Daarom tillen vrachtwagens soms een wiel op
Vrachtwagens rijden regelmatig rond met ingetrokken wielen. Het gaat hierbij niet om reservewielen en ook niet om lekke banden wegens pech. Bij TopGear zochten ze uit wat er precies achter zit.
Veel vrachtwagens zijn voorzien van drie assen. Daarvan is alleen de middelste aangedreven. De assen van de wielen ervoor en erachter zijn uitsluitend bedoeld om meer vracht te kunnen vervoeren. Hoeveel lading een vrachtwagen mag meenemen, is namelijk afhankelijk van de maximale aslast. Door er een as bij te doen, kan het maximale laadvermogen verhoogd worden.
Maar vrachtwagenbanden zijn duur en dus proberen transportbedrijven te voorkomen dat ze snel slijten. Wanneer vrachtwagens zonder (zware) lading rondrijden, kunnen ze dus een of meerdere wielen optillen. Wanneer dat niet wordt gedaan, stijgt de (rol)weerstand, vooral bij bochten. Bij drie assen achter elkaar zullen de voorste en achterste vaak meer door de bocht ‘gewrongen’ worden in plaats van te rollen. Daardoor slijten ze extra hard.
Meer tractie
Het optillen van de wielen scheelt ook nog eens in het brandstofverbruik, want een hangend wiel heeft geen rolweerstand. Een bijkomend voordeel is dat het gewicht op de aangedreven as toeneemt wanneer de extra as in de lucht hangt. Daardoor komt er meer gewicht op het aangedreven wiel te rusten en dat betekent meer tractie, zodat het vermogen beter op het asfalt wordt overgebracht. Bij veel moderne vrachtwagens gaan de wielen via een druk op de knop de lucht in.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze informatie kun je allemaal halen uit een kenteken
Een nummerbord is als een ijsberg: er is weinig te zien aan het oppervlak, maar wanneer je een duik neemt in de materie, kun je er veel informatie uit halen. Welke soorten nummerborden zijn er en hoe gebruik je de kentekencheck? -
‘Het Beest’ met 27 liter Spitfire-motor komt binnenkort onder de hamer
‘The Beast’ wordt geveild: een in Groot-Brittannië gebouwde auto die 4,5 liter brandstof per minuut verbruikt en waarmee de eigenaar het land uit vluchtte na een rechtszaak met Rolls-Royce. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
PREMIUMEnergie
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema.
-
VRAAG & ANTWOORD1
Waarom worden stillere banden niet verplicht?
‘Wij wonen aan een drukke en hoog liggende weg en vragen ons af waarom er geen verplichting is om stille banden te monteren’, aldus lezer Ad van de Wiel in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Auto’s worden steeds zwaarder en hebben dus ook steeds bredere banden nodig om het gewicht te kunnen dragen. Realiseren wij ons wel dat deze banden veel meer kabaal maken, zowel binnen als buiten de auto?’ -
-
-
Elke auto heeft een flesopener aan boord, weet jij waar?
Daar zit je dan in je auto met je flesje cola of alcoholvrije biertje, zonder flesopener. Gelukkig zitten er scherpe delen aan je auto waarmee je ze kunt openen, alleen bestaat dan wel het gevaar van beschadiging. Behalve als je het doet met deze opener naast je stoel. -
VRAAG & ANTWOORD1
Waarom staan verkeerslichten niet aan de overkant van een kruising?
‘Zou het niet fijn zijn als verkeerslichten aan de overkant van de kruising opgesteld staan, zoals in de Verenigde Staten?’ vraagt lezer Frans Falize in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Dat zou veel ergernis wegnemen, zoals het in de auto naar voren moeten leunen om omhoog te kijken.’