Britten gaan vrijuit bij snelheidsovertredingen in Europa
Een van de weinige positieve neveneffecten van de Brexit is dat de Britten de komende jaren waarschijnlijk minder buitenlandse boetes zullen ontvangen. De afspraak tussen EU-landen om elkaars flitsboetes te innen komt te vervallen, aangezien het Verenigd Koninkrijk geen EU-lid meer is.
Delen per e-mail
Het gaat op dit moment om een nagenoeg compleet theoretische situatie, aangezien niet veel Britten met de auto onderweg zijn op het vasteland van Europa, maar de richtlijn inzake grensoverschrijdende handhaving eindigt met de Brexit. Die richtlijn werd in 2015 ingevoerd en stond elk EU-land toe om een bestuurder te beboeten die een snelheidsovertreding beging in een ander EU-land.
Dat is goed nieuws voor Britse automobilisten, maar een slechte zaak voor veel EU-landen. Vooral Frankrijk zal de euro's van de gemiste flitsinkomsten gaan missen. Volgens Auto Express worden in dat land jaarlijks meer dan 500.000 Britse chauffeurs betrapt op te hard rijden. Hierdoor loopt de Franse overheid meer dan 60 miljoen euro per jaar mis. Naar alle waarschijnlijkheid zal nóg vaker gebruik worden gemaakt van onopvallende surveillanceauto's en laserguns, waarna snelheidsovertreders direct de boete moeten betalen.
Tegelijkertijd kunnen de Britten ook geen bekeuringen meer innen van automobilisten uit andere EU-landen. Naar verluidt wordt wel gewerkt aan een samenwerkingsverband om dit alsnog mogelijk te maken. Daarbij zouden de Britten het model kunnen overnemen van Zwitserland. Dit land is ook geen lid van de EU, maar snelheidsovertredingen vallen wel bij automobilisten uit andere landen op de mat. Het is niet bekend wanneer deze regeling wordt ingevoerd - als ‘ie er al komt.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo ziet het eruit als honderden Tesla's tegelijk een update krijgen via internet
Een aantal moderne auto’s kan zogeheten ‘Over-the-Air’ updates ontvangen om ze te verbeteren. Dé update-kampioen is echter Tesla, dat onlang vele honderden auto’s tegelijkertijd een update gaf. -
Man vindt mysterieuze envelop met 20.000 euro in zijn auto
De Duitser Uwe Chechowitz heeft zonder het te weten vier jaar lang rondgereden in een oude Renault 5 met meer dan 20.000 euro onder de voetenmat. Hij ging ermee naar de politie, die de rechtmatige eigenaar opspoorde. -
Groot stuk metaal doorboort voorruit truck, bestuurder overleeft bizar ongeval
Een bestuurder van een truck in New York is afgelopen week bijzonder goed weggekomen toen een groot stuk metaal zijn voorruit doorboorde. Hoewel de man door het voorwerp op zijn hoofd werd geraakt, overleefde hij het bizarre ongeval. -
In dit land zijn Nederlanders boetekampioen
Nederlanders hebben in de eerste zeven maanden van dit jaar in België 87.129 boetes gekregen. Daarmee is ons land boetekampioen bij de zuiderburen. Frankrijk en Luxemburg eindigden op de plekken twee en drie. -
De grootste wegpiraten van Frankrijk komen uit dit land
Engelsen zijn de meest beboete buitenlanders in Frankrijk. België bezet de tweede plaats wat snelheidsovertredingen betreft. Nederlanders staan ‘slechts’ op de vijfde plek met 206.102 bekeuringen.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom geeft Dacia slechts zes jaar garantie op plaatwerk?’
,,De meeste automerken geven twaalf jaar plaatwerkgarantie, zo ook Renault. Maar Dacia, dat onder Renault valt, biedt slechts zes jaar. Waarom? Is het plaatwerk van dit Roemeense merk van mindere kwaliteit?”, vraagt lezer Berrie Jansen. -
Volvo: alleen nog volledig elektrische auto's
Volvo wil marktleider worden in de snelgroeiende markt voor ‘premium’ elektrische auto’s, waar Tesla de afgelopen jaren een stevige positie veroverde. Daarom heeft de Zweedse autofabrikant besloten om vanaf 2030 nog uitsluitend volledig elektrische modellen te verkopen. Zelfs de hybride modellen verdwijnen dan van het toneel. -
Na Apple wil nu ook Huawei elektrische auto's gaan maken
Het Chinese technologie- en telecomconcern Huawei werkt aan een eigen elektrische auto. De eerste modellen verschijnen mogelijk dit jaar al op de markt, meldt persbureau Reuters op basis van anonieme ingewijden. Het bedrijf, dat kampt met Amerikaanse sancties, ontkent de plannen vooralsnog.