Autofabrikant Geely levert auto's af met behulp van drones in verband met corona.
Volledig scherm
Autofabrikant Geely levert auto's af met behulp van drones in verband met corona. © Geely

Chinese fabrikant levert nieuwe auto’s af met behulp van drones

De Chinese autofabrikant Geely, het moederbedrijf van Volvo, levert de sleutels van nieuw afgeleverde auto’s per drone af bij klanten in het kader van de social distancing.

De Chinese autofabrikant gaat enorm ver waar het gaat om het beschermen van zijn klanten en personeel tijdens de coronapandemie. Een aantal stappen is logisch, zoals nieuwe auto’s desinfecteren, maar de inzet van drones is tot nu toe uniek. 

Geely, een van de grootste autofabrikanten van China, biedt zijn klanten de mogelijkheid om nieuwe auto’s bij het huis of de werkplek van een koper af te leveren. Vervolgens kunnen de sleutels van de auto met een drone naar iemands deur of balkon worden gevlogen. Daar kan de nieuwe eigenaar een zakje in ontvangst nemen met de autosleutel erin, zonder dat er sprake is van menselijk contact.

Volgens Geely heeft het in de maand februari 10.000 auto’s online verkocht, in plaats van via een dealer. Het bedrijf zet de online bestellingen door naar lokale dealers, die vervolgens de auto voorbereiden op bezorging aan huis, al dan niet met tussenkomst van een drone.

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”
  2. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.