De nieuwe BMW 330e verdient slimmere regels
RIJ-IMPRESSIEWie de nieuwe hybride BMW 330e zo vaak als mogelijk oplaadt met zijn stekker, moet een brandstofverbruik van 1 op 62,5 kunnen halen. Op papier is dit de slimste en modernste 3-Serie van het moment, maar achterhaalde regels staan zijn kansen in Nederland in de weg.
Delen per e-mail
Het lijkt een veel te rooskleurig ideaalbeeld: wel in een beresterke BMW 3-serie met bijna 300 pk rijden, maar dan zonder torenhoge brandstofrekeningen én de bijbehorende CO2-uitstoot. Op papier is dat immers de gedachte achter de nieuwe BMW 330e.
Dit is de plugin-hybride versie van de nieuwste 3-Serie; omdat hij zich met een stekker laat opladen, kun je de eerste zestig kilometer elektrisch afleggen. Dat is zo’n twintig kilometer meer dan in de vorige 330e. Voor de meeste Nederlanders zou dit betekenen dat ze in deze BMW hun dagelijkse kilometers kunnen afleggen zonder de brandstofmotor te benutten.
Zo bezien biedt deze 330e het beste van beide werelden. Mocht je toch verder moeten, staat er immers nog een tweeliter turbobenzinemotor klaar die je gewoon aan de pomp kunt volgooien. Wie zoveel mogelijk ‘stekkert’, kan volgens BMW een brandstofverbruik van 1,6 liter op honderd kilometer halen. Dat is erg netjes voor een auto met dit formaat en vermogen.
Xtraboost
Wanneer de brandstofmotor van 184 pk (135 kW) en de 113 pk (83 kW) sterke elektromotor samen de schouders eronder zetten, produceert de 330e maar liefst 252 pk (185 kW). Dat is iets minder dan de 330i (i betekent zónder elektromotor), maar de 330e heeft nog een trucje in de vorm van een nieuw systeem dat BMW ‘Xtraboost’ noemt. Spreek de aandrijflijn vol aan en de elektromotor perst er maximaal 10 seconden lang 40 paardenkrachten extra uit. Zo kun je gebruikmaken van in totaal 292 pk, waarmee dit naast de zuinigste voorlopig ook de sterkste 3-Serie is.
Volgens BMW sprint de 330e in 5,9 seconden van 0 naar 100 terwijl hij een topsnelheid van 230 kilometer per uur kan halen. Dat zijn ronduit nette prestaties. In vergelijking met de vorige 330e kan hij bovendien bij hogere snelheden volledig elektrisch rijden: voorheen sloeg de benzinemotor bij 110 km/u aan, dat gebeurt nu zodra de teller 140 aangeeft. Zodra het accupakket van 12 kWh leeg is, duurt het zo’n 2,5 uur voordat hij weer voor 80 % is volgeladen.
De kleine duwtjes in je rug bij het gas geven maken de 330e een erg fijne 3-Serie om te rijden. Net als bij andere motorversies overtuigt hij met een bijzonder uitgebalanceerd onderstel dat heel rustig en controleerbaar blijft in snelle bochten, vlot en speels van richting verandert en – ook op slechte wegen – voldoende comfort biedt.
Wat de plugin-hybride toevoegt is extra alertheid zodra je weer gas geeft. De mate van elektroboost is afhankelijk van de stand waarin je de auto zet, maar altijd voelen de reacties van de aandrijflijn enthousiast en wakker. Het is alsof de auto je meteen een zetje wil geven zodra je er om vraagt, zonder dat hij hijgerig of opdringerig wordt. Heel prettig!
Slim meedenken
Het hybridesysteem biedt ook andere voordelen: zo kun je instellen hoe warm de auto moet zijn als jij terugkomt, waarna de verwarming of airconditioning via de stroomvoorraad aan het werk wordt gezet. Bovendien denkt BMW goed mee met mensen die veel willen laden: via het navigatiesysteem kun je zien waar beschikbare laadpunten zijn, terwijl de auto meteen vertelt of er een restaurantje in de buurt zit zodat je tijdens het wachten kunt eten of werken. In de toekomst wordt het ook mogelijk om via de auto een laadpunt te reserveren.
Wil je onderweg liever wat elektrokracht vasthouden zodat je in de stad volledig elektrisch kan rijden, bijvoorbeeld in een milieuzone? Druk op de knop en de 330e past zijn energieverbruik aan, zodat de accureserve minder wordt aangesproken. Ook dat kan de auto binnenkort helemaal zelf: door middel van ‘geofencing’ bekijkt de BMW of het slim is om wat reserve te sparen, zodat je elektrisch en zonder uitstoot de stad door kunt.
Dat lijkt nu nog niet nodig, maar deze voorziening maakt de semi-elektrische 3-Serie wel klaar voor een toekomst waarin je met verbrandingsmotoren stadscentra niet meer in mag. Ook prettig voor dat soort plekken: elke 330e beschikt standaard over een systeem dat bij lage snelheden een speciaal geluid maakt om voetgangers te waarschuwen.
