Bizar: iemand betaalde meer dan 4 ton voor deze 35 jaar oude Citroën BX
Een rally-BX heeft op een Franse veiling 417.200 euro opgeleverd. Dat is veel meer dan van tevoren werd gedacht. De schattingen liepen uiteen van 250.000 tot 350.000 euro.
De Citroën BX was in de jaren 80 niet direct het toppunt van betrouwbaarheid en duurzaamheid. Als je de ANWB in actie zag langs de snelweg, ging het in veel gevallen om een gestrande BX. Echt duur was de auto gelukkig niet, want voor 14.000 gulden (6350 euro) kocht je in die tijd nog een splinternieuwe familieauto.
Er werden ook enkele BX-modellen ingezet als rallyauto. Echt mooi waren ze niet als je ze vergelijkt met een model als de Lancia 037 of Ferrari 288 GTO. Door de slechte gewichtsverdeling en grootte werd de Citroën ook niet echt een succesmodel. Citroën probeerde het rallyverhaal snel te vergeten en probeerde zelfs zoveel mogelijk straatlegale afgeleiden terug te kopen om ze te vernietigen.
Wellicht is zijn zeldzaamheid een van de redenen dat het bieden bij het Franse veilinghuis Artcurial pas stopte toen een bedrag van meer dan 4 ton op de borden stond voor deze Citroën BX 4TC Evolution uit 1986. De tragedie van de rally-BX is dat hij slechts in drie rally’s werd gebruikt - in Zweden, Monte Carlo en tijdens de rally van de Akropolis. In totaal werden er twintig BX 4TC Evolutions gebouwd voor rallygebruik.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit is nu de bestverkochte auto ter wereld
-
Deze Citroën BX moet 100.000 euro opleveren
De Citroën BX was een van de populairdere auto's van de jaren tachtig, met een prijskaartje van rond de 14.995 gulden. Een kleine 7.000 euro omgerekend naar nu. Een klassieker werd het echter nooit. Toch moet dít speciale model rond de 100.000 euro opleveren, met dank aan de Groep B rallyklasse. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Geen van Wims (78) auto’s verdween ooit geruisloos: ‘Ik weet niet of dat woord toen al bestond, maar: shit’
Het begon met een lening van 600 gulden bij zijn verloofde voor zijn eerste bromfiets. Inmiddels is Wim Schreuder 78 jaar en staat er een Mercedes voor de deur. Alles wat er in de tussentijd gebeurde, is meer dan noemenswaardig. Zoals die ene keer dat hij ‘s nachts in Duitsland stond met een lege tank. En zijn vrouw. En drie kinderen. ,,En toen scheurde ik ook nog uit mijn broek.’’Dordrecht -
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
De zesde generatie van de Renault Espace heeft weinig gemeen met de praktische busjes van de eerste vier generaties. De multifunctionele indeling uit het verleden is verdwenen en soepele zescilinders maakten plaats voor haperende hybrides. -
‘Prijsstijging auto’s tot tien keer hoger dan EU beweert bij invoering nieuwe milieunorm’
Nieuwe benzineauto’s worden circa 2000 euro duurder wanneer vanaf 2025 de strengere Europese milieunorm Euro 7 wordt ingevoerd. Dat beweert de Acea, de Europese club van autofabrikanten. Acht EU-landen hebben zich deze week tegen de nieuwe uitstootnorm gekeerd.
-
PREMIUMEnergierekening
Hans woont op 28 vierkante meter en heeft laag gasverbruik: ‘Merk wel dat alles duurder is’
-
-
-
PREMIUM
Filosoof over de kunst van het uitstellen: ‘Doe nooit een taak die morgen verdwenen kan zijn’
De meeste mensen stellen dat wat ze moeten doen uit en voelen zich daar dan schuldig over. Vooral niet doen, legt filosoof John Perry uit aan journalist en notoire uitsteller Saskia Smith. Een gestructureerde uitsteller krijgt volgens hem juist een heleboel voor elkaar omdat ze die andere dingen niet doen. -
'Buurman, wat doet u nu?': iconische Flodder-auto onder de hamer
,,Buurman, wat doet u nu?", dat is de legendarische quote van Tatjana Simic uit een scène van de eerste Flodder-film uit 1986. De auto die het de familie Flodder opleverde in de rolprent, wordt op dit moment geveild. Liefhebbers kunnen via veilingsite Catawiki op de rode Citroën BX Sport bieden.