De nieuwe Kia Sorento: waarom mega-SUV’s een comeback maken
Kia brengt binnenkort een compleet nieuwe generatie van de Sorento op de markt. Hoewel dit soort grote semi-terreinwagens de laatste jaren steeds minder populair werden ten gunste van kleinere modellen, lijken de enorme Sports Utility Vehicles (SUV's) bezig met een comeback. Het toverwoord is ook hier: elektrisch.
Voor de duidelijkheid: Kia brengt geen volledig elektrische versie van de nieuwe Sorento op de markt. Die rolt blijft voorlopig voorbehouden aan de e-Niro en e-Soul, de wel zonder verbrandingsmotor leverbaar zijn. Bij de flink grotere Sorento zet het Zuid-Koreaanse autoconcern in semi-elektrische aandrijving: de 4.81 meter lange auto wordt leverbaar als hybride en als stekkerhybride. Een diesel staat niet langer op de lijst.
In het geval van de hybride Sorento werkt een 1,6-liter benzinemotor samen met een 60 pk (44 kW) sterke elektromotor, die samen goed zijn voor een systeemvermogen van 230 paardenkrachten (169 kW) en een maximum trekkracht van 350 Newtonmeter. De andere versie, de plug-inhybride dus, krijgt een groter accupakket dat je aan de laadpaal kunt opladen. Daarmee wordt de Sorento een soort parttime elektrische auto. Hoeveel kilometers de nieuwe Sorento op z’n stroom kan rijden, is op dit moment nog niet bekend.
Verbruik onbekend
Jammer genoeg rept Kia ook nog met geen woord over de verbruikscijfers van de beide Sorento-versies. Terwijl dat juist interessant is, want dankzij de elektromotoren zouden de grote familie-SUV’s een stuk zuiniger moeten zijn dan voorheen. Het hogere verbruik is namelijk de reden dat dit soort auto’s uit de gratie is geraakt: de bijkomende hoge CO2-uitstoot levert in ons land automatisch een hogere aanschafprijs op en dat maakt deze modellen voor veel mensen niet langer de moeite waard.
Zeker in het geval van de komende plug-inhybride is de CO2-uitstoot (en dus het theoretische brandstofverbruik) veel lager dan dat van de andere versie, dus die zal het meest interessant zijn. Op papier stoot zo’n stekkerhybride al gauw minder dan 50 gram CO2 per kilometer uit, en dat drukt de aanschafprijs aanzienlijk. Om die reden keren steeds meer grote SUV’s terug in de Nederlandse showrooms. Zo is ook de Ford Explorer binnenkort terug van weggeweest; ook dat grote Amerikaanse model krijgt een stekker, waardoor hij betere kansen heeft in ons land.
32% ruimer
Rond 2002 was de (naar verhouding) lage aanschafprijs één van de redenen dat het eerste type Kia Sorento een groot succes was in Nederland. Voor een fractie van de prijs van bijvoorbeeld een Mercedes M-klasse of BMW X5 reed je een net zo grote familie-auto met veel ruimte, comfort en een stoere uitstraling. Dat gaf die auto, ondanks z’n Koreaanse afkomst en relatief onbekende merknaam, toch heel wat aantrekkingskracht.
Met de ruimte zit het ook bij de komende generatie wel snor, als we Kia moeten geloven. Het ‘hoogwaardige interieur biedt nog meer ruimte dan vorige generaties van de Sorento’. Zo slikt de versie met vijf zitplaatsen standaard al 910 liter bagage, terwijl de variant met zeven zitplaatsen (tegen meerprijs leverbaar) 32 procent meer ruimte biedt dan voorheen. Volgens z’n makers is de Sorento één van de ruimste zevenzitters in zijn segment. Naar verwachting staat de nieuwe Kia aan het einde van de zomer in de showrooms.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
Kia onthult de nieuwe Sorento
Kia heeft de nieuwe Sorento onthuld. De grote SUV, die ook als zevenzitter verkrijgbaar zal zijn, beleeft zijn debuut volgende maand op de autoshow van Genève. Later dit jaar is hij in Nederland te koop. -
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
‘Het Beest’ met 27 liter Spitfire-motor komt binnenkort onder de hamer
‘The Beast’ wordt geveild: een in Groot-Brittannië gebouwde auto die 4,5 liter brandstof per minuut verbruikt en waarmee de eigenaar het land uit vluchtte na een rechtszaak met Rolls-Royce. -
PREMIUM
Kunnen we straks toch blijven rijden in benzineauto’s? Duits verzet zaait verwarring
Het late Duitse verzet tegen de uitfasering van de brandstofmotor zorgt voor groeiende onzekerheid in Brussel en ook in de autobranche zelf.
-
PREMIUMEnergie
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
-
-
PREMIUMINTERVIEW
‘Duurzamer dan Tesla’: waarom BMW nog steeds SUV's met V8 bouwt
Terwijl beneden in de showroom de nieuwe iX1, i7 en de spraakmakende XM de aandacht trekken, gaat het in de rustige directiekamer van de Nederlandse BMW-importeur over ‘échte duurzaamheid’. Hoe Anne Brons, de hoogste baas van het Duitse automerk in ons land, de Nederlandse autokoper aan het denken wil zetten. -
Ford wekt ‘omstreden model’ Bronco weer tot leven
Autofabrikant Ford werkt aan een moderne versie van de Bronco. Dat model raakte in de jaren ’90 in opspraak na de spraakmakende achtervolging met (de van dubbele moord verdachte) O.J. Simpson, maar nu durft Ford het aan om de naam terug te laten keren. Inmiddels weten we hoe de nieuwe terreinwagen er uit komt te zien.