Brandweer heeft twee uur en 45.000 liter water nodig om Tesla te blussen
De brandweer van Clearfield County, in de Amerikaanse staat Pennsylvania, is onlangs twee uur bezig geweest om een brandende Tesla te blussen. Meestal volstaat 1900 liter water om een autobrand te blussen, maar in dit geval was 45.000 liter nodig.
De brandweer rukte aanvankelijk uit met één bluswagen, maar die bleek niet in staat om de brandende Tesla te blussen. Uiteindelijk moest er versterking worden ingeroepen van drie brandweerkorpsen, die in totaal 45.000 liter water nodig hadden om de accubrand te doven. De blusactie nam meerdere uren in beslag.
De Morris Township Volunteer Fire Company liet op Facebook weten dat het snel duidelijk werd dat het hier niet ging om een standaard autobrand. De gloeiend hete lithium-ion batterij bleef keer op keer opnieuw ontbranden. ‘Zonder de velgen had je nooit kunnen weten dat de hoop verkoolde resten ooit een voertuig was geweest’, zo omschreef de brandweer het uitgebrande wrak.
Accu doorboord en in brand gevlogen
De Tesla Model S vloog in brand nadat de auto aan de onderzijde werd geraakt, wellicht door een object dat niet op de weg thuishoort. Daardoor werd de accu in de bodem doorboord en vatte die vlam. De drie inzittenden kwamen met de schrik vrij en er waren geen andere auto’s bij het incident betrokken.
Elektrische auto's zijn niet brandgevoeliger dan auto's met een verbrandingsmotor, maar áls er brand uitbreekt, is deze in de regel wel veel feller. Dat komt doordat er een kettingreactie kan ontstaan in de lithium-ion-batterij, die lastig onder controle te krijgen is. Om de brand compleet te blussen worden de auto's soms tot een week in een container met water ondergedompeld.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Amerikaanse staat Wyoming wil verkoopverbod elektrische auto’s in 2035
De Amerikaanse staat Wyoming wil de verkoop van nieuwe elektrische voertuigen in 2035 verbieden. De staat heeft wetgeving ingevoerd die uitgaat van een geleidelijke afschaffing. -
VRAAG & ANTWOORD1
Waarom zijn led-koplampen zo verblindend?
‘Het licht van led-koplampen is voor tegenliggers soms verblindend’, aldus lezer J. Verberk in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Enkele jaren geleden werd de eerste kerstboomverlichting met led-lampjes op de markt gebracht, die was helderwit. Niet iedereen kon dat waarderen, daarom kun je nu led-lampjes kopen met ‘warm’ licht. Dat is minder fel en aangenamer voor de ogen. Waarom brengt de auto-industrie niet dergelijk licht op de markt, zodat niemand zich meer aan het felle licht stoort of erdoor wordt verblind?’ -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
PREMIUM
Mariska kon zoontje net op tijd redden uit brandende elektrische auto: ‘Hoorde ploffen en gesis’
Hoe brandgevaarlijk zijn elektrische auto’s? Niemand die het weet. Een databank met brandincidenten moet uitsluitsel geven. ,,Hij vloog uit het niets in brand.’’
-
VRAAG & ANTWOORD
Waarom hebben tunnels van die irritante gele en oranje lampen?
‘Waarom zie je altijd van die irritante gele of oranje lampen in tunnels?’, vraagt lezer Hanneke Brugmans in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Bij zonnig weer lijkt het of je een donker hol in rijdt, vervolgens worden je ogen bijna verblind wanneer je er weer uit rijdt. Bovendien voelt het niet goed, die slecht verlichte tunnels.’ -
-
-
Nederlandse auto gemiddeld oudste van West-Europa
In Nederland zijn personenauto’s gemiddeld ouder dan in elk ander West-Europees land. Wel ligt de gemiddelde leeftijd van een Nederlandse personenauto net onder het gemiddelde van de gehele EU. -
PREMIUM
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit.