CO2-uitstoot nieuwe auto’s wéér hoger
Alle verhalen over recordverkopen van elektrische auto’s ten spijt: de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s is in de eerste helft van 2019 fors gestegen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Nederlanders kopen namelijk het liefst een dikke suv. Milieu-organisaties vinden dat het overheidsbeleid om het wagenpark te vergroenen faalt.
Delen per e-mail
Per gereden kilometer stoot een nieuwe auto dit jaar 117 gram CO2 per kilometer uit. In de eerste helft van vorig jaar was dat nog 112 gram. Ondanks het overheidsbeleid om elektrisch rijden te stimuleren komt er maar geen daling aan de CO2-uitstoot door auto’s. In 2015 stootte een nieuwe auto nog 102 gram per kilometer uit en sindsdien stijgt het alleen maar.
Volgens de RAI Vereniging, de belangenclub van fabrikanten en importeurs, is de stijging te wijten aan de nieuwe Europese CO2-emissietest waardoor de CO2-uitstoot op papier is toegenomen. Volgens de RAI zijn nieuwe auto’s hierdoor duurder geworden, want hoe meer CO2 een auto uitstoot, hoe hoger aanschafbelasting bpm is. ,,Het gaat daarbij al gauw om honderden euro’s meer. Het resultaat daarvan is dat er minder zogenaamde A- en B-segment auto’s worden verkocht’’, zegt Cees Boutens van de RAI. Vooral die kleintjes hebben te maken met een procentueel fikse prijsstijging, meer particulieren zouden die zuinige autootjes daarom links laten liggen. Het marktaandeel van auto’s als Toyota Aygo en Ford Fiësta daalde met 4 procent.
Tesla-taks
Daarnaast zijn de bijtellingsregels voor leaserijders veranderd met de zogeheten Tesla-taks. Wie een elektrische auto leaset betaalt 4 procent bijtelling over de eerste 50.000 euro en daarna de gebruikelijke 22 procent over het meerdere. Het gevolg is dat de verkoop van de duurste Tesla-modellen geheel is ingestort. In 2018 werden er nog ruim 8500 Tesla’s van 100.000 euro of duurder verkocht. Dit jaar tot dusver nog maar 177. Van de elektrische Jaguar i-Pace dit jaar 48 exemplaren, vorig jaar ruim 3500. ,,Leaserijders die een auto in die prijsklasse zoeken kijken weer naar het traditionele luxesegment, de Audi A6 en de Mercedes E-klasse, met een motor op benzine of diesel.’’
Er is nog een derde reden voor de gestegen CO2-uitstoot. De niet aflatende populariteit van de suv’s. Hoge, grote en zware auto's die wel een slok lusten. De opwarming van de aarde door de benzineslurpers is voor veel autokopers nog niet doorslaggevend. Die hoge, ruime auto’s zijn populair bij gezinnen (vanwege de ruimte) en bij senioren (vanwege de hoge instap). Een op de drie auto’s is tegenwoordig een suv. Zuinige auto’s uit het verleden zoals diesels en hybrides zijn in ongenade gevallen bij autokopers. Hybrides bieden geen fiscaal voordeel voor leaserijders meer en diesels hebben een vieze smaak gekregen door de schandalen. Autokopers zijn bang dat ook nieuwe diesels over een paar jaar geweerd worden uit binnensteden.
,,Zoals vaak zijn de huidige verkoopcijfers het gevolg van overheidsbeleid’’, zegt Boutens van de RAI. ,,De overheid zit aan de knoppen van de tarieven van de bpm-belasting en van de bijtelling.’’
Bijtelling
Faiza Oulahsen van Greenpeace Nederland is dat met hem eens: ,,Het is duidelijk dat dit kabinet te weinig doet voor verduurzaming van verkeer. Nederland slibt dicht en de uitstoot van verkeer neemt toe. Er is onvoldoende stimulans om elektrisch rijden toegankelijk te krijgen voor een breed publiek. Daarnaast breekt het kabinet bestaande afspraken met werkgevers en werknemers over de stimulering van elektrisch vervoer open, wat de betrouwbaarheid van de overheid niet ten goede komt en de groei van elektrische auto’s een flinke klap geeft.” Oulahsen doelt op de bijtelling voor het leasen van een elektrisch auto, die verdubbelt volgend jaar wat een leaserijder zo’n 100 euro in de maand extra kost.
