De diesel is ten dode opgeschreven
Donkere wolken pakken zich samen boven de dieselmotor. Fabrikanten en consumenten nemen er afscheid van en ook steden weren dieselauto’s steeds vaker uit hun binnenstad. Heeft diesel z’n langste tijd gehad?
Delen per e-mail
Duitse dealers geven al 50 procent korting op occasions met Euro 5- dieselmotoren
De dieselmotor verliest overal terrein. Vorig jaar daalde het marktaandeel in Europa met bijna 8 procent. In Nederland was 17 procent van de nieuwe verkochte auto’s in 2017 een diesel. In 2015 was dat nog 30 procent.
Ook de restwaarde van diesels lijkt in een vrije val beland. Een derde van de Duitse autodealers geeft al kortingen van 50 procent op occasions met een Euro 5 dieselmotor. Euro 5 is de Europese emissienorm die in 2009 van kracht werd.
Analisten voorspellen het einde van deze brandstof, in combinatie met de heropleving van benzine en de doorbraak van de elektrische auto over een jaar of vijf. Dit tot grote vreugde van milieuorganisaties en verenigingen van longpatiënten.
Want de afkeer van diesel is niet alleen het gevolg van negatieve publiciteit door de sjoemeldiesels en uitlaatgastests met aapjes. De neergang is al eerder ingezet doordat de nieuwe Euro 6-norm diesels relatief duur heeft gemaakt. Maar het gesjoemel van Volkswagen en andere fabrikanten heeft uiteindelijk wel bijgedragen aan de zorgen van het grote publiek over de volksgezondheid. Diesels zijn namelijk verantwoordelijk voor een groot deel van de luchtvervuiling. Exact 15 jaar geleden opende het AD al met de kop ‘Doden door diesel’ en onthulde toen dat jaarlijks 3.000 tot 4.000 Nederlanders vroegtijdig sterven door de uitlaatgassen van dieselmotoren.
Fijnstof
Steeds minder mensen durven te kiezen voor een dieselauto
Ook de komst van steeds geavanceerdere filtersystemen bracht daar geen oplossing voor. Moderne diesels stoten weliswaar minder CO2 uit dan benzinemotoren, ze worden nog steeds verdacht van het veroorzaken van longaandoeningen en problemen met hart en bloedvaten. Verantwoordelijk daarvoor zijn de fijne roetdeeltjes (fijnstof), die ontstaan bij de verbranding van dieselolie. Jaarlijks wordt in Nederland zo’n 50 miljoen kilo fijnstof de lucht in geblazen.
Inademing van die deeltjes kan leiden tot ontstekingen van de luchtwegen, astma en bronchitis. Ook kan het stof via de longen het centraal zenuwstelsel aantasten en zelfs longkanker tot gevolg hebben. Bovendien stoten diesels stikstofoxiden (NOx) uit, die in 2012 officieel ‘kankerverwekkend’ zijn genoemd door de Wereldgezondheidsorganisatie.
Een studie van kenniscentrum ICCT bracht vorig jaar aan het licht dat wereldwijd 107.600 doden per jaar vallen als gevolg van de uitstoot van stikstofoxiden, waarvan 38.000 doordat auto’s meer uitstoten dan wat de normen toelaten.
Ook overheden hebben hun aandeel in de impopulariteit van de dieselmotor. Duitse steden mogen diesels weren en ook in Nederland zijn er steeds meer plannen voor milieuzones waar diesels - ook moderne – niet welkom zijn.
Analisten van de Zwitserse UBS-bank verwachten dan ook dat het marktaandeel voor dieselauto’s in Europa in 2025 daalt naar 10 procent en wereldwijd zelfs naar 4 procent.
Demonisering
Volgens marktanalist Clem Dickmann van Aumacon is er sprake van demonisering van de dieselmotor. ,,Diesels zijn goed voor het terugdringen van de CO2-uitstoot, ze zijn sterk verbeterd en ze rijden lekker, met hun goede trekkracht bij lage toerentallen. Maar omdat de industrie en transportsector lastig te bestraffen zijn, kiest de overheid weer voor de automobiel.
Duitse steden voeren lokaal beleid zonder veel kennis van zaken en dat dreigt ook in Nederland te gebeuren. Volgens de minister komt er een voorstel voor uniform beleid en dat lijkt mij uitstekend, want nog even en de chaos is compleet. Deze onzekerheid leidt tot lagere inruilprijzen en dus durven steeds minder mensen te kiezen voor een auto met dieselmotor.’’