Minder bagage
Het meezeulen van het accupakket en de elektromotor kent ook nadelen. Zo liggen de accucellen onder de achterbank, waardoor de brandstoftank naar achteren is verhuisd. Dat maakt de bagageruimtevloer iets hoger dan normaal, waardoor de 330e zo’n 100 liter minder bagage kan meenemen dan andere versies. Met 375 liter inhoud is de bak niet overdreven groot, maar gelukkig is een omklapbare achterbankleuning standaard aanwezig.
Later dit jaar komt een trekhaak als optie beschikbaar, maar vanwege de elektrische aandrijving kan de 330e niet meer dan 750 kilo trekken. Overigens verschijnt de 330e volgend jaar ook voor het eerst als Touring.
Probleem
En de prijs dan? Vanwege zijn geavanceerde techniek is de 330e in principe duurder dan een 330i, maar dankzij zijn lagere CO2-uitstoot heft de Nederlandse overheid minder BPM op de plug-in. Op de 330e zit 1.601 euro aanschafbelasting terwijl de benzineversie € 6.789 aan BPM draagt. Dat verschil zorgt ervoor dat de 330e met € 53.637 nauwelijks duurder is dan de 330i zonder accu’s en e-motor. Die moet namelijk minimaal € 52.638 kosten, waardoor het verschil te overzien is.
Het probleem is alleen: de meeste mensen in Nederland kopen geen 330i, maar de minder sterke 320i die minstens 47.960 euro kost. Zodoende lijkt de overheid de vooruitstrevende techniek in een plugin-hybride te stimuleren, maar in de praktijk is de 330e alsnog te duur voor de meeste kopers.
Voor leaserijders is het bovendien ongunstig dat de lage bijtelling voor stekkerhybrides is afgeschaft. Zij zullen nu minder snel voor de e-variant kiezen, terwijl de 330e de 3-Serie is die (mits de bezitters zo veel mogelijk elektrisch rijden) het meest gunstige effect heeft op onze lokale luchtkwaliteit. Wat dat betreft verdienen auto’s zoals deze BMW wetten en regels die beter bij dit soort technologie passen. Wie zo’n plugin namelijk op de juiste manier gebruikt (veel stekkeren, weinig verbruiken), verwent immers niet alleen zichzelf maar staat ook stil bij de wereld om ons heen.
Verder in het nieuws
-
Weer aanval op maximumsnelheid Autobahn; ‘maximaal 120 km/u en brandstof helft duurder’
Het Duitse Umweltbundesamt, het belangrijkste milieuagentschap van Duitsland, beweert dat alleen met drastische maatregelen de milieudoelstellingen van 2030 gehaald kunnen worden. Grootste slachtoffer van de Duitse dadendrang is de automobilist. -
Kinderen naar school met DeLorean uit Back to the Future
Een Britse fan van de iconische speelfilm Back to the Future brengt zijn drie kinderen met een gerestaureerde DeLorean naar school: precies dezelfde auto als destijds in de film figureerde. De man spendeerde 30.000 euro aan het restaureren van de legendarische, roestvrijstalen auto met vleugeldeuren. -
Mercedes van Adolf Hitler komt naar Nederland
Het Nationaal Militair Museum in Soesterberg krijgt een auto van Adolf Hitler te leen. Het gaat om een open Mercedes-Benz die door de nazileider is gebruikt tijdens parades, partijbijeenkomsten en staatsbezoeken. -
Winterbanden hebben geen nut, blijkt uit Britse praktijktest
Het Britse blad TyreReviews is er voor het eerst in geslaagd alle bandensoorten onder exact gelijke omstandigheden te testen in een laboratorium. Conclusie? Winterbanden presteren over het algemeen slechter dan zomer- en all seasonbanden, behalve op sneeuw. -
RIJ-IMPRESSIE EN VIDEO Nieuwe VW Golf is een mensenredder
De nieuwe Volkswagen Golf is de eerste auto in zijn klasse die zichzelf in veiligheid brengt zodra de bestuurder onwel of bewusteloos wordt. Toch is hij er niet in alle opzichten slimmer op geworden.
-
AUTOTEST Test: Audi blijft met A4 een beetje achterlopen
De Audi A4 is na vier jaar opgefrist. Toch blijft er enige afstand tot de nieuwste modellen van het merk. -
Wanneer mag je mistlampen gebruiken?
Automobilisten worden in deze tijd van het jaar regelmatig geteisterd door dichte mist. Vandaag is dat ook weer het geval en maar al te vaak blijkt dat de bestuurders niet weten hoe zij met de speciale mistlampen om moeten gaan. Onze autoredactie legt uit wanneer en hoe je ze gebruikt. -
Dit zijn wereldwijd de vijf duurste steden om te parkeren
Amsterdam is de duurste stad ter wereld als je je auto ‘gewoon’ op straat wil parkeren. Dat komt doordat op straat parkeren hier duurder is dan in een parkeergarage. Utrecht staat op plek vijf. In absolute zin is New York het duurst.