‘De bandenspanning meten: met koude óf met warme banden?’
VRAAG & ANTWOORD‘In mijn dashboard kan ik continu de bandenspanning aflezen en in het instructieboekje staat de geadviseerde spanning voor de voor- en achterbanden’, aldus lezer Rob Hoogendijke. ‘Maar in welke situatie verricht je de juiste meting? Bestaan er significante verschillen in de bandenspanning als de banden wel of niet in bedrijf zijn?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Meet de spanning bij voorkeur wanneer de banden koud zijn en u er maximaal een kilometer of drie mee gereden heeft. Nadat je langer met de banden hebt gereden zijn ze warm en zal de spanning hoger zijn. Dat is geen goede indicatie voor controle.’
Tip: de juiste bandenspanning voor jouw auto
Op de website watismijnbandenspanning.nl kun je na invoering van het kenteken en de bandenmaat precies aflezen wat de juiste bandenspanning is voor je auto. Veel Nederlandse auto’s rijden rond met een te lage bandenspanning. Dat kan per auto per jaar oplopen tot 150 euro extra aan brandstofkosten. Een te lage bandenspanning is dus ook slecht voor het milieu en eveneens voor de wegligging. Ook is er meer kans op een klapband. Wanneer de bandenspanning te hoog is, leidt dit tot een slechter contact met de weg en een hogere bandenslijtage.
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGeld & Geluk
Millie en Dolf betalen 100 euro per maand aan energie: ‘Centrale verwarming is luxe’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Dolf geeft makkelijker geld uit dan Millie, maar zorgt er ook voor dat niets uit de ijskast wordt weggegooid. En koopt soms een kofferbak vol wijn. -
Tesla aangeklaagd door voormalige werknemers wegens ‘massaontslag’
Twee ontslagen Tesla-medewerkers hebben een rechtszaak aangespannen tegen de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s. Volgens de twee maakt hun ontslag deel uit van een massaontslag van zeker 500 werknemers in de fabriek in Sparks, in de staat Nevada. En dat zou onwettig zijn, omdat het bedrijf de reorganisatie niet van te voren aankondigde. -
VRAAG & ANTWOORD
‘100, 120 of 130 km/u: hoe hard mag je ’s avonds rijden op de snelweg?’
‘Bij mij en ook anderen in mijn omgeving is er verwarring over de maximumsnelheid in Nederland na 19.00 uur. Zijn er ook wegen waar je vanaf dat moment 130 kilometer per uur mag rijden?’, vraagt lezer Jan Smit. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Zijn hapgrage steenmarters ook een gevaar voor elektrische auto’s?’
‘Kunnen elektrische auto’s evenveel last hebben van steenmarters als benzine- en dieselauto’s?’, vraagt lezer Loet Otto in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
Zachte band? Deze site weet direct de ideale spanning op basis van je kenteken
Op de website watismijnbandenspanning.nl kunnen automobilisten na invoering van hun kenteken en bandenmaat precies aflezen wat de juiste bandenspanning is voor hun auto.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom hebben steeds meer auto’s zo’n stompe neus?’
‘In de jaren 90 was er veel aandacht voor de aerodynamica van auto’s’, aldus lezer Erik Stroomberg in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘De laatste jaren zie ik steeds meer auto’s verschijnen met een lompe, massieve voorzijde. Dat past toch niet in de huidige tijdgeest van brandstofbesparing?’ -
Helemaal klaar met Windows 11? Zo ga je terug naar 10
Ben je niet tevreden met Windows 11, werken bepaalde toepassingen niet meer of mis je simpelweg de interface van Windows 10? Welke reden je ook hebt om terug te willen naar het vorige besturingssysteem: zo downgrade je van W11 naar W10. -
Ben je te streng voor jezelf? ‘Zelfcompassie is echt iets wat je moet oefenen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: compassie hebben voor jezelf.