Weliswaar stoot ook de moderne, direct ingespoten benzinemotor veel fijnstof uit, maar deze krachtbron heeft – zeker als hybride met elektromotor – een veel beter imago en stoot minder gifstoffen uit. Aan de andere kant hebben overheden de dieselmotor nu nog hard nodig. De Nederlandse regering bijvoorbeeld, om de recente afspraken in het regeerakkoord over de Parijse klimaatdoelen te halen. Dieselmotoren stoten nu eenmaal veel minder CO2 uit dan benzinemotoren.
Het laatste zetje voor de definitieve ondergang van diesel kan van grote leasemaatschappijen en particuliere autokopers komen. Uit angst te blijven zitten met onverkoopbare auto’s zullen zij komende tijd kiezen voor zekerheid en gaan voor auto’s met een minder omstreden imago.
Stuiptrekking
Op Autotrack, een zoek- en vergelijkingssite voor occasions, is duidelijk te zien hoe de belangstelling afneemt. In het eerste kwartaal van dit jaar stonden daar 18,7 procent minder diesels online in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Intussen schrappen ook steeds meer fabrikanten, zoals Toyota, Fiat en Porsche, dieselversies uit hun aanbod. BMW probeert de boel nog te sussen met de belofte dat klanten rondom steden die diesels gaan weren gratis kunnen omschakelen naar benzineauto’s. En Volkswagen-dealers voelen zich genoodzaakt te werken met vaste inruilprijzen na zoveel jaar.
Een nobel streven, maar het klinkt als een laatste stuiptrekking van een brandstof die ten onder gaat aan het vele stof dat de dieselmotoren zelf hebben doen opwaaien.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Eindelijk weer iets te kiezen: de Citroën (ë)C4 is prettig anders
In een wereld die vooral gedomineerd wordt door rationele keuzes, moet je opvallen om een rol van betekenis te spelen. Met de nieuwe C4, die meteen ook als elektrische ëC4 beschikbaar komt, heeft Citroën die ‘kunst van het anders zijn’ weer als vanouds in de vingers. -
Van viaduct gegooid voorwerp verpulvert glazen autodak, inzittenden gewond
Drie inzittenden van een auto hebben afgelopen weekend in Wageningen de schrik van hun leven gekregen toen vanaf een loopbrug een voorwerp op hun auto werd gegooid. Het glazen panoramadak van het voertuig werd volledig vernield, de drie raakten wonder boven wonder slechts lichtgewond door rondvliegend glas. -
‘Levensgevaarlijke’ actie van voetgangers op de A27 loopt met een sisser af
Medewerkers van Rijkswaterstaat zagen vrijdagavond tot hun verbazing op camera twee voetgangers doodleuk oversteken op de A27. Ter hoogte van tankstation Scheiwijk in Hoogblokland, tussen Gorinchem en Noordeloos, betraden ze de snelweg. ‘Dit had heel anders kunnen aflopen.’ -
AUTOTEST
Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
‘Autoverkoop kruipt dit jaar uit diepste dal sinds 50 jaar’
De autoverkoop in Nederland maakt in 2021 het grootste herstel van de afgelopen 50 jaar door. Economen van ING voorspellen dat het aantal verkochte auto’s dit jaar 10 procent stijgt na de forse daling in 2020. Ook de RAI Vereniging en de Bovag zijn optimistisch. Tegelijkertijd zal de autobranche de gevolgen van de coronacrisis blijven voelen.
-
Toeristenbus op weg naar Grand Canyon slaat om: één dode en twee gewonden
In de Amerikaanse staat Arizona is een tourbus met 48 inzittenden, onder wie de chauffeur, op weg naar de toeristische trekpleister Grand Canyon omgeslagen. Bij het ongeval kwam één persoon om het leven. Twee anderen liggen in kritieke toestand in een ziekenhuis. -
PREMIUMMijn Allessie
Paul wint met zijn Chevy met gemak van een BMW M3: ‘Zo'n achtcilinder klinkt toch heerlijk?’
Leuk en aardig al die standaard gezinsbakken op de weg, maar avonturen beleeft Paul van Wijk (44) toch echt in een Amerikaan. In de rubriek Mijn Allessie vertelt hij over het diep ronkend stemgelijk van zijn grootste liefde: de Chevrolet Express 2500 om precies te zijn, met een achtcilinder onder de motorkap. -
VRAAG & ANTWOORD
Deze auto’s hebben dubbele zonnekleppen: ‘Geniaal en lekker eigenwijs’
,,Een lezer vroeg laatst of er ook dubbele zonnekleppen bestaan, zodat je zonlicht bij de voorruit én bij de zijruit kunt tegenhouden. Mijn Saab 9-5 heeft zo’n dubbele zonneklep. Geniaal en lekker eigenwijs”, schrijft lezer Ronald van Luijk.