Bugatti: op naar de 500 kilometer per uur
De gehele auto-industrie heeft zich gestort op downsizing, zuinige motoren en andere milieumaatregelen. Maar een paar merken strijden als kleine kinderen om de titel ‘snelste productieauto ter wereld’. De nieuw te slechten grens is die van 500 kilometer per uur.
Lange tijd was Bugatti houder van het snelheidsrecord voor productiewagens. Het van oorsprong Franse merk, dat in 1999 nieuw leven werd ingeblazen door Volkswagen, introduceerde in 2005 de Veyron. Met zijn 1001 pk was het de sterkste productieauto ooit, met zijn koppel van 1250 newtonmeter was het de auto met de meeste trekkracht ooit en met zijn 8 liter motorinhoud, 16 cilinders en 4 turbo’s was het de grootste en meest complexe motor die ooit in een productieauto is gelegd.
Niet verwonderlijk dus dat ook de topsnelheid hoger lag dan van andere productieauto's. Het Guinness Book of Records vermeldde een snelheid van 407 km/u. Een onbreekbaar record, zo leek het, tot het Amerikaanse SCC twee jaar later de Aero op de markt bracht. Op 13 september 2007 klokte de Aero een topsnelheid van 411 km/u en reed daarmee de Bugatti uit het Guinness Book of Records.
De Aero was ontworpen en gebouwd door de Amerikaan Jerod Shelby. Hij werd rijk door het ontwerpen van medische hulpmiddelen en begon in 1999 met het ontwerpen van een supersportwagen. Destijds had SCC nog maar zes auto’s gebouwd en verkocht, maar bij Bugatti gingen onmiddellijk alle alarmbellen af. Het antwoord van Bugatti volgde niet veel later: De Veyron 16.4 Super Sport. Met 1200 pk goed voor een topsnelheid van 431 km/u. De topsnelheid is voor klanten begrensd op 415 km/u, maar dat is volgens Bugatti uitsluitend gedaan om de banden te beschermen.
SCC onthulde al snel daarna dat ze een nog snellere versie op de markt zouden brengen, maar daar kwam het tot voor kort nooit van. Bugatti overtrof zijn eigen record nog een paar maal, ook de Hennessey Venom en de Porsche 9FF GT9 deden een duit in het zakje met ruim 400 km/u, maar toen was daar uiteindelijk de Zweedse firma Koenigsegg, die met de Agera RS een topsnelheid behaalde van maar liefst 457,94 km/u. Bugatti en SCC stonden plots buitenspel.
Lichter
Nu lijkt SCC als eerste de Agera RS uit de recordboeken te rijden met de Tuatara, die onlangs in productie is gegaan. Volgens SSC zal de auto ‘makkelijk’ in staat zijn het huidige snelheidsrecord te verbreken. De Tuatara heeft een 5,9 liter V8 die maximaal 1750 pk produceert. De Tuatara weegt slechts 1.247 kilo en is daarmee nog lichter dan de huidige recordhouder, de Agera RS van Koenigsegg, die 1.295 kilogram weegt. Alleen is die auto zo’n 500 pk minder sterk. SSC zegt dat de nieuwe Tuatara 483 km/h haalt, een tempo dat de firma Hennessey eveneens hoopt te halen met de Venom F5 . Maar bewezen hebben ze het nog altijd niet.
Bugatti is in gedachten alweer verder. ,,500 kilometer per uur bereiken is altijd een mogelijkheid’’, zei Stephan Winkelmann, CEO van Bugatti, deze week. De vraag is echter hoe ze dat willen gaan doen. Want de sprong naar 500 km/u is fors. Mogelijk wordt het extra vermogen gegenereerd door van de Bugatti een hybride te maken, zodat elektromotoren het verschil kunnen maken. Maar het belangrijkste probleem wordt waarschijnlijk gevormd door de banden. Want het ontwikkelen van banden die de krachten en hitte kunnen opvangen van een auto die 500 kilometer per uur rijdt, is zelfs anno 2019 nagenoeg onmogelijk.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Meer landen sluiten zich aan bij Duits verzet tegen verbod op benzineauto
Het Duitse verzet tegen de uitfasering van personenauto’s met vervuilende brandstofmotoren krijgt steeds meer steun. Een coalitie van ‘autominnende landen’ kwam maandagavond bijeen in Straatsburg en kondigde een reeks eisen voor de Europese Commissie aan. -
Op ‘Nederlandse’ megaparkeerplaats bij Gent heb je straks niets te zoeken met een lege tank
Automobilisten op doortocht naar Zuid-Europa kunnen volgend jaar langs de E17 bij Gent niet alleen zichzelf opladen, maar ook hun elektrische auto. Er komt echter geen conventioneel tankstation voor auto’s met diesel- en benzinemotoren. -
‘Van dit 16 miljoen kostende verjaardagscadeau bouwt Bugatti slechts één exemplaar’
Bugatti bestaat 110 jaar en daarom onthulde Bugatti afgelopen week een Chiron Sport ‘110 ans Bugatti’ in een oplage van 20 exemplaren. Maar Bugatti heeft in Genève misschien nog een andere verrassing: een ‘one-off’, speciaal gebouwd voor Ferdinand Piëch. -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
PREMIUM
Hier zijn leden meer geld kwijt aan parkeren dan aan contributie: ‘Idiote verhouding’
Wat tennisvereniging Deuce Again in Rotterdam-Zuid is overkomen, dat is het schrikbeeld van vele tientallen sportclubs, blijkt uit onderzoek. De tennisclub zag 10 procent van haar leden vertrekken nadat betaald parkeren werd ingevoerd. De zorgen zijn groot.Rotterdam
-
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa. -
-
-
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
Dit zijn de zes snelste auto's ter wereld
Altijd al een razendsnelle auto willen hebben? De onderstaande modellen zijn voor de meeste mensen veel te duur, maar dromen mag. De snelste auto’s ter wereld volgens Auto Bild komen vooral uit Europa, maar op nummer één staat een Amerikaanse bak. Opvallend detail: de om zijn snelheid bekende Bugatti Veyron staat niét in de top zes.