‘Bespaar je brandstof door vaart te minderen?’
VRAAG & ANTWOORD,,Als ik een rood verkeerslicht nader, of een bord dat een snelheidslimiet aankondigt, begin ik vroegtijdig met vaart minderen, zodat ik uiteindelijk bijna niet meer hoef te remmen. De meeste automobilisten rijden echter met behoorlijke snelheid door en remmen pas op het laatste moment. Ik realiseer mij dat mijn rijstijl wellicht tot ergernis leidt bij medeweggebruikers. Maar is het niet zo dat ik hiermee brandstof bespaar en het remmechanisme ontlast?”, vraagt lezer Adrie van Bergen zich af.
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Dat doet u zeker en er is dan ook niets mis met uw rijstijl. U kunt hiermee inderdaad brandstof besparen en een bijkomend voordeel is dat u hiermee de remmen ontziet. Autofabrikanten gaan ervoor zorgen dat auto’s dit de komende jaren steeds meer automatisch doen, vooral om brandstof of stroom (bij elektrische auto’s) te besparen. Dat is een van de redenen waarom auto’s straks via hun dataverbinding worden geïnformeerd dat het verkeerslicht op rood staat, dat er een scherpe bocht aan komt of dat er een snelheidslimiet aan zit te komen.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Zijn trommelremmen in een elektrische VW niet ouderwets?’
,,Ik las dat de nieuwe, elektrische Volkswagen ID.3 trommelremmen achter krijgt. Is dat niet vreselijk ouderwets?”, vraagt lezer H. Randwijk zich af. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoe hard mag een auto met zwaailicht en sirene rijden?’
,,Auto’s van de politie, brandweer en ambulancedienst mogen harder rijden dan het overige verkeer. Mogen de bestuurders net zo hard rijden als zij willen?”, vraagt lezer R. Daalmeijer zich af. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoe werkt de verwarming in een elektrische auto?’
,,Hoe werken de verwarming en koeling in een elektrische auto en wat is de invloed op het rijbereik?”, vraagt lezer Benno Kock zich af. -
PREMIUM
Inzittenden van gecrashte Lamborghini nog steeds niet gevonden: ‘Hij kan z’n leven lang gaan betalen’
De inzittenden van de Lamborghini die woensdagavond crashte op de N3 in Dordrecht zijn nog niet gevonden. Na de crash gingen zij er te voet vandoor en ondanks de inzet van een politieheli werden ze niet gepakt. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Skoda deelt gevoelige tik uit aan ‘moeder’ Volkswagen
De nieuwe Skoda Enyaq iV heeft veel gemeen met de ID.4 van Volkswagen. Maar in de praktijk blijkt het Tsjechische familielid op diverse punten beter uitgedacht dan z’n ‘voorbeeld’ uit Duitsland. De tijd dat Skoda nog het budgetmerk van de VW Groep was, is met deze auto definitief voorbij.
-
Audi presenteert kleinere en goedkopere elektrische auto's : Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron
Na de VW ID.4 en Skoda Enyaq iV komt Audi met een elektrische auto op dezelfde basis: de Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron. Ze staan in juni in de Nederlandse showrooms en hun rijbereik is maximaal 528 kilometer. -
Veel autobanden hebben een te lange remweg
De jaarlijkse bandentest van Autoweek maakt duidelijk dat de zoektocht naar goede zomerbanden best lastig is. Al bij de eerste testronde bleek dat van de 53 bandensoorten er 14 een veel te lange remweg hadden. -
Huawei wil elektrische auto's maken die meer dan duizend kilometer ver komen
De Chinese tech-gigant Huawei, vooral bekend van smartphones, wil autofabrikant worden. Daarvoor trekt het bedrijf een miljard dollar uit. Het is de bedoeling om elektrische en zelfrijdende auto’s te gaan maken. Het bedrijf wil zelf de technologie hiervoor ontwikkelen.