Natuur en Milieu is ook onaangenaam verrast door de stijgende CO2-uitstoot. ,,Brussel legt autofabrikanten eisen op voor CO2-reductie, maar daarbij gaat het om een gemiddelde per auto. Hierdoor ontstaat de situatie dat fabrikanten zware vervuilende auto’s blijven produceren, zolang ze die maar ‘compenseren’ met aanbod van elektrische auto’s. Dit beleid is zwaar belobbyd vanuit auto-industrie en daar plukken we nu de zure vruchten van. We stellen normen op om uitstoot te verminderen, maar in de praktijk blijft uitstoot stijgen,’’ zegt persvoorlichter Dieuwertje Penders. Volgens Natuur en Milieu wordt het komende jaren nog slechter omdat het kabinet de groei van elektrische mobiliteit aan de markt overlaat en omdat na 2025 er nauwelijks nog fiscaal voordeel is te behalen bij het rijden op elektriciteit.
Het prototype van de eerste particuliere zonneauto van de Helmondse scale-up Lightyear is in juni onthuld in Katwijk. De Lightyear One, zoals het eerste model heet, vormt het startpunt van Lightyear’s missie om schone mobiliteit voor iedereen beschikbaar te maken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
Autorijden in het donker: hoe weet je of je nachtblind bent en wat kun je eraan doen?
Bijna de helft van alle automobilisten ziet slecht in het donker. Dat je ’s avonds minder goed ziet, is vrij normaal. Maar hoe weet je of het gevaarlijke vormen aanneemt en wanneer ben je officieel nachtblind? -
Joe Biden heeft een haat-liefdeverhouding met auto's
De man die vandaag wordt beëdigd als president van de Verenigde Staten komt uit een autofamilie en is een echte petrolhead. Helaas speelde een auto ook de hoofdrol in het meest tragische hoofdstuk uit zijn leven. -
Zoveel extra brandstof kost het gebruik van je radio, stoelverwarming en telefoonoplader
Zaken als stoelverwarming, verwarmde buitenspiegels en stuurwielverwarming zijn in de winter welkome comfortfuncties in de auto. Maar ze verbruiken extra energie en dus brandstof. De Duitse ANWB heeft omgerekend hoeveel extra je betaalt voor deze stroomverbruikers. -
Geen cent te verdienen aan elektrische auto voor autobedrijf
De opmars van de elektrische auto lijkt niet meer te stuiten. Autobedrijven breken zich het hoofd over de vraag waaraan ze in de toekomst nog kunnen verdienen, want elektrische auto’s zijn nagenoeg onderhoudsvrij. ‘Over tien jaar bestaan de autoboulevards niet meer.’
-
Run op laatste auto's met sterke benzinemotor leidt tot prijsstijgingen
De klassieke benzinemotor lijkt ten dode opgeschreven, maar tweedehands auto's met deze motoren zijn ineens ongekend populair. Dat blijkt uit cijfers van de grootste occasionwebsite van Duitsland. -
Toeristenbus op weg naar Grand Canyon slaat om: één dode en twee gewonden
In de Amerikaanse staat Arizona is een tourbus met 48 inzittenden, onder wie de chauffeur, op weg naar de toeristische trekpleister Grand Canyon omgeslagen. Bij het ongeval kwam één persoon om het leven. Twee anderen liggen in kritieke toestand in een ziekenhuis. -
Op dit circuit kun je zelf in een echte Formule 1-auto rijden
Het Britse bedrijf TrackDays biedt iedereen de kans om zich even een Formule 1-coureur te voelen. Voor iets meer dan 1000 euro kun je in de Jordan EJ12 F1-auto rijden, die ooit bestuurd werd door Takuma Sato.