Deze caravan kan door elke auto getrokken worden en is binnenkort te koop
VideoHet probleem dat de meeste elektrische auto’s geen caravan kunnen trekken, lijkt opgelost. Op de Caravan Salon in Düsseldorf presenteert Dethleffs een caravan die zichzelf elektrisch aandrijft en hierdoor het trekgewicht terugbrengt tot hooguit 100 kilo.
Het gaat nog om een concept, maar het zal niet lang meer duren voordat deze technologie in de showrooms staat. Hiermee is er hoop voor iedere caravanliefhebber die de komende jaren overweegt elektrisch te gaan rijden. Tot nu toe waren alleen krachtige topmodellen van elektrische auto’s in staat om een caravan te trekken, zoals de peperdure Tesla Model X.
Doordat de caravan zichzelf aandrijft, blijft er een trekgewicht van hooguit 100 kilo over. Dat kunnen niet alleen alle elektrische auto’s aan, maar ook alle andere auto’s met bijvoorbeeld kleine, driecilinder benzinemotoren. In de e.Home Coco, zoals het studiemodel heet, zijn elektromotoren (elk 54 pk) in de wielnaven ingebouwd. Zij zijn gekoppeld aan een 80 kWh sterke lithium-ion batterij die tot wel 3.000 keer kan worden opgeladen.
Er is gebruik gemaakt van slimme elektronica die ook in moderne personenauto’s te vinden is, zoals ‘torque vectoring’ waarbij de aandrijfkracht per wiel wordt verdeeld. Dit is vooral belangrijk om een goede wegligging in bochten te garanderen. Slingerbewegingen worden onmiddellijk herkend en met een soort van ESP-techniek, eveneens bekend van personenauto’s, kan elk wiel afzonderlijk worden afgeremd om het slingeren tegen te gaan. Dit alles zorgt er dat de aandrijving van de auto en de caravan op elkaar worden afgestemd.
De Dethleffs Coco is een bestaand caravanmodel en weegt van zichzelf 700 kg. Bergafwaarts worden de batterijen bijgeladen door het terugwinnen van de energie die vrijkomt bij het remmen (regeneratie). Het samen met ZF (onder andere bekend van versnellingsbakken voor personenauto’s) ontwikkelde concept blijkt óók handig op de camping. Daar doen de elektromotoren dienst als caravan-mover: een tegenwoordig veel verkocht accessoire om de caravan zonder handmatig duwen en trekken op zijn plek te krijgen. En staat de caravan na de reis thuis voor de deur, dan kan de batterij gebruikt worden voor opslag van energie uit bijvoorbeeld de zonnepanelen op het dak van de woning. Dethleffs kan nog niet zeggen wanneer een productiemodel wordt verwacht. Volgend jaar zal het systeem eerst nog uitgebreid in de praktijk worden getest.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze 3.000 euro kostende caravan is een hut zonder sleur
Een 'caravan' die ruimte biedt aan drie personen, die is voorzien van USB-poorten, verlichting en een 12V-stopcontact? Het lijkt te mooi om waar te zijn. -
Deze sleurhut laat niet met zich sollen
Hij lijkt op een tank, maar is gewoon een caravan. Een Australische bedrijf heeft een ‘sleurhut’ ontwikkeld die niet met zich laat spotten. Hij kan overal komen en is nergens bang voor. -
Eindelijk: een caravan voor gezinnen met tieners
Caravanfabrikanten dachten de afgelopen jaren aan alles, maar een caravan specifiek voor gezinnen met kinderen in de tienerleeftijd was er nog niet. Het Sloveense merk Adria zegt nu als eerste een caravan ontwikkeld te hebben met een aparte woonruimte voor tieners. -
Dit is de Hummer onder de caravans
Airstream is 's werelds meest legendarische fabrikant van caravans. De luxueuze modellen van het Amerikaanse bedrijf zijn van verre te herkennen aan hun glimmende aluminium buitenzijde. Hun nieuwste off-road caravan toont echter een geheel andere kant van het bedrijf. -
U wilt met deze caravan het fietspad op, mag dat?
Ja, dat mag. In ieder geval wel met de caravans van het Deense bedrijf Wide Path Camper, die speciaal zijn ontwikkeld voor over de fietsende caravan-fan.
-
PREMIUMMet video
Recordaantal vacatures: thuiswerken, tiny house en korte werkweek als lokkertjes
Een recordaantal vacatures staat open, waardoor werkgevers van alles uit de kast halen om personeel te werven. Maar is een scooter of een tiny house wel genoeg? -
PREMIUMmet video
Warmtepomp wordt kleiner en minder lelijk
Nederland moet massaal aan de warmtepomp. Maar zo klein zijn ze niet, dus waar laat je zo’n ding? En waarom zien die buitenunits eruit als een koelwagen? Een kijkje op de VSK Installatiebeurs. -
Mijn bevalling
Esmee krijgt kind met mannenstel: ‘Toen mijn vliezen braken, kwamen ze meteen dweilen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Deze week: Esmee Ros zette haar kind op de wereld in een meeroudergezin.