nog aan het snaaien slaat
We houden er allemaal van om zo nu en dan 's avonds laat een snack te nemen. Sommige mensen beweren dat het niet goed is om heel laat nog iets te eten, omdat je er sneller dik van zou worden. Klopt die bewering? Deskundigen geven het antwoord. -
PREMIUMWat zegt de wetenschap
Autorijden op waterstof is niet zo groen als we vaak denken
Waterstof, het wordt al jaren genoemd als dé oplossing voor ons energieprobleem. Maar waarom rijden we er dan nog niet massaal op? -
PREMIUM
Help, de auto's komen; maanden wachten en dan opeens alle hens aan dek bij dealers
Het is voor autodealers in tijden van chiptekorten vaak meer stilstaan dan hollen. Maar soms is het opeens alle hens aan dek. Dan maken ze een tussensprint omdat honderden bestelde auto's tegelijk binnenkomen. -
Meer privacy op WhatsApp: voortaan kun je je online-status verbergen en langer berichten wissen
Chat-app WhatsApp wordt op meerdere fronten aangepast om de privacy van gebruikers beter te waarborgen. Zo kun je verbergen dat je online bent en langer je berichten verwijderen.
-
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Water uit je uitlaat? Waarom deze Toyota Mirai zo zeldzaam is (en blijft)
Toyota is – samen met Hyundai – de enige autofabrikant waar je een personenauto met een brandstofcel kunt kopen. Het Japanse merk is zelfs al toe aan de tweede generatie van de Mirai, een middelgrote waterstofauto met veel bijzondere techniek aan boord. Het nieuwe model blijkt veel beter dan zijn voorganger, maar desondanks zal hij – in ieder geval voorlopig – een zeldzame verschijning blijven. -
Delftse studenten verbreken record van Toyota: 1196 kilometer lang rijden op waterstof
Studenten van de TU Delft hebben 1196 kilometer afgelegd in een waterstof-elektrische auto op één tanklading. Daarmee is een eerder record van autofabrikant Toyota verbroken. De rit duurde 36 uur lang. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom wordt in tunnels het licht gedimd?’
‘Waarom dimt de rijbaanverlichting in het laatste gedeelte van tunnels, zoals in de Schipholtunnel?’, vraagt lezer Nico Stokman in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik merk dat automobilisten hierdoor soms anders gaan reageren en bijvoorbeeld voorzichtig gaan remmen